Byggahus.se
Totte_S
Har beställt öppen fiber men undrar om de sannolikt drar ur inkommande koppartråd ur kanalerna till huset. Vet att inkommande telefon ligger i ett markrör med ett dragsnöre i, men tänker att de kanske gör det lätt för sig.
Undrar för jag har rätt bra fart på vårt vdsl idag så det är inte bråttom att beställa nya tjänster, men står man utan så har jag ju inget val.
Hur har de gjort hos er?
 
Nej dom drar inte ur.
 
Totte_S
Ok. Tack. Hittade bara kryptisk information om att teleslingan skulle fortsätta fungera men blev osäker på det utanför huset.
 
Gamla koppartråden är väl inget man har större behov av i framtiden ändå?
 
Att behålla koppartråden ger bara nackdelar. Byt till fibern, det blir både snabbare och billigare.

Jag klippte min koppartråd ute vid stolpen, behöver inte den vägen in i huset för åskan. Senare tog jag även bort stolpen från gräsmattan, så nu slutar kopparnätet 100 meter från huset.

Vad gäller Skanova så gör dom inget med koppartråden förrän det är dags att rasera telefonstationen och hela nätet. Däremot kan det nog bli tjurigt att få den reparerad om några år.
 
Men man bör behålla kopparn under uppsägningstiden på eventuellt adsl, annars blir det ju lite lurigt med att surfa :D
 
Totte_S
Uppdatering - i mitt fall ville de uttryckligen dra separat sista biten från tomtgränsen till huset för att vara säkra på att det funkar, så jag får in fibern på ett annat ställe på samma yttervägg. Perfekt för mig så jag kan ha kvar mitt VDSL (som ger mig 30/4 Mbit/s), tills jag valt leverantör av tjänster via fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.