Byggahus.se
Hej!

Jag får fiber indraget i mitt suterränghus nästa vecka. Men jag är osäker på vilka möjligheter jag har att både använda våra vanliga trådade telefoner (vill ej ha DECT) men att använda rören för telekablarna för att dra nätverkskabel.

Dvs jag är ute efter att så långt det går dra nätverkskabel för bättre prestanda. Som det är idag är det dålig täckning mellan våningsplanen på wifi pga golvvärme och isolering antar jag.

Medieomvandlaren är inte installerad ännu men kabeln är framdragen till min telecentral på första plan. Där har jag idag ett antal vp-rör (ett till varje teleuttag) där jag kan koppla om vilket jack som skall vara vilket teleuttag.

Idag har jag dragit upp mitt första jack till övervåningen där jag har kopplat in en router. Där är det viktigt att jag får trådat nätverk pga att tvn med alla medienheter sitter där inkopplat i routern.

Så nu till frågorna.

  1. Om jag ersätter teletråden med nätverkskabel antar jag att det går att koppla på den fasta telefonen och routern på övervåningen med en ATA-box?
  2. Måste jag ha telekabeln kvar för att det skall fungera med IP telefoni?
  3. Jag har inte sett hur medieomvandlaren ser ut men räcker det med endast en (inte en för nätverk och en för tele och en för TV). Jag har bara ett VP rör för tele och skulle eventuellt kunna avvara antennens VP rör som också går från telecentralen. Men helst vill jag ha kvar antennen.
  4. Om det nu är så att mediecentralen behöver sitta på övervåningen enligt punkt 3 så undrar jag om man kan dra både fiberkabel och nätverkskabel i ett VP-rör med tanke på plats (orange flexibelt rör)
  5. Är det en bättre lösning att dra fibern till övervåningen och sätta medieomvandlaren där vid TVn och i så fall varför.
  6. Jag har givetvis ett larm också. Det är inte knutet till någon leverantör så jag måste fixa själv för att få det att fungera. Det fungerar med IP telefoni idag då jag kopplat koppartrådarna som kommer in i huset rätt in på larmet och därefter till första jacket. Efter gick inte. Hur löser jag det här. Är det bara en GSM sändare som är alternativet?
  7. Kommer det spela någon roll vilken lösning jag väljer beroende på operatör? Telia börjar jag nog med men de är dyra och det kan nog bli något av budgetbolagen senare.

Som ni ser så har jag massor med frågor och hoppas att ni kan hjälpas åt att svara på några av dem. Om det är något annat att tänka på så får ni ju givetvis tipsa om det också. Det kändes okej när Telias kille förklarade när han var hemma hos mig att det är inga problem. Det tar du bara med installatören...:surprised:
Varför var jag så oerhört korkad när vi byggde huset 2005 så att jag inte förberedde nätverkskabel eller i alla fall VP-rör. Drog bara en nätverkskabel mellan TV och datarum.:confused:

Med vänlig hälsning

Christer
 
Oj, många frågor men till att börja med - är det 16mm VP-rör? Isåfall borde du kunna dra in en cat6-kabel, fiber och telefontråd i samma rör.

En cat6-kabel innehåller 4 trådpar. Tele kräver ett par. 100 mbit data kräver 2 par. 1000 mbit kräver 4 par. Om du nöjer dig med 100 mbit trådat kan du alltså köra data och tele i samma kabel.

Jag tror det är bäst att sätta all utrustning vid mediacentralen och sedan gå ut därifrån.

En ATA- box har teleutgångar där man kopplar in analoga telefoner av valfri sort (trådad eller dect). Med två RJ11-RJ45-kablar kan du koppla ut telefoni från ATA-boxen, över cat6-nätet till en telefon i huset. Ska du ha telefoner på flera platser går det att fixa men är lite lurigare (man kopplar telefoner seriellt).
 
  • Gilla
Skogsborg
  • Laddar…
Jag tror att det är 16 mm VP. Men vad jag kommer ihåg så hade de problem med att dra endast en nätverkskabel i den. Men den är visserligen ganska styv.
Det var ju intressant det du säger med ATA-boxen. Jag har sju telejack:wow:. Så då kommer jag till frågan som jag glömde ställa. Jag borde väl kunna använda nätverkstelefon istället? Eller funkar inte det?

En dum fråga med Cat6- kabeln. Behöver jag dela den på något sätt eller drar jag in den i en switch eller hur funkar det så som du tänker.

Tack förresten.
 
För att dela på en cat6-kabel skaffar du en splitter.

image.jpg

Nätverkstelefon? Antar att du menar IP-telefoni. Det fungerar så att ATA-boxen översätter mellan IP-telefoni och analog telefoni. Med en ATA så kan du alltså fortsätta använda dina analoga telefoner.

