Byggahus.se
P
ppettersson: [citat] Genom och använda vulktejp istället för "eltejp". Du kan uppnå en relativt bra, temporär, tätning med vanlig eltejp men vulktejp är både enklare och bättre. [Edit] 3M och även Partex kom jag på har en form av kombo, ingen vulkanisering sker väl men den har snarlika egenskaper och är betydligt bättre än vanlig eltejp. Den från Partex kan jag rekommendera.
212 svar · 108,8k läst
·
M
Mats: Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel. Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24. Den undre
22 svar · 211,5k läst
·
K
Klabbis 3000: [citat] Nu har du tydligen redan köpt en men för andra som undrar så vill jag rekommendera Huawei B535 eller B818. B535 finns lätt att få tag på begagnade för ca 500 kr, köpte själv en begagnad som fungerar jättebra. B818 är dyrare med lite bättre prestanda men för de flesta tror jag 535 räcker bra.
76 svar · 2,5k läst
·
ricebridge
ricebridge: Har haft Tele2 trådlöst för all internettrafik härhemma i många år nu. Funkar oklanderligt. Har på eget bevåg kompletterat med två riktantenner som pekar mot deras närmaste basstation för säkerhets skull. Inga som helst restriktioner på datamängd. 5G har ännu inte kommit hit men 4G går lika bra. Har haft anledning att skicka stora bild- och videofiler ibland och det har inte varit
12 svar · 361 läst
N
Nyikåk: [citat] Konkurrenslagen gör så att kommuner och regioner inte får snedvrida konkurrens mot privata aktörer med får låga priser. De kommunala bolag ska ju helst gå med vinst eftersom då kan det bli vinstutdelningen till kommunen som kan använda de pengarna till andra områden i sin budget. Blir det förluster får kommunen skjuta till pengar, vilket minskar budgeten för andra områden.
26 svar · 766 läst
P
petersv: Jag skulle tro att man mest hör om de gånger det blir problem och oseriösa installatörer. När det grävdes hos oss var det en bra dialog med projektör och installatörer. Vi valde en lösning som var enklare för dem och bättre för oss. Återställning och senare dressning av gräsmattan gjordes utan anmärkning. I vårt avtal ingick återställning i ursprungligt skick och det hölls vad
58 svar · 9,9k läst
·
A
AndersS: Man är ju envis. Loggade ut från appen och vid inloggning "glömt lösenord". Jag anger nytt lösenord och efter det kan jag sedan skicka över ägandet till min bekant och det försvinner i min profil/app. Det var som jag misstänkte en extra kontroll av lösenord för nätägarbyte. Den nya ägaren får ett mejl med anvisning hur man gör det utan att behöva gå via nytt (enligt vad jag
1 svar · 200 läst
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Värt tycker jag att även informera att även om dessa inte är UV beständiga så i skugga kan de hålla i många år beroende på kvalitet. Kan vara värt att räkna med att byta var 5 till 10e år
2 svar · 159 läst
E
eztoril: [citat] Oj förlåt. 😥
8 svar · 733 läst
·
A
andymannen: Har en AP AC PRO under takfoten. Har suttit där i flera år utan problem.
4 svar · 484 läst
E
ekb937: [citat] [citat] Det är Coax för Antenn (TV) Fungerar sådana små Konverters bra?` Mitt mål är ju att systemet skall se denna coax kabel som en del i ett blivande Mesh nätverk. Där jag sätter t.ex. Google puckar eller TP-link WiFI.
4 svar · 658 läst
pacman42
pacman42: [citat] De flesta mobilnät har /48.
52 svar · 3,7k läst
·
K
Klabbis 3000: Svårt att svara generellt på hur bra mobilt funkar. Beror ju på läget mot masten och hur hög belastning det är på masten. Vi kör 4G i sommarstugan. Brukar ligga omkring 100 Mbps, ibland omkring 150 och ibland ner mot 75.
42 svar · 2,1k läst
·
F
fallskydd: Bra tips att sätta på 2FA i tid. Man kan även fundera på om man vill sätta upp ett lokalt adminkonto. Ofta relevant i hemmiljö. Det "vanliga" unifi-kontot kräver tillgång till internet när man loggar in på sin utrustning. Av erfarenhet är det lite trist när man vill logga in på sin router för att felsöka varför internet ligger nere. Men cloudkontot vill man skydda med 2FA i vilket
6 svar · 718 läst
RoTe
RoTe: Göm hela klabbet i någon form av smart hallförvaring med hjälp av tidigare tips här i tråden. Teknik ska inte synas öht. Dosan fibern kommer in i brukar inte gå att flytta så fäll in den i väggen och sätt en inspektionslucka för.
