Byggahus.se
Jag har inte kunnat hitta svar på frågan i relaterade trådar, har den redan behandlats ber jag ödmjukast om ursäkt.

Inom kort får jag Telia öppen fiber framgrävd, har bestämt mig för Bahnhof som leverantör för Internet och IP-telefoni.

Då jag redan har nätverksinfrastruktur, och inte behöver TV, känns den Tilgin HG2332 som Bahnhof vill sälja för 995 kr som overkill.

Jag kollade med Bahnhofs kundtjänst om det är möjligt att få ut Internet direkt ur medieomvandlaren, och vad som i så fall behövs för att även få tillgång till IP-telefoni. Det enda jag vill göra är att köpa det enklast möjliga gränssnittet för att koppla befintlig slinga med befintlig telefonutrustning till medieomvandlaren.

Svaret var att det går att använda en egen SIP-box, men att de inte kan garantera att den fungerar och heller inte lämnar support på konfiguration eller handhavande.

Någon som vet vad jag borde köpa som skulle funka i det här scenariot?

Tack på förhand!
 
D
Medieomvandlaren innehåller väl allt som behövs för både internet och telefoni och du borde kunna använda vilken SIP-box som helst för telefonin. Själv använder jag en Siemens C530IP DECT sip telefon och är väldigt nöjd med den.
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Ja, du kan använda vilken SIP-box som helst. Att de inte vill lämna support beror ju säkert på att de inte har möjlighet att supportera mer än sina egna boxar (blir lite komplext (=dyrt) för supporten). Men det är inga konstigheter att sätta upp själv.

Jag har ett par SIP-boxar liggandes om du är intresserad annars ;)
* PING communications" - jag tror faktiskt Bahnhof har kört med dessa tidigare. Jag använde den när jag hade telefoni från Affinity
* Cisco ATA 186
 
  • Gilla
Nummer27
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Medieomvandlaren innehåller väl allt som behövs för både internet och telefoni och du borde kunna använda vilken SIP-box som helst för telefonin. Själv använder jag en Siemens C530IP DECT sip telefon och är väldigt nöjd med den.
C530IP:n ser trevlig ut, men dessvärre kostar den nästan lika mycket som routern Bahnhof vill sälja, och huset har redan fem telefoner. Tyvärr inte ett alternativ, alltså.

mexitegel skrev:
Ja, du kan använda vilken SIP-box som helst. Att de inte vill lämna support beror ju säkert på att de inte har möjlighet att supportera mer än sina egna boxar (blir lite komplext (=dyrt) för supporten). Men det är inga konstigheter att sätta upp själv.
Nej, jag har förstås full förståelse för att supporten inte vill hjälpa till med utrustning som de inte själva levererat. Det finns alltså inga konfigurationsuppgifter eller annat jag behöver från leverantören för att få valfri box att funka? Jag har inte lyckats identifiera särskilt många modeller att fördjupa mig i, då just "SIP-box" inte tycks vara särskilt vanligt förekommande terminologi. Har sett både "ATA" och "VoIP-adapter" på Dustin och Pricerunner, finns det fler benämningar?

mexitegel skrev:
Jag har ett par SIP-boxar liggandes om du är intresserad annars ;)
* PING communications" - jag tror faktiskt Bahnhof har kört med dessa tidigare. Jag använde den när jag hade telefoni från Affinity
* Cisco ATA 186
Klart intresserad!

Vad är modellnumret på ping-boxen? Har hittat några olika.

Om jag läser manualen till ciscon rätt har den stöd för två analoga telefoner. Kan jag ansluta hela den befintliga slingan med fem telefoner till den ena kontakten med en mellanpropp?

Vad släpper du respektive för?
 
