Hej!
jag har nu monterat hela Wirsbos system med Rör-i-Rör innehållande rör och väggdosor.

Det följde med ett tätningsmembran(Best nr 8122 på bild) som ska agera manchett runt väggdosans genomföring.

Är det målning med tätskikt innan man klämmer dit den och sen runt och på membranet som gäller? För ja ser ingen instruktion att man ska ha ytterliggare Manchett utanpå utan de verkar endast som de är den som behövs?

Tacksam för svar
 
  • wirsbo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är säkert avsedd att "målas in" i det tjocka tätskicktet.

Enligt BBV får endast manchetter tillverkaren av tätskicktet godkänt användas. Jag vet inte vilka tillverkare som testat Wisrbos manchett, men om den inte är OK för det tätskickt som du tänkt använda så bör du köpa en manchett som är godkänd från tillverkaren. Åtminstone LIP har duk på 50 cm bredd som du kan tillverka manschetter av.
 
Jag ersatte wirsbos manschett med tätskiktstillverkarens, precis som ovanstående nämner. Vissa tätskiktstillverkare har självhäftande manschetter som sedan bara rollas över med tätskikt, medan t ex Lip fästs med tätskiktet som lim. Därefter rollas det över. Lim-duk-lim således.
 
jag har pratat med Bostik nu eftersom de är deras tätskiktssystem ja ska använda. De hade fått ner ett sånt där "tätningsmembran" som de skulle kolla på men hade inte gjort de ännu. Så ja gör som ovan, ja köper tätskiktstillverkarens egna manchetter istället. Känns bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.