Byggahus.se
Har fått en Contura i8 installerad enligt bild. Vedförvaringen jag planerar syns på bild 2 och kommer sitta ihop med kaminkonstruktionen på vardera sida. Därefter målar jag hela klabbet.

Men jag är osäker på hur jag ska bygga vedförvaringen. Finns det någon annan som byggt något liknande och då frångått kalciumsilikat till delar av konstruktionen? Jag hade tänkt mig 5 cm kalciumsilikatskiva på toppen, hoplimmad med 5 cm cellplastskiva med cementyta och sen resten byggt av 5 + 5 cm cellplastskiva med cementyta, dvs sidor och botten. Eventuellt ett vertikalt stöd i mitten då konstruktionen skall vara 1 meter åt varje håll vid sidan av kaminen.

Tar tacksamt emot tips och råd vilket material jag kan använda. Kalciumsilikat är rätt kostsamt och det känns onödigt att bygga hela konstruktionen i just kalciumsilikat. Därtill är inte skivorna speciellt starka om man till exempel vill sitta.

Bifogar bild på kaminen vi köpt, samt bild på tänkt konstruktion. Min tanke är att limma eller spackla ihop den med flexibel fästmassa (flexfix) som används till klinkersplattor.

Kaminen vi har är byggd helt i kalciumsilikat, alla sidor.

Contura i8 kamin installerad i hörn med tapetserade väggar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad Contura i8 kamin med modern design, öppen låga och integrerad vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag svarar i min egen tråd:

Standarblock i leca, murblock 90. 14 st på varje sida av kaminen

Läggs på 25 mm trägolvplankor jag har över. Kommer då upp i samma höjd som kaminen. Limmas ej fast i plankorna.

Konstruktionen blir 100 cm lång

4 block horisontellt uppe
6 block lodrätt mellan topp/botten som toppen vilar på.
4 block i botten

Konstruktionen blir drygt 120 kg tung per sida. Spacklar på med rotförstärkt kakelfix. Limmar ev. inte fast den i kaminkonstruktionen. Jag kör istället latexfox så det ser tätt ut. Vill inte äventyra att golvets rörelser spräcker kaminkonstruktionens kalciumsilikatplattor.

Limning av blocken görs med kakelfix alternativt stenlim. Tunn putsning med kakelfix (redan gjort på kaminkonstruktionen), rotförstärkt. Väggfärg ovanpå allt inkl kamin för att få enhetligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Muminsson
  • Laddar…
Summering och bilder för komplettera tråden:

Konstruktionen blev:

25 mm trägolv i botten, skruvad i befintligt golv
Lecasten i botten och sen som bas i hela konstruktionen
Klinkers i toppen för att fördela vikten
Allt limmat och spacklat och putsat med klinkerlim
Latexfogning återstår mellan vägg och konstruktion

Delvis konstruerad kamin med lecastenar framför, trägolv i botten och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis färdigställd kaminplatta med Lecasten och spackel, klämda med tvingar vid en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd kaminbas av lecasten och trä, oputsad, med klinkers ovanpå i ett rum med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruerad plint med lecasten och trägolv, putsad och förberedd för klinkers och latexfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd kamin med lecastenar och trägolv, innan latexfogning, mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt kakelklädd kamin med trägolv och tapetserade väggar i rummet, konstruktion väntar fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henke1299 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.