Jag har en Automower 220 (Edvin) och förra året så blev min granne också intresserad av att köpa en robotgräsklippare och han valde en Wiper Runner.
Nu är det bara det att jag börjar bli trött på att hämta min Edvin för att han inte hittar hem pga störningar som grannens begränsningskabel gör. Det går bra för honom att hitta hem medans grannens inte är ute eftersom den inte sänder någon signal då, men det händer nästan varje dag att lilla Edvin vill hem medans grannens Ebba :) är ute.

Så frågan är om någon vet hur man ändrar frekvens på Wiper?
Jag har sett dom små brytarna i signalsändaren men jag vet inte hur man skall ändra dom så det blir den bästa frekvensen så min Edvin hittar hem.
 
Det har inte med frekvensen att göra, utan grannen ska montera dit ett motstånd för att lugna ner signalen. Bör ha varit medskickat i förpackningen. Hans åf ska hjälpa honom med det på bästa sät enligt en överenskommelse mellan Husqvarna och Zuchetti (som tillverkar Wiper).

Om man söker i någon av automowertrådarna så finns en länkad pdf med som Zuchetti har skickat ut till sina ÅF om hur det ska hanteras, orkar inte leta själv dock.
 
Man kan även ställa ner signalstyrkan på sändaren via dipswitchen.

Något motstånd har jag däremot inte hört något om men har ingen anledning att säga emot nonkan då han brukar ha rätt i det mesta han säger..
 
  • uploadfromtaptalk1368557255859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1368557270474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar så jättemycket! Det här ser precis ut som det jag letade efter.
Försökte leta här på forumet men kunde inte hitta det.
 
Det enda jag kan tänka mig efter att ha funderat lite som följer med i paketet som kan klassas som motstånd är den "magnet" som klämms över kabeln till sändaren. Men exakt vad den skulle göra för att inte signalen skall störa övriga märken vet jag banne mig inte. Känns som om det är signalstyrkan som är det mest relevanta. Tåls nästan att undersöka lite närmre..
 
Longitud skrev:
Tackar så jättemycket! Det här ser precis ut som det jag letade efter.
Försökte leta här på forumet men kunde inte hitta det.
Löste det sig?
 
boltis skrev:
Det enda jag kan tänka mig efter att ha funderat lite som följer med i paketet som kan klassas som motstånd är den "magnet" som klämms över kabeln till sändaren. Men exakt vad den skulle göra för att inte signalen skall störa övriga märken vet jag banne mig inte. Känns som om det är signalstyrkan som är det mest relevanta. Tåls nästan att undersöka lite närmre..

Det är mest troligt att det är en ferritkärna som fungerar som drossel.
Drosseln jämnar ut signalen som troligen är för "fyrkantig", en fyrkantig signal innehåller massor med övertoner och det stör både det ena och det andra.

Protte
 
Tack för det svaret! Det är precis så det skulle kunna vara..
 
M J skrev:
Löste det sig?
Jag har inte hunnit fråga grannen om jag kan få gräva i hans box.
Dock fick jag ett tips om att byta PIN-kod och det verkar som det har tagit bort en hel del av problemet. inte till 100% dock.
 
OM du ska gräva i grannens box ska du få ett litet tips. Du bör ta av skruvarna på bägge "gavlarna" för att få ut kretskortet. Men ta bara de 4 "yttre" på varje sida. I hörnorna. På ena gaveln sitter nämligen 3 st på rad i mitten men dom behöver du inte ta av och det kan vara pilligt att få dit dem igen.
 
boltis skrev:
OM du ska gräva i grannens box ska du få ett litet tips. Du bör ta av skruvarna på bägge "gavlarna" för att få ut kretskortet. Men ta bara de 4 "yttre" på varje sida. I hörnorna. På ena gaveln sitter nämligen 3 st på rad i mitten men dom behöver du inte ta av och det kan vara pilligt att få dit dem igen.
Tackar för infon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.