Byggahus.se
Är det 55-årsjubileum så är det :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag funderade allvarligt på att gå den vägen men det blev för många varningsklockor för mig, läs mer här: [länk]
Ha ha, ja jäklar.......:D
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag tror det råder ett missförstånd någonstans. Utgången var att man bara ville såga in i säg halva träbiten (gul) med så lite exponerad klinga som möjligt. Det verkar mycket svårare med en jätteklinga.


Fast om vi ska hålla oss lite mer realistiska med klingstorlekarna så lär ju inte "krökningsvinkeln" i snittet påverka i valet mellan 250 mm och 315 mm.
Jepp, det är ett missförstånd någonstans. Min bild är att jag ställde en råga om större diameter alltid var bättre, och själv nämnde att är diametern stor nog så sågar man i princip mer och mer som i en bandsåg med rak klinga. Som jag läser ditt svar fanns det en annan fråga någonstans som handlade om att såga i en halv träbit som jag missade.

--- Mats ---
 
Nej, allt grundar sig i ditt påstående att en stor klingar ger snitt liknande de en gång bandsåg ger.
 
Den lilla gcr capital sågen är väldigt lik recored power förutom underredet och den sågen är vid flera tillfällen testvinnare. Jag hade utan tvekan köpt den mycket hellre än makita och bosch bords såg. Jag hade inte köpt den större capital sågen för det justerbordet är nog inge bra verkar vara en annan leverantör än den lilla modelen.

Tobbe jag vet att du skrev att du bara sonderar terrängen men mini max sågen på blocket är nog ett klipp

http://www.recordpower.co.uk/index.php?section=product&seq=798&cat=45&sef=10%22%20COMPACT%20TABLE%20SAW%20%28CAST%20IRON%20TABLE%29%20%28PACKED%20IN%202%20CARTONS%29
 
Mats Bengtsson skrev:
Och dessutom om man sågar upp mot en punkt, så får man ett rakt sågstreck även vertikalt.

I princip blir ju en jättediameter väldigt mycket en bandsåg men utan svaj.

Här har vi ju vad du skrev. "om man sågar upp mot en punkt" tolkade jag att man sågar upp en bit av virket på så sätt som jag illustrerade ovan. "så får man ett rakt sågstreck även vertikalt", det låter som att det ursågade spåret skulle få ett vertikalt/lodrätt/zenitallinjärt snitt mot det kvarvarande träet. Jämförelsen med bandsåg förstärker bara den uppfattningen.

Min illustration visar att såglinjen blir mer och mer horisontell ju större klingan är.


Nåja, det där är hårklyverier när det var träklyverier jag ville syssla med. :D

Efter att ha sovit på saken (jag låg egentligen mest vaken - gäsp) håller jag med att jag är onödigt paranoid så jag ska ta och ringa upp säljaren av Minimaxen under dagen.
 
Rapportera när du köpt den, det är garanterat en väldigt fin såg för de pengarna!
 
phl skrev:
Nej, allt grundar sig i ditt påstående att en stor klingar ger snitt liknande de en gång bandsåg ger.
Nå, men då borde det inte vara så svårt, det var alltså samma ämne som diskuterades. Om vi då också bortser ifrån att svaret redan kommit från ett antal personer att större diameter till slut skapar ostabilitet så det inte alltid är bättre, så har jag extremt svårt att förstå annat än att en större diameter ger ett allt rakare snitt, även om jag förstår nu att större diameter får en massa andra nackdelar så det kvittar.

Tobbe gjorde en tjusig teckning. Gör den mer extrem bara, så skall du ju kunna inse det. Säg att klingans diameter är som ett jordklot (extremt stort). Den lilla avvikelse som finns från rakt är försumbar.Lägger du biten ovanför och sågar (det fall Tobbe visade), så skär den i princip igenom med raka tänder i horisontalplanet. Lägger du biten mot den vertikala kanten skär den i pricnip igenom med raka tänder i vertikalplanet.

Nu hade jag inte tron att någon tillverkat en klinga med jordens diameter, men principen (vilket jag tycker tobbe visade) är densamma, ju större diameter, ju rakare blir klingan när den träffar träbiten.

--- Mats ---
 
Blir klingans diameter stor nog kommer det blir svårare att hålla ämnet plant mot bordet då nedåtkraften från klingans tänder försvinner och allt blir en bakåtriktad kraft.

Imorgon blir det ommöblering i snickeriet och på söndag blir det släpvagn till Kristinehamn för upphämtning av ett styck Minimax SC2, om nu inget oväntat inträffar.

Glad midsommar på er! :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Blir klingans diameter stor nog kommer det blir svårare att hålla ämnet plant mot bordet då nedåtkraften från klingans tänder försvinner och allt blir en bakåtriktad kraft.

Imorgon blir det ommöblering i snickeriet och på söndag blir det släpvagn till Kristinehamn för upphämtning av ett styck Minimax SC2, om nu inget oväntat inträffar.