D
Nummer27 skrev:
C530IP:n ser trevlig ut, men dessvärre kostar den nästan lika mycket som routern Bahnhof vill sälja, och huset har redan fem telefoner. Tyvärr inte ett alternativ, alltså.
Hur använder du ditt SIP-abonnemang då? Är det ett vanligt svenskt nummer som går över SIP/VoIP eller kör du bara utgående SIP? En del IP-telefonföretag "ger" en C530IP som startpaket om man tecknar SIP-telefoni hos dem. Så om du ändå betalar abonnemangsavgift för din SIP, så kan du ju leta runt efter alternativ lite.

C530IP är trevlig då den är flexibel och kan konfigureras att använda olika SIP-abonnemang beroende på vart man ringer. Det finns ju många "gratis" (eller nästan gratis) SIP-telefoniföretag så man kan ringa nästan gratis till många olika länder i världen (inkl. inrikes fasta nummer) utan att behöva tänka alls på att slå något speciellt nummer eller använda någon speciell telefon.
 
  • Gilla
Nummer27
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Hur använder du ditt SIP-abonnemang då? Är det ett vanligt svenskt nummer som går över SIP/VoIP eller kör du bara utgående SIP? En del IP-telefonföretag "ger" en C530IP som startpaket om man tecknar SIP-telefoni hos dem. Så om du ändå betalar abonnemangsavgift för din SIP, så kan du ju leta runt efter alternativ lite.
Vanligt svenskt telefonnummer, idag via ADSL-paket från Telia, med den befintliga analoga slingan inkopplad via Technicolor-boxen.

Byter nu till Bahnhof via Telia öppen fiber, där IP-telefoni ingår utan extra månadsavgift vid beställning av bredband, ska behålla telefonnumret.

DIY_freak skrev:
C530IP är trevlig då den är flexibel och kan konfigureras att använda olika SIP-abonnemang beroende på vart man ringer. Det finns ju många "gratis" (eller nästan gratis) SIP-telefoniföretag så man kan ringa nästan gratis till många olika länder i världen (inkl. inrikes fasta nummer) utan att behöva tänka alls på att slå något speciellt nummer eller använda någon speciell telefon.
Låter smidigt! I mitt fall inte så intressant då det är en begränsad skara äldre släktingar i Sverige som använder numret, för alla långväga vänner funkar Skype eller FaceTime bättre.
 
Nummer27: Du har PM.
 
D
Nummer27 skrev:
Byter nu till Bahnhof via Telia öppen fiber, där IP-telefoni ingår utan extra månadsavgift vid beställning av bredband, ska behålla telefonnumret.
OK. Annars har t.ex. UVTC bredband+telefoni (100/10 kostar 269:-/månad och telefoni 69:-/månad som man får ringa för). Då får man en C530IP för telefonin. Vet inte om det är någon bindningstid på det hela...
 
H
Jag har en Cisco SPA112 och den fungerar fint :)

Kostar cirka 600kr
 
Min SPA112 spenderade jag ett helt dygn med att felsöka. Misstänker routern (Netgear R7500) och dess NAT-beteende. Min lösning var att ställa om SIP från UDP till TCP i SPA112. TCP är defaultinställningen i den mjukvaru-SIP som fanns på datorn, lustigt nog.
 
M
-MH- skrev:
Min SPA112 spenderade jag ett helt dygn med att felsöka. Misstänker routern (Netgear R7500) och dess NAT-beteende. Min lösning var att ställa om SIP från UDP till TCP i SPA112. TCP är defaultinställningen i den mjukvaru-SIP som fanns på datorn, lustigt nog.
SPA112 är enligt min erfarenhet en riktig skitprodukt, dess storasyster SPA120 (om jag minns rätt) är hundra gånger bättre.
Försökte för glatta livet att få en SPA112 att fungera, gick inte. Kopplade in en SPA120, gjorde samma config och så fungerade det direkt.
Provade så klart firmware-uppdateringar och allsköns felsökning innan SPA112 åkte i papperskorgen. Hade dock några andra SPA112 som funkade fint förutom att dem hängde sig ibland.

Detta var bara lite allmän kuriosa kring det hela :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.