Byggahus.se
Har nu blivir dags att börja med taket till min altan. Den är 8,5 lång och 4m bred. Huset är åxå 8,5m långt. Problemet är att jag har ett väldigt brant hus tak, så jag får nästan ett helt plant altan tak om jag sätter de under hus taket. Så jag har tänkt att gå in i hustaket med altan taket. Men hur gör man egentligen?
Skulle behöva lite tipps och gärna bilder om någon har.

MVH Abel
 
  • Gilla
Terho Tamminen
  • Laddar…
Är också på jakt efter lite idéer angående detta.
Står inför samma dilemma.

// Coz
 
  • Gilla
Terho Tamminen
  • Laddar…
hmm, jobbar med att bygga uterum...
en bild hade underlättat, jätte svårt att avgöra, sen har det mycket att göra med vad ni ska lägga för tak samt fabrikat för lutningens skull.
OM där är plats, fäst bakre bärlinan i ändarna på takstolarna, det gör att du kommer lite längre upp än om du skulle sätta det under...
sen bör du även tänka på konstruktionen, hur takstolarna ska ligga/ligger, både i bakkant och i framkant... finns många knep för att lösa det där...
 
Ska ordna en bild som visar vad jag menar. Är dock för mörkt ute nu så jag återkommer.
 
Här kommer bilden
 
  • Uterum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, det ser väldigt tight ut och väldigt lite taklutning som det är redan (?) ser svårt ut att göra något på höjden där, men alltså..

1. sätt en bärlina i bakkant så högt upp det går (beroende på vilket tak ni väljer) fäst den i takstolarna alternativt (beroende på hur huset och takfoten ser ut) i fotbrädan, haka ner halva takstolen i bärlinan så att takstolen inte kommer högre upp än bärlinan där bak.... detta är hur man maximalt kan tjäna höjd där bak.

2. låt takstolarna gå rakt fram till bärlinan där framme, (alltså, de ska inte ligga ovanpå) beroende på hur avancerat du vill göra det så kan man antligen göra en exakt passning och skruva framifrån bärlinan in i takstolarna och lägga en 45x45 regel i underkant hela vägen längst takstolarna för att de ska kunna "vila". det enklare alternativet är att sätta balkskor. sen beroende om du ska ha ien inbyggd låda i framkant för tex spotlights och dylikt så sågar du till taktassar som du skrå skruvar in i framkant mitt över takstolarna,.

genom att göra såhär både bak och fram i uterumet så blir bakre bärlinan högsta höjd där bak och främre bärlinan blir högsta höjd där framme, och inte några takstolar som sticker upp någonstans.

titta lite på olika bilder här http://www.jtb.nu/default.asp?id=217&pid=143&carID=15 så kan du se lite olika lösningar på de färdiga uterumen...
 
Är också intresserad av detta. Jag tänker dock bygga ett klassiskt tak (råspont alt. plywood, papp, bandtäckt plåt) och är intresserad av övergången mellan det nya uterumstaket och hustaket. Vad är vanligast/bäst, vad finns det för för- och nackdelar med att låta altantaket gå in en bit nedanför takfoten in till husväggen alt. sätta ihop dem direkt längst ut på takfoten. Förstår ni vad jag menar?
 
Om det är så där pass plant tak, så skulle man kuna tänka sig att plocka bort 2-3 rader tegel, och fästa altanens takstolar ovanpå husets, sen får man väl pyssla lite med papp , tegel å plåt för att få till det...
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Har även funderingar över sadeltak istället och lyfta upp altantaket på det befintliga hustaket, Lite mer jobb men betydligt snyggare!

Stort tack för inlägget Bränski
 
så lite så coztello...

men ett sadeltak är så extremt mycket mer jobb, en del där ska man inte göra själv iheller, om man inte är väl orienterad i området...

men ganska basic så måste man kanske öppna upp i befintliga taket, skära upp för att få stöd från en bärande konstruktion, tex en takstol till nockbalken i bak kant.
även om man har tänkt sig kanalplast tak i sadeltak så är det svårt att ansluta inne vid huset för att få det bra. och 100% tätt. vi brukar alltid bräda den innersta biten på uterumstaken vid sadeltak, dels för att först kunna lägga en underlags papp, och sen för att plåten som man måste lägga i regn dalen ska ligga an bättre!
det är där en hel del kostnad springer iväg med sadeltak, en regndal är inget att rekommendera att göra själv, det ska vara fackmannamässigt utfört! och plåslagare är dyra i drift :)

kodlock, förmodar att du pratar om ett vanligt pulpet tak. och ja, finns nästan bara fördelar att låta uterums taket gå under den befintliga takfoten om det finns bygg höjd till det dvs. man måste bara få in en plut där inne längst mot husväggen mellan taken så att säga. alt att man plåtar in från befintliga takfoten och ner på uterumstaket.
använd råspont inte plywood... använd den tjocke råsponten, då är det inte ett krav att skarva på takstolarna och då blir det nästan noll spill.
 
Bränski: Helt på det klara att en del arbete måste lejas bort. Tanken är dock att inte ha kanalplast utan tegelpannor och ett isolerat innertak.
Tanken är att köpa in en snickare som får lösa stommen inkl. tak så löser jag resterande själv.
Skulle eventuellt klara av allt själv men med tanke på heltidsarbete så är det betydligt smidigare att låta någon annan göra lite jobb (man blir latare med åren!!)
 
coztello skrev:
Bränski: Helt på det klara att en del arbete måste lejas bort. Tanken är dock att inte ha kanalplast utan tegelpannor och ett isolerat innertak.
Tanken är att köpa in en snickare som får lösa stommen inkl. tak så löser jag resterande själv.
Skulle eventuellt klara av allt själv men med tanke på heltidsarbete så är det betydligt smidigare att låta någon annan göra lite jobb (man blir latare med åren!!)
hehe okej, det låter som en bra idee... har man bara plånboken till det så, se till att det är en ordentlig hantverkare med rätt tankevägar! får önska ett stort lycka till...
 
Ett par bilder från bygget....
 
  • Foto299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Flyttade från de huset för länge sen så har ingen bild kvar i telefonen tyvärr.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.