Glad midsommar på er! :)
Även det lät väldigt logiskt, stor klinga kan visst ha många nackdelar.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Tobbe gjorde en tjusig teckning. Gör den mer extrem bara, så skall du ju kunna inse det. Säg att klingans diameter är som ett jordklot (extremt stort). Den lilla avvikelse som finns från rakt är försumbar.Lägger du biten ovanför och sågar (det fall Tobbe visade), så skär den i princip igenom med raka tänder i horisontalplanet. Lägger du biten mot den vertikala kanten skär den i pricnip igenom med raka tänder i vertikalplanet.
Men för hilvede! Du motsäger ju dig själv med "Lägger du biten mot den vertikala kanten skär den i pricnip igenom med raka tänder i vertikalplanet.". Det är en omöjlighet om du bara vill blotta minimalt av klingan. I fallet med minimalt blockad klinga skriver du ju själv att man skär med raka tänder i horisontalplanet. Det i sin tur är exakt 90 grader fel om du vill jämföra ditt snitt med en bandsåg.
 
phl skrev:
Men för hilvede! Du motsäger ju dig själv med "Lägger du biten mot den vertikala kanten skär den i pricnip igenom med raka tänder i vertikalplanet.". Det är en omöjlighet om du bara vill blotta minimalt av klingan. I fallet med minimalt blockad klinga skriver du ju själv att man skär med raka tänder i horisontalplanet. Det i sin tur är exakt 90 grader fel om du vill jämföra ditt snitt med en bandsåg.
Men såja såja, snälla phl, tänk på blodtrycket, tat piano. :O

Jag ser inte att jag motsäger mig själv, men jag ser tydligt att du motsäger mig. Det kan ju också vara att du har rätt, men det kan jag inte se just nu. Vad värre är, åker i eftermiddag på semester så jag kan inte svara många fler gånger, å andra sidan det kan vara bra för ditt hjärta.

Det jag skrev var bland annat "Faktiskt inte, ju större diameter, ju rakare, kvittar om man ser den vertikala eller horisantala delen av sågklingan, den blir lika rak obereode av riktningen.

Så du har fortfarande bara en liten bit klinga över bordet, men den sträcker sig längre och längre ju större diametern blir."

Tittar du på Tobbes illustration 2, den efter stor och liten klinga, ser du att han gjort något som teoretiskt är möjligt, istället för att höja klingan en meter, har han vänt träbiten 90 grader. Det skall erkännas att han gjorde den bilden bara för den lilla sågen, inte den stora som han hade i bilden före. Men om du tänker dig att man gjorde så för den stora sågen så ser du i bild samma som jag skev i text.

Nu skall jag dessutom chansa, giter inte läsa bakåt i tråden för att se om jag har rätt, men jag tror att det du säger jag motsäger mig själv i, var ett tillägg du gjorde, att blotta klingan minimalt. Jag säger ine det är en dum tanke, och jag säger att med ovanstående text och bild inser du att det är görbart, men jag protesterar mot att jag skulle motsäga mig själv om det visar sig att det du anför som motsägande i själva verket är ett efterhandstilläggskrav gjort av dig, inte mig.

--- Mats ---
 
Nu måste jag reda ut det här för jag blir bara snurrigare och snurrigare. Det är uppenbart att Mats och jag delvis pratar om olika saker. Dock ändras förutsättningarna hela tiden. Vi börjar med detta:

Tack, ja det är ju logiskt. Men i övrigt? Ju större klinga ju större diameter och ju mer rakt tar tänderna. Ju mindre slår de ut undertill (det är i "jättediameterfallet" bara ändan som skall skyddas. Och dessutom om man sågar upp mot en punkt, så får man ett rakt sågstreck även vertikalt.

I princip blir ju en jättediameter väldigt mycket en bandsåg men utan svaj.
I detta fallet tolkar jag det som att att du menar att med stor klingdiameter OCH lågt ställd (precis så tänderna kommer igenom arbetsstycket) klinga får man mi
nimalt med urslag eftersom tänderna _i princip_ sågar i tangentens riktning (figur nedan). Det håller jag med om MEN sen kommer det lustiga, nämligen liknelsen med bandsågen.

stor_diameter_lite_uppe.png

En av de mer utmärkande egenskaperna på ett bandssågssnitt är i mitt tycke att klingan skär 90 grader mot arbetssstycket (se figur).
bandsag.png

I fallet stor, lågt ställd, klinga blir ju skärvinkeln närmare noll, absolut inte 90 (se första figuren).

Mats kommentar till detta är:

Faktiskt inte, ju större diameter, ju rakare, kvittar om man ser den vertikala eller horisantala delen av sågklingan, den blir lika rak obereode av riktningen.

Så du har fortfarande bara en liten bit klinga över bordet, men den sträcker sig längre och längre ju större diametern blir.
Det är här jag inte får ihop någotting. Jag antar att Mats syftar på att det kvittar om man tittar på en vertikal eller horisontal tangent. Den vertikala tangenten motsvarar ju den stora, lågt ställda, klingan, men den horisontella?

Den motsvarar ju att man skulle ha möjlighet att höja klingans spindel så högt att man kan föra arbetstycket rakt in mot klingans centrum. Detta fall går ju givetvis bort p.g.a. dess orimlighet. Ställer vi i stället klingan så högt som möjligt utan att ta i spindeln ger ju en större klinga en skärvinkel närmare 90 grader än en mindre klinga (figur nedan). Dock är detta ju en omöjlighet under premissen att klingan ska blottas så lite som möjligt!

stor_diameter_mycket_uppe.png

Detta är min syn på det hela, antar att Mats ser ett annat scenario framför sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.