Byggahus.se
Hej.

Jag har sett något som oroar mig litegrand. Det ser ut som att det är fuktigt i husgrunden (platta på mark, byggt 1976) på ett ställe. Man ser också att dekorationsstenarna som ligger vid det stället är fuktiga (se bild). Det som oroar mig är att det är fuktigt precis i det område där avloppsrören från huset ligger. Jag har kollat på insidan av huset där avlopsröret går ner i grunden och där finns ingen läcka eller tecken på läckage.

Kan det vara så att det finns en läcka i grunden eller under den?
Om man vill få detta undersökt, vem kontaktar man? En byggfirma, rörmokaren ..?

Mvh A.J.
 
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske inte är så besvärligt att gräva upp vid det fuktiga stället och kolla om det kommer från något trasigt rör? Ta en spade och sätt igång, kaffet och bullen smakar gott efteråt. Eller varför inte en kall pilsner? :)
 
Hej.

Vi grävde en bit ner i våras då vi tog bort de gatstenar som tidigare låg längs grunden och la dit dekorationsstenar istället. Då såg vi inga rör (förutom dräneringsrören en bit ner i jorden). Men kanske får vi gräva upp en gång till.

Brukar man gjuta in avloppsrören från huset i husgrunden? Kan det isåfall finnas läckage där?
Eller kan det vara så att grunden bara suger åt sig fukt från den jord som ligger under dekorationsstenarna?

Jag skickar med en nytagen bild från imorse där man ser att det fuktiga området är större. Under natten har vi ju inte spolat något vatten så det borde kanske inte komma från läckage? (Det svarta röret är ett rör som leder ner kondensvatten från en luftvärmepump. Den är dock avstängd nu så där rinner inget vatten)

Som ni märker är jag en ganska orolig nybliven husägare väldigt tacksam för tips och/eller tillrättavisningar. Vem pratar man annars med om man vill få detta undersökt? Byggfirma eller någon annan?
 
  • Bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Avloppsrören?Menar du stuprännan från taket? Det är inte så att stuprännan är full med löv att den svämmat över och följt röret ner till dekorgruset..?

Mvh
 
Hej PX-21. Nej. jag menar avloppsrören från huset. Det svarta röret på bilden är bara ett rör som leder ner kondensvatten från luftvärmepumpen till dräneringsrören i marken. Stupröret från hängrännan sitter ett par meter bort och där är det torrt.
 
syns det bara på morgonen och försvinner senare på dagen? Kondens?
gaia
 
Idag var det mycket mer på morgonen och sedan torkade nästan allt upp då solen kom fram en stund. Framåt kvällen blev det mera igen, men inte alls så mycket som på morgonen. Var skulle kondensen komma ifrån då menar du?
 
När man tittar noga tycker jag att det ser ut som att gruset, även allra översta lagret, är mörkt (= fuktigt) även på ovansidan. Eftersom sten inte suger upp vatten genom sig - om det inte består av någon väldigt porös sorts bergart och det här ser ju ut som vanligt svenskt urberg - betyder det att den här fukten inte kommer underifrån.

Min första reaktion var att det såg ut som om något djur gick och skvätte där men då skulle du väl ha känt lukten...

Kondens bildas ju när fuktig luft kommer i kontakt med kalla föremål. Så här års, när uteluften är rätt fuktig och nätterna ganska kalla, bildas det mycket kondens. Mest kondens blir det på material som kyls av fort, t ex metall. Finns det något sådant där ovanför? Hängrännan - fast då skulle kanske droppet komma längre ut från väggen? Värmepumpens utedel, om den har plåthölje?
Om jag var du skulle jag gå ut mitt i natten och titta om det finns något där ovanför som det droppar från eller som har mycket kondensdroppar på sig.
 
Är lite inne på Farzans teori; fukten kommer uppifrån. Lägg plast över området, kolla om det är fukt över eller under plasten.
 
Kan det ex. vara så att det sitter ett luftvärmepumpsaggregat på väggen ovanför (med tanke på röret), och att fukten är kondens från utsidan av aggregatet?
 
Hej alla kloka och tusen tack för tipsen! Suveränt med ett sådant här forum där alla kan bidra med sina tankar och funderingar. :) Nu på eftermiddagen idag så såg gruset torrt ut men det var ett litet område på grunden som såg fuktig ut. (se bilden) Det sitter ett luftpumpsaggregat på väggen ovanför och det kan kanske vara det som är "kondensboven". Men kan lite kondens "sugas" upp av betonggrunden så den blir fuktig? Jag ska lägga ut en plast inatt och titta efter imorgon bitti om jag kan se var fukten kommer från.

Ha de´ allihopa!
 
  • Bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inatt låg plasten ute och på morgonen var den torr ovanpå. Dock var den fuktig under längst ut i kanten där gruset slutar vid trallen. Ska gräva där och kolla i helgen.

Kanske är det inte riktigt rättvisande eftersom luften ute nu är lite torrare och nätterna ganska kalla, nära nollgradigt. Det fuktiga på grunden kvarstår dock, om än i mindre omfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.