3 svar · 534 läst
·
D
Daniel 109: [citat] Det är RJ45 även där. Men då en skärmad variant. Men det är det ju även för tidigare skärmade kablar.
4 svar · 377 läst
A
AndersS: [citat] Svärföräldrarna får en sådan här och deras fasta telefon avskaffas (mellan 85-90). Hoppas det blir bra. https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/doro-mobil/doro-1881-svart-4g/1032539.9045/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwrIixBhBbEiwACEqDJaF0DtdupZvMd3C2pb7gqG8I9RV7t_BAkH5cVCn4z_Nd34jEz0B0zRoCoXgQAvD_BwE
105 svar · 12,1k läst
·
A
A-Man_08: Är någon av portarna satt till 100mbit, eller är dom konfigurerade som auto / auto?
26 svar · 1,1k läst
·
S
sjoelund: [citat] Jag tänkte en trådad accesspunkt som du drar nätverkskabel till (och ger ström via samma kabel). Om du bara har WiFi AP inomhus så blir signalen svag utomhus då den har svårt att ta sig genom ens trä (studsar genom fönstren). Men om du har en accesspunkt utomhus så slipper signalen försöka ta sig genom väggarna i huset och du borde ha tillräcklig täckning under trädäck
9 svar · 522 läst
·
D
datja: [QUOTE="datja, post: 5706680, member: 26095"] Cat 5E är tänkt för 1 Gbps men 5E fungerar oftast utmärkt för 10 Gbps på avstånd
17 svar · 2,4k läst
·
DenGode
DenGode: Jag glömde att nämna att du ej under några omständigheter ska ta bort plastskyddet på villapatchen (den på toppen) förens du ska patcha in den i convertern/fiberdosan. Ett tips är att spara dessa plast/skyddspluggar om du någon gång i framtiden behöver flytta på patchen/convertern igen.
4 svar · 580 läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Uppfällt vs nerfällt [bild] [bild]
53 svar · 3,3k läst
·
K
Klass0n: [citat] Jag är flitig läsare av bloggen Cornucopia, där delar Lars med sig av sina erfarenheter av Starlink. T.ex. är det för honom ett backupsystem som kan drivas med reservkraft vid strömavbrott. Således har han också kollat en del på starlinks energianvändning.
8 svar · 669 läst
H
Harald Blåtumme: Allt beror ju på vad det är för nät som är installerade i närheten. Hos oss endast 4G i diverse frekvenser från 700 MHz och uppåt 2GHz, varierande avstånd och olika riktningar, komplext. Skaffade en Poynting 5G X-pol och en Huawei-router B818, funkar rätt ok. Skulle jag köpt något nytt idag hade jag kikat på Zyxel 4/5G där hela routern inkl riktantenn som en extern enhet som ansluts
58 svar · 3,6k läst
·
E
EmilLinde: Yes det står det!
7 svar · 664 läst
·
Roga1337
Roga1337: Hej, här kommer en Update ifrån mig: Velade mellan Roberts istream 3 och Kenwood CR-ST100S. Valde till slut Kenwooden pga Priset i förhållande till Flexibiliteten & Användarvänligheten. Mycket nöjd med denna 😀👍 (Röda dekalen är borttagen) [bild] Om någon är intresserad av 1st Squeezebox classic radio med fjärrkontroll samt/eller 1st UE Smartradio PM:a mig😉
14 svar · 2,5k läst
·
H
Hallerudsbo: Jag kör ett mesh. Jag har satt en utomhus mesh antenn med kabel in till routern. Sen satte jag en utomhus mesh på friggeboden med kabel in till en mesh puck inne. Dock hade jag nästan täckning innan i friggeboden före jag satte utomhus antennen. Fungerar bra för nu har jag även nät i garaget 50 m bort. Friggan ligger 25 m bort. Jag körde Tp link med wifi 6 nät nu för att det trådlösa
12 svar · 923 läst
M
merbanan: Lägg ett grönt 50-rör som man sen drar fiber-duct i fram till tomtgräns. Mer än så kan man nog inte förbereda.
3 svar · 676 läst
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Jepp såg den på deras hemsida och Junet har flera olika varianter men just denna får jag inte upp när jag kollar mot adressen. Får ta och kontakta dem direkt och fråga.
9 svar · 875 läst
MathiasS
MathiasS: "www.google.com hager mediacentral tillbehör"
8 svar · 844 läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Nu har jag beställt ett väggfäste. Får se hur det går men min vilopuls vartefter... 🙃
40 svar · 17,0k läst
·
A
AndersS: [citat] För mig liknar det en "snikvariant" liknade xDSL för 25 år sedan😉 Kan inte se någon kostnadsbesparing, men är ju många år sedan jag släppte området, kanske bara en affärsmodell.
401 svar · 65,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.