Kolla efter en tunn och smidig cat6 att dra i rören. När det gäller telefonin kan man faktiskt skala bort den sammanhållande isoleringen från kabeln och enbart dra ledarna om det är trångt. Dessa blir ungefär 1mm i diameter då.
 
I stället för att skala typ EKKX kan man använda EKUB som är telefontråd utan den yttre manteln, den tar mycket liten plats och brukar vara mycket enkel att dra i.
 
Har jag tolkat dig rätt med att du menar att jag skall sätta mediacentralen (XG6846) på andra planet och därifrån dra en nätverkskabel ner till andra våning och sedan splitta till två nätverkskablar . Jag blir lite fundersam eftersom bilden du visar har två honor. Först läste jag det som att du menar att jag skall sätta den på första planet men utveckla gärna.

Jag hittade en bild på vilka kopplingar man skall göra på baksidan av en XG6846. Den visar att jag måste ha tre olika nätverkskablar för TV, PC och tele (antar att jag kan koppla in RJ11 direkt på den). Eller är det så att man kan använda en port och sedan dela upp den via en sådan splitter du visar (ska köra 100/100 Mbit).
XG6846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag menar IP-telefoni. Jag tänker på en sådan telefon jag har på jobbet. Den kopplar jag direkt till nätverket med en nätverkskabel.

Jag är oerhört tacksam för hjälpen och vill vara väl förberedd när installatören kommer så att han inte lurar mig bara för att han är lat.
 
Jag hänger inte riktigt med, kan du göra en skiss över ditt hus där det syns vilken kanalisation som finns, var du har TV och var olika saker kommer in?
 
J
Om du beställer tjänster från Telia, så kommer de skicka dig en Trådlös router/Gateway som jobbar lite annorlunda än din mediaomvandlare. Intenon ovan kan endast skicka en tjänst per port, men Telias router kommer lägga TV och surf på samma port, men olika VLAN. Beroende på hur dina våningsplan och rum är placerade kan detta göra livet enklare för dig. du kan då dra endast en kabel från routern, istället för två. Du kan placera routern var du vill, intill Intenon/mediaomvanfdlaren eller mer centralt i huset. I andra änden av den kabeln kan du koppla in en switch där du sedan kopplar in tex dator, mediaspelare, tv-boxar, etc. Routern har också uttag för 2 telefonportar. Du kan även få en omvandlarkabel från telefonport till analogt telejack, som du kopplar in i en gammal telefonislinga i huset.
Googla på Technicolor 799 så ser du hur den ser ut. Den har 4 portar där surf och TV ligger bundlat.
 
Jocke Best skrev:
Om du beställer tjänster från Telia, så kommer de skicka dig en Trådlös router/Gateway som jobbar lite annorlunda än din mediaomvandlare. Intenon ovan kan endast skicka en tjänst per port, men Telias router kommer lägga TV och surf på samma port, men olika VLAN. Beroende på hur dina våningsplan och rum är placerade kan detta göra livet enklare för dig. du kan då dra endast en kabel från routern, istället för två. Du kan placera routern var du vill, intill Intenon/mediaomvanfdlaren eller mer centralt i huset. I andra änden av den kabeln kan du koppla in en switch där du sedan kopplar in tex dator, mediaspelare, tv-boxar, etc. Routern har också uttag för 2 telefonportar. Du kan även få en omvandlarkabel från telefonport till analogt telejack, som du kopplar in i en gammal telefonislinga i huset.
Googla på Technicolor 799 så ser du hur den ser ut. Den har 4 portar där surf och TV ligger bundlat.
Innebär det här att de skickar ut TV-trafiken med en VLAN-tagg och att TV-boxen sedan endast tar emot trafik med den här VLAN-taggen, samtidigt som all annan trafik går ut otaggad?
 
Hej!

Jag är ledsen att jag kanske är otydlig. Men det är inte helt lätt att förstå hur man skall göra:surprised:

Den viktigaste frågan är om jag skall dra fibern till rum 1 eller rum 2 (där jag sätter mediecentralen).

Jag har gjort en väldigt förenklad bild som visar rum 1 som idag är centralen för att koppla allt ifrån. Telekabeln går in där och sedan har jag kopplat den via larmet och sedan till första jack. Jag kan inte komma ihåg om det går en telekabel mellan rummen i serie men det bör det göra. Jag har ett svagt minne av att det gör det (jag får kolla det i eftermiddag).

