A AndersS skrev:
Jag är för lat och gör allt en gång/år.
Ringer, blir nästan direkt vidarekopplad och är sedan noga med att det är summan på sista raden jag är intresserad av, dvs total för bredband fiber/mobilt, mobilabonnemang och TV/play, ev. någon extra tjänst.
Om du ska ha alla dessa tjänster har du väl bara en leverantör att välja på? Brukar vara svårt med konkurrensutsättningen då.
 
Här höjde dom mitt 500/500 till 499 för några månader sedan.
I dag loggade jag in på "mina sidor" hos min fiberleverantör och då såg jag att dom sänkt priset

Bahnhof - 500/500 Mbit/s Privat​

Status Abonnemanget är aktiverat
Månadsavgift 439 kr
Startavgift 0 kr
Bindningstid Ingen
Uppsägningstid1 mån

Ett telefonsamtal (2min 22 sekunder) senare har jag samma pris, 60 kronor billigare.
Inget tjafs, bara "jag sänker till det pris vi visar".
Men, det visar att man får vara om sig och kring sig..
 
D Dilato skrev:
Här höjde dom mitt 500/500 till 499 för några månader sedan.
I dag loggade jag in på "mina sidor" hos min fiberleverantör och då såg jag att dom sänkt priset

Bahnhof - 500/500 Mbit/s Privat​

Status Abonnemanget är aktiverat
Månadsavgift 439 kr
Startavgift 0 kr
Bindningstid Ingen
Uppsägningstid1 mån

Ett telefonsamtal (2min 22 sekunder) senare har jag samma pris, 60 kronor billigare.
Inget tjafs, bara "jag sänker till det pris vi visar".
Men, det visar att man får vara om sig och kring sig..
Precis, de straffar de trogna kunderna. Det nya normalpriset får man aldrig som trogen kund. De höjer ditt pris till dess att du byter leverantör, eller ringer och kräver samma pris som de andra.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du ska ha alla dessa tjänster har du väl bara en leverantör att välja på? Brukar vara svårt med konkurrensutsättningen då.
Tror det eller så får man hålla på att förhandla varje tjänst, är inte värt att göra det varje år. Och även mobiltäckning vid fritidshuset, mobiler och mobilt bredband ska fungera där TVns playtjänst gör att vi får med alla kanalerna.

Så allt är inte bara kronor utan även funktionalitet och bekvämlighet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Då är det ju dags att uppgradera VPN-anslutningen mot jobbet och jobbets internetanslutning.

Jag har runt 700Mpbs ut på internet via jobbet nu, tidigare runt 500, och då märks det skillnad på 100 och 500Mpb anslutning av hemmet. Märks som fördröjningar varje gång man öppnar och stänger en fil.

De sista 500Mbps har jag upp till 1000 får jag erkänna att jag sällan har någon praktiskt nytta av.
Har ingen VPN mot jobbet.
Antingen kör jag lokalt eller så kör jag "någonting" i molnet som i sin tur eventuellt har en S2S eller expressroute till on-prem. Det enda jag i princip skyfflar runt på min lina är RDP-sessioner, teams, kod, webb och spotify.

För min del hade vi kunnat skrota de få servrar och hårdvara som står fysiskt på kontoret.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har ingen VPN mot jobbet.
Antingen kör jag lokalt eller så kör jag "någonting" i molnet som i sin tur eventuellt har en S2S eller expressroute till on-prem. Det enda jag i princip skyfflar runt på min lina är RDP-sessioner, teams, kod, webb och spotify.

För min del hade vi kunnat skrota de få servrar och hårdvara som står fysiskt på kontoret.
Många företag har i princip flyttat ut allt på Internet. Det enda som saknas för att få en helt integrerad lösning är standardiserade i läggningar och att koppla policy hanteringen till ett ställe. Samarbetet mellan jättarna som kallas FIDO löser det också. När det är på plats mer brett i huvuddelen av applikationerna så finns knapp företagens egna nät längre. De utgörs bara av CPU-cykler i ett cloud någonstans.

Mitt företag har lokalt nät på kontoret, men det går rakt ut på Internet (lite blockerade sajter och filter finns iofs). Sedan når vi våra tjänster därifrån. Jag förutsåg denna utvecklingen för 20+ år sedan, men det har tagit längre tid än jag trodde att nå dit. Vi har fortfarande VPN till ett företags är, men det är för ett fåtal tjänster som fortfarande inte klarar av centraliserad (och standardiserad) ID-hantering. Men även dessa är på väg bort då man använder fkärraccess ned standardiserade IDn (typ RDP eller liknande, men även Citrix) för att komma åt tjänsterna som inte ligger på Internet.
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Njet, du har 100 ned och 10 från dig.
Vad man ska tänka på är att har man någon form av molnlagring och backup hemma så är det inget vidare med 10 upp, det är sämre än jag hade med VDSL via telefonledning (hade 12). Därför väljer jag 100/100 som lägsta.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad man ska tänka på är att har man någon form av molnlagring och backup hemma så är det inget vidare med 10 upp, det är sämre än jag hade med VDSL via telefonledning (hade 12). Därför väljer jag 100/100 som lägsta.
Håller med, har svårt att förstå den tjänsten och varför den utvecklats.
Men är väl ingen av de stora aktörerna som har den?
 
A AndersS skrev:
Håller med, har svårt att förstå den tjänsten och varför den utvecklats.
Men är väl ingen av de stora aktörerna som har den?
Exakt det jag har hos Bahnhof idag, så det existerar i allra högsta grad.

Sen kör jag rejält mycket i molnet. Backuper gör mig inget om de rullar under ett par timmar eller inte när de ska synka. Ändå bara deltat som skickas upp och det är bakgrundsjobb som jag inte sitter och tittar på, så mig spelar det ingen roll.
 
Blir så trött... Samma sak här. Måste man hålla koll på Bahnhof hela tiden för att inte utsättas för höjningar när de uppger andra ordinarie priser.

Men man får väl vara glad för att de snabbt skruvar ner priset 60 kr i månaden när man påpekar felet.
 
skoj, chatten är stäng... 2h innan utsatt tid..
pajasar är dom.
 
tensiden tensiden skrev:
Exakt det jag har hos Bahnhof idag, så det existerar i allra högsta grad.

Sen kör jag rejält mycket i molnet. Backuper gör mig inget om de rullar under ett par timmar eller inte när de ska synka. Ändå bara deltat som skickas upp och det är bakgrundsjobb som jag inte sitter och tittar på, så mig spelar det ingen roll.
För mig liknar det en "snikvariant" liknade xDSL för 25 år sedan😉
Kan inte se någon kostnadsbesparing, men är ju många år sedan jag släppte området, kanske bara en affärsmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.