Byggahus.se
Någon med tips på prisvärda och bra givare/mätare till grunden?
Helst med extern givare så displayen kan sitta inne i kåken.
Eller trådlösa loggers..eller annat.. hur har ni gjort?
 
Jag kör med Clas Ohlsons trådlösa. 36-1793 eller 36-1794. Givaren heter 36-1797. Det står att det är en temperaturgivare men den mäter även luftfuktighet. Jag har två sådana i grunden och stationen i huset. Det funkar klockrent hittills men nu måste jag byta batteri i givarna i grunden efter ett drygt halvår. Finns säkert dyrare alternativ också på andra ställen men detta funkar helt OK tycker jag.
 
Dark_Helmet skrev:
Jag kör med Clas Ohlsons trådlösa.
Vad har den för felmarginal? Har du jämfört med nån av bättre kvalité?
 
Fel av mig, det var 36-1795 jag har. Ska kolla om jag hittar en bruksanvisning hemma om det kanske står i den. Har inte jämfört med någon dyrare på det sättet, jag tänkte att den i alla fall är tillräckligt noggrann för att indikera om man har en för fuktig grund eller ej. Det är ju inte rocket science direkt och det är ju heller inte säkert att det är kört och man får en massa mögel och fuktskador så fort man passerar 75,0000000%.
 
Jag hade en liknande väderstation men ... är du säker på att luftfuktigheten skickas från givaren? Jag tror nämligen att det bara är yttertemperaturen den ger. Luftfuktigheten mäts i huvudinstrumentet. Min givare gick sönder, så jag har kastat den. Men instrumentet fortsätter att ange luftfuktigheten som inget hänt. Yttertemperaturen däremot, anges som "---".
 
andersmc skrev:
Jag hade en liknande väderstation men ... är du säker på att luftfuktigheten skickas från givaren? Jag tror nämligen att det bara är yttertemperaturen den ger.
Jag har en bekant som påstår att hans utegivare har ett fel på 3 grader. Ifall luftfuktigheten baseras på denna temp så kan dT göra upp till 15% i RH, dvs 75% => 90%.
 
Ja det är klart att jag är säker! Jag har tre olika värden på luftfuktighet, ett från stationen, ett från givare 1 och ett från givare 2. Jag tror inte att de är slumpgenererade...

Hittade däremot inget i bruksanvisningen om noggrannheten men jag hade alla tre enheterna inne i ett och samma rum som en "vanlig" innetermometer och de visade alla tre mellan 0,5 och 1 grad mer än innetermometrarna. Luftfuktigheten på de tre enheterna skiljde som mest 2 procentenheter.

Jag har ingen aning om hur luftfuktighetsmätaren fungerar så jag vet inte om den på något sätt baseras på temperaturen som den själv mäter.
 
Uffe_Ulrika skrev:
[bild]

[länk]

Har använt den här i tre år, Upp till tre externa givare. Funkar bra och stabilt. Munthers brukar skicka med en sån här.
Har köpt ett paket med ovanstående nu..knappa 1400:- för tre kvalitetsgivare med separate displayer trådlöst 30m..det bör duge.
 
Hmmmm... nu är det bevisat, det finns inte bara verktygsfetischister utan även luftfuktighetsmätarfetischister! :)
 
;D
kommer ni ihåg hur det var när nummerpresentatörerna kom?
Man sprang ideligen och tittade om, vem och när någon hade ringt.
Törs nog inte tänka på hur man skulle springa runt och kontrollera om man skulle installera allehanda larm, mätare och kontrollenheter.
Ett symptom på vårt moderna tekniskt stressande samhälle, kanske ;)

Fast det är kul med grejer :-[
 
mattias_75 skrev:
Kolla på [länk] Dom har ett otroligt utbud, finns bland annat den här modellen som du kan koppla till din PC och få fram grafer över hur luftfuktighet och temp. har varierat över tiden:

[länk]

Ett litet litet sidospår:

Jag ser att Safecast säljer väderstationer från LaCross, samma som Claesohlsson. Modell WS-2300 har vi haft i drift på landet i över ett år ink loggning till PC. Det funkar faktiskt kalasbra och är riktigt kul att följa upp, speciellt nu när man kan jämföra med tidigare år.
 
En till fundering:

Att mäta RF är en sak, och uppenbarligen rätt lätt. Men vad är det man vill mäta egentligen? Att ha en samling mätdata med rf-nivå vid ett antal tidpunkter, vad säger det egentligen? Är det inte någon typ av aggregerad RF som byggnaden utsätts för som är intressant? Hur beräknas den lämpligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.