Rum 2 är där jag har första jacket idag med ADSL. Där har jag kopplat in diverse saker som en extra router förutom telias router (ej med på bild). Ifrån dessa så har jag ett antal enheter inkopplade. Mellan Routern går en nätverkskabel in till rum 3. Rum 1 och rum 3 ligger rakt under varandra så där skulle jag kunna dra igenom en ny nätverkskabel men utan VP-rör.
DSC_0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack jocke för ditt svar. Det låter bra. Jag får nog åka till Telia idag och se vad de tänker ge mig för prylar.
Så om jag förstår det hela rätt så skulle allt fungera om jag kan låta telekablarna ligga kvar som de är och dra en nätverkssladd också. Då finns det ju även en teoretisk möjlighet att larmet fungerar också.
 
J
pelpet skrev:
Innebär det här att de skickar ut TV-trafiken med en VLAN-tagg och att TV-boxen sedan endast tar emot trafik med den här VLAN-taggen, samtidigt som all annan trafik går ut otaggad?
hej, jag är inte så insatt i taggningar etc, men enl andra forum ser det ut så här efter routern:
Internet är otaggat och med "VID offset" satt till noll borde Internet ha VID 0
TV ska ha VID 845.
Dessutom ska det vara otaggat på alla LAN-portar.
Och taggat på WAN.
I switchen/mediaomvandlaren ser det ut så här:
Här är de VLAN id som telia använde på min switch,
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ
 
J
Skogsborg skrev:
Hej!

Jag är ledsen att jag kanske är otydlig. Men det är inte helt lätt att förstå hur man skall göra:surprised:

Den viktigaste frågan är om jag skall dra fibern till rum 1 eller rum 2 (där jag sätter mediecentralen).

Jag har gjort en väldigt förenklad bild som visar rum 1 som idag är centralen för att koppla allt ifrån. Telekabeln går in där och sedan har jag kopplat den via larmet och sedan till första jack. Jag kan inte komma ihåg om det går en telekabel mellan rummen i serie men det bör det göra. Jag har ett svagt minne av att det gör det (jag får kolla det i eftermiddag).

Rum 2 är där jag har första jacket idag med ADSL. Där har jag kopplat in diverse saker som en extra router förutom telias router (ej med på bild). Ifrån dessa så har jag ett antal enheter inkopplade. Mellan Routern går en nätverkskabel in till rum 3. Rum 1 och rum 3 ligger rakt under varandra så där skulle jag kunna dra igenom en ny nätverkskabel men utan VP-rör.
[bild]
Det är nog hugget som stucket var du placerar mediaomvandlaren, men fördelen att sätta den i rum 1 är att du ju då kan koppla in en tv-box direkt i den på plats, och sedan dra en kabel till rum 2 där du sätter Telias router. Där kan du sätta nästa tvbox. På det sättet slitter du ju dra en kabel tillbaka till rum 1, om du ska ha en tv där också. Undvik mer än en (1) router eftersom det skapar problem med dina nätverk.
 
Jocke Best skrev:
Det är nog hugget som stucket var du placerar mediaomvandlaren, men fördelen att sätta den i rum 1 är att du ju då kan koppla in en tv-box direkt i den på plats, och sedan dra en kabel till rum 2 där du sätter Telias router. Där kan du sätta nästa tvbox. På det sättet slitter du ju dra en kabel tillbaka till rum 1, om du ska ha en tv där också. Undvik mer än en (1) router eftersom det skapar problem med dina nätverk.
Hej!

Innebär det att jag egentligen skulle kunna använda nätverkskabeln för att skicka telefonsignalen. Jag är lite inne på att ersätta telefonkabeln och dra två nätverkskablar istället. Jag har historiskt haft problem med mitt telefonnät. Jag har nu kollat och det är samma kabel som går tillbaka till koplingboxen i min "telestation". Dvs Två trådar ut och två trådar vidare till nästa jack. Dock är det ett himla pill och lätt att en kabel sossar eller hamnar snett (7 jack). Jag hade gärna sett att man kunde koppla allt till en switch. Går det att göra så? Eller blir allt parallellkopplat då? Jag vill även gärna gå från första jack till larmet.

Bäst hade det varit om jag kunde dra en kabel för telefonen direkt från mediecentralen (XG6846) till en switch för och den nätverket till Routern (799). Jag antar att det blir en egen switch för nätverket i så fall om jag behöver fler portar.

Är jag helt ute och cyklar?
 
J
Nejdå, du är inte ute och cyklar. Nu kör jag inte Telias bredband längre, men jag vet att man kan koppla in en speciell analog switch till telefoniporten i routern, och därifrån få ut 5 telefoniportar som du sedan kan patcha ut till respektive nätverksuttag du vill använda, alternativt drar en kabel till varje direkt. Iofs hade jag hellre köpt en trådlös telefonbas med en extra lur.
edit: hittade en länk här:
https://www.telia.se/privat/support...d-tradlos-router-tg799v2?p=bredband-via-fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.