Byggahus.se
Janus82 skrev:
Vi isolerar golv och väggar i ett hus just för att taket också är isolerat.
Förställ dig att du lyfter av taket på ditt hus och får fri sikt mot stjärnorna. Då kan du isolera dina väggar med en meter gullfiber och du kommer ändå att frysa.
Inte riktigt samma sak. Om du lyfter av taket så kyls rummet och värmeflödet genom vägg/golv avstannar helt. Men i en pool har du 30 grader i vattnet oavsett tak eller inte, dvs värmeförlusten i marken påverkas inte på något sätt hur du isolerar ytan.
Men ändock så tror jag inte att avsaknad av markisolering är någon ekonomisk katastrof. Marken isolerar väldigt bra under/sida om det inte rinner någon grundvattenflod i direkt närhet.
 
Atom skrev:
Är det verkligen så lite värme som försvinner via marken? Det handlar trots allt om stora ytor? Golvyta, väggyta...
Om det hade varit så, varför har vi isolering i golvet och i väggar i våra hus?

I botten kan man lägga 100mm cellplast och sen 20-30mm stenmjöl på detta. Det blir hårt och isolerat. Som platta på mark.
Eller är jag ute och cyklar?
Klart man lägger ett lager cellplast under poolen. det är en försvinnande liten kostnad i totalkalkylen om man bygger "riktig" pool, så det är ju inget att fundera på. Men, det är sant att det mesta av värmen försvinner uppåt och genom avdunstning. Ungefär som myten om mössa på huvudet, fast här råkar det vara sant....:)
 
Har långt till grundvattnet,marken är snustorr 10min efter en störtskur så det dränerar undan sjukt bra,jag valde att inte köra med cellplast i botten,utan jag valde att jobba med mtrl som inte binder fukt kring poolen, Grannen gjorde en pool av samma fabrikat för 2år sen men med isolering i botten samt runt väggarna,dock en rektangulär pool så det va nog lite enklare med isoleringen. Hur som så ska vi iaf jämföra lite på vad hans drift resp min drift ligger/säsong men det svaret har vi inte föräns till nästa höst ;(
 
Janus82 skrev:
Vi isolerar golv och väggar i ett hus just för att taket också är isolerat.
Förställ dig att du lyfter av taket på ditt hus och får fri sikt mot stjärnorna. Då kan du isolera dina väggar med en meter gullfiber och du kommer ändå att frysa.
Hmm. Och att göra tvärt om? lägga på 1m isolering i taket och inget i väggarna eller golv?
 
Jag byggde om min pool för 3 år sedan, satte ett tak, det är det bästa jag gjort. Växthuseffekten gör att jag en stor del av året har 30 grader i poolvattnet utan någon uppvärmning (det blir c:a 60 grader varmt under taket)
Jag har poolen kopplad till husets värmepump, men har inte haft den inkopplad mer än första halv-året.

Däremot ångrar jag att jag inte la isolering på botten och väggar.

Som det är nu så värmer jag upp marken till 30 grader, vilken är helt bortkastat. Jag har räknat på det hela och 5-10 cm isolering på väggarna och botten skulle ha varit mycket bra, utan att kosta nästan något.

Jag har en dator och mätutrustning kopplad till poolen, så jag har mycket bra koll på värmning kylning. Jag bor i Stockholm och just nu har jag 16 grader i poolen (15 oktober), ingen värme och ingen cirkulationspump igång. Vilken temperatur har ni andra ?
 
K
Slaktarn82 skrev:
Jo jag haar varit i,när listerna kring trappen skulle sättas på plats,brrrrrrrrr fy satan vad frusen jag var för att inte tala om förkylningen som kom som ett brev på posten :(
Vi fyllde vår pool med varmvatten.. men så innehöll den förmodligen endast en bråkdel av ditt vatten :)

Hur stor är poolen? Den ser galet stor ut!
 
claesborjesson skrev:
Jag byggde om min pool för 3 år sedan, satte ett tak, det är det bästa jag gjort. Växthuseffekten gör att jag en stor del av året har 30 grader i poolvattnet utan någon uppvärmning (det blir c:a 60 grader varmt under taket)
Jag har poolen kopplad till husets värmepump, men har inte haft den inkopplad mer än första halv-året.

Däremot ångrar jag att jag inte la isolering på botten och väggar.

Som det är nu så värmer jag upp marken till 30 grader, vilken är helt bortkastat. Jag har räknat på det hela och 5-10 cm isolering på väggarna och botten skulle ha varit mycket bra, utan att kosta nästan något.

Jag har en dator och mätutrustning kopplad till poolen, så jag har mycket bra koll på värmning kylning. Jag bor i Stockholm och just nu har jag 16 grader i poolen (15 oktober), ingen värme och ingen cirkulationspump igång. Vilken temperatur har ni andra ?
Jag har 13 grader och då har jag tagit bort solfolien sedan ganska länge för att jag vill kunna vinterstänga nu. Murad pool av lecablock samt massor lecakulor som återfyllnadsmaterial runt om. (inte jag som byggt poolen så jag vet inte mer än så) Ingen uppvärmning mer än solen. Bor i Norrköping.
 
Kallebo skrev:
Vi fyllde vår pool med varmvatten.. men så innehöll den förmodligen endast en bråkdel av ditt vatten :)

Hur stor är poolen? Den ser galet stor ut!
Ja den är ganska stor. 56m3 ska den innehålla :)
 
Hur går det?
 
Hej Hej

Ja hur går det,har just börjat tina i vårsolen så snart ska ni få en uppdatring i form av lite bilder och hur det framskrider.
Har börjat med regelstommen så smått,återkommer snart och förhoppningsvis så blir det mer frekvent med uppdateringar från min sida.

Glad vår/sommar på er alla där ute
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Skoj tråd att följa. Blir kalasbra!
 
Man bara lovar men några foton syns inte till ;)
 
Atom skrev:
Man bara lovar men några foton syns inte till ;)
Haha ja jag vet, har haft en sjuk vår med jobb och väder som inte spelat mig i händerna direkt.
Men nu kommer det lite bilder,om jag bara får in dom i datorn dvs.

Ha de
 
Nu ska vi se om jag kommer ihåg hur man gör :) Var ju såååå länge sen man höll på med detta :)
IMG_0435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer en till på helvetet tror jag bestämt :) IMG_0447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror en till inte gör nått
IMG_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.