Byggahus.se
Har äntligen efter 8 år fått fiber till fritidshuset. Tiden har gått och övervakning med kamera mm går numera på ett billigt mobilt bredband.
Huset används inte jättemycket längre av olika anledningar så att betala 449 per månad för 250/250 meg är inte det vi kan tänka oss. Men när sommaren kommer och det mobila nätet går på knäna skulle man vilja lätt kunna betala en högre kostnad för ett stabilt nät. Har för mig att jag förut har sett den typen av abonnemang men kan ju varit hos någon annan fiber leverantör. Har Globalconnect/IP Only här.
Att behålla det mobila och sedan beställa 1 måndag i taget skulle ev funka om det inte strular för mycket. Har egen router mm så inget strul med nya saker som behöver sändas ut.
Någon som hittat något liknande eller tips om hur man kan lösa detta?
 
H
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har äntligen efter 8 år fått fiber till fritidshuset. Tiden har gått och övervakning med kamera mm går numera på ett billigt mobilt bredband.
Huset används inte jättemycket längre av olika anledningar så att betala 449 per månad för 250/250 meg är inte det vi kan tänka oss. Men när sommaren kommer och det mobila nätet går på knäna skulle man vilja lätt kunna betala en högre kostnad för ett stabilt nät. Har för mig att jag förut har sett den typen av abonnemang men kan ju varit hos någon annan fiber leverantör. Har Globalconnect/IP Only här.
Att behålla det mobila och sedan beställa 1 måndag i taget skulle ev funka om det inte strular för mycket. Har egen router mm så inget strul med nya saker som behöver sändas ut.
Någon som hittat något liknande eller tips om hur man kan lösa detta?
Mobila nätet går på knäna. Har du provat en annan operatör på mobila nätet?
är det 5G ni har provat ellet bara 4G?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad menas med att mobila nätet går på knäna?
 
Har mobilt 5g i fritidshuset med 5G router från Zyxel.
Tittar på tv och barn spelar spel. Hitintills inga problem.

Visar lovade fiber för två år sedan för 25.000kronor. Känns inte som det behövs länge.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
På vissa orter/områden är det väldigt stor skillnad i belastning en vanlig vecka jämfört med vissa veckor om året när stugorna är fulla med folk och alla vill streama i HD samtidigt.
Det problemet har alla leverantörer, men inte alltid på samma plats samtidigt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad menas med att mobila nätet går på knäna?
Hårt belastat, men det beror vilken operatörs nät man använder. Eller som hos oss där bara en operatör har bra täckning, resten försumbar.
Men idag betydligt bättre när det har byggts "landsbygdsfiber" och många har skaffat anslutningar.👍
Tyvärr inte fram till oss pga trilskande markägare, som dessutom är arvingar till en jordbruksfastighet där ingen bor idag. Men så är livet ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L
Kolla upp Junet. Det är en leverantör som erbjuder fritidsabonnemang för ca 100 kr per månad där de garanterar 2 Mbit vilken duger till övervakningskamera och lite småsurf. Men på sommaren kan du uppgradera t ex en månad för ca 500 kr. Tror dock inte du hittar de via IpOnly, gå direkt till Junet och kolla.
 
Flera har redan förklarat och förstått rätt vad jag menar med att det mobila går på knäna. Funkar utmärkt när man är där vanliga helger men storhelger med fint väder går alla operatörers nät som i sirap då det är fullt i stugorna runt omkring så att tro att man ska få flyt i någon stream funkar inte.
Tack för förslaget om Junet får kolla upp om de finns hos IPonly.
 
G GA Anderson skrev:
[länk]
Jepp såg den på deras hemsida och Junet har flera olika varianter men just denna får jag inte upp när jag kollar mot adressen. Får ta och kontakta dem direkt och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.