Byggahus.se
T
Här kommer det komma bilder, tankar, idéer och information om mitt projekt!

Information

- Byggt 1951
- 3 RoK
- 70 m2 (65m2 källare)
- Kombipanna Pellets/El
- Fönster: 2 Glas
- Takbeklädnad: Betongpannor
- Vattenburen värme
- Kommunalt Vatten och Avlopp


Mäklarbilder
 
  • 49iavbc2gc81sqme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 49iavbml2c81sqo4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjokmjtcq5i0q5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjokektcq5i0pb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjok0a3cq5i0od.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjoinsrcq5i0lq.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjoie93cq5i0kv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjoi3srcq5i0k4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 46fjohacvcq5i0in.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Den 15 Dec får vi tillträde! Fram tills dess är det bara att inhandla prylar och invänta startskottet!

Tanken jag har är att:

Bygga större badrum, flytta väggen närmare köksfönstret!
Öppna upp väggen från v-rum in till kök och installera kamin in mot vardagsrummet
Nytt kök, nya golv och nya tapeter.
Dränera & Isolera
Kolla över taket
Eventuellt byta fönster och ytterdörr!
 
Blir kul att följa! Hoppas på mycket bilder.
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Mer bilder till folket (på byggahus.se)
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Vänta, vänta! Det verkar ju att huset är beboeligt. De bästa ideerna kommer ju när man bor i huset ett tag. Visst är det trist att flytta in och renovera sen. Men erfarenheten talar tvärtom.
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Håller med Thomas : - det är inte alls säkert att ni har samma prioriteringslista efter 6-12 månader i huset! Förmodligen sparar ni åtskilliga slantar på att simma lugnt!
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
En tråd till om vad ska man riva först?
Lugna dej och bo i dej i huset utan att tro att du behöver det som designers serverar. Du måste först veta vad som är fel och vad som är rätt för dej så ta det lugnt och fira Jul först innan du river ut köket :).

Det går jättesnabbt att riva och man behöver inga hantverkarkunskaper men det är inte lika enkelt att återställa, göra om. Och det värsta är när man ångrar sej eller blir tvungen att ta till nödlösningar för det har inte blivit så som man tänkt. Lika bra att mäta och rita och tänka om och rita om planlösningen på papper först och riva när man har ritat klart.

Låt bli trädgården det första året också så du kan se vilka blommor kommer upp på våren,sommaren. Såga inte ner ...
gaia
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 1 till
  • Laddar…
T
Riv alla rummen samtidigt, sedan ringer du Arga snickaren och snyftar(y)
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
T
Haha arga snickaren.. Jag jobbar som snickare och jag vet hur jag vill ha det.
Bilderna speglar inte verkligheten.. Köket är inte alls som det visar, kaklet sitter snett, ojämnt och är inte alls som det ser ut. Golvet som har lagts in är generalskarvat, har rest sig på vissa ställen och är slitet. Det är en svag doft av mögel i källaren, så dom inredda rummen ska rivas. Det är påbyggt och isolerat (troligen utan luftning). Så jag måste isolera källaren, kanske inte det absolut första jag gör men det lär göras. Toaletten på entréplan lär byggas ut för att få plats med dusch, och alla mäklare jag pratat med anser samma sak, med ett badrum på entréplan ökar värdet på huset rätt markant.
Jag förstår verkligen vad ni menar med att bo in sig (har gett det tipset själv ett flertal gånger) men vi har kommit överens om att försöka hinna med så mycket som möjligt innan sista januari, vi har lägenheten kvar tills dess :) så slipper vi förhoppningsvis bo i det värsta :)
 
Charmigt hus! Ska bli kul att följa ditt projekt :)
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Ska ni ta bort hela väggen mellan kök v-rum?
 
T
Vante skrev:
Ska ni ta bort hela väggen mellan kök v-rum?
Nej, murstocken går upp nästan mitt i köket, så jag tänkte nog spara den väggen ifrån gaveln ut till murstocken, och ta bort väggen in mot hall/sovrum. Annars kommer vi inte få nå plats för köket! Det är grundtanken iaf, sen får vi se hur det blir. Tanken är att öppna upp så mycket det går iaf :)
 
T
Så, då har vi fått tillträde!

Jag hann vara där i cirka.. 10 minuter innan jag var tvungen att riva lite! Hallen har varit trång i många år, precis vid ytterdörren så har man platsbyggt en garderob på 60x60, så var man två personer som kom in samtidigt så blev det väldigt trångt direkt. Nu är den borta och det känns otroligt bra! Öppnade upp hela entrén direkt.

Efter det så lärde vi oss hur pannan funkade, fick fart på den och lite värme i huset. Mätte lite, planera lite.
Bestämde oss för att riva ut 4 garderober till, som ligger i väggen mellan två sovrum och imorgon ska jag börja resa en vägg där dom stått istället.

Blir en lite bättre uppdatering imorgonkväll!

Fridens liljor.

(Bilder är delvis ifrån en gopro, därav vidvinkel)

GOPR0297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141215_153549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

,
GOPR0302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOPR0307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad spännande! Har ett nära på identiskt hus. Likadana planlösningar har det nog varit från början, anar dock att ditt hus har blivit lite ändrat och förfinat med åren. Det har inte mitt blivit. I källaren har jag garage t.ex. där du har sovrum.
Kanske får inspiration till något i den här tråden då det är direkt överförbart i stort sett. :)
 
T
hakan_o skrev:
Vad spännande! Har ett nära på identiskt hus. Likadana planlösningar har det nog varit från början, anar dock att ditt hus har blivit lite ändrat och förfinat med åren. Det har inte mitt blivit. I källaren har jag garage t.ex. där du har sovrum.
Kanske får inspiration till något i den här tråden då det är direkt överförbart i stort sett. :)
Jaha, vad kul!
Får hoppas du hittar lite inspiration!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.