6
Hade en Wiper Blitz förra året som jag var nöjd med, men lat som man är så ville jag slippa sköta laddningen av klipparen manuellt plus att det inte var larm eller pinkod på den som skyddade den. Kom över ett demoex av Wiper One nu i våras så jag kunde inte låta bli att slå till.
Har lagt ut begränsningskabeln nu i torsdags och fredags och testkörde den i eftermiddags. Funkade perfekt. Eftersom min granne har en stor Björk 1 meter från min tomt så hamnar det en massa grenar inne på min gräsmatta. Valde Wiper igen bland annat på grund av den kraftigare kniven som Wiper använder på alla sina modeller. Inga som helst problem för Wipern att klippa sönder Björkgrenarna. Har en bekant som kör med Automower och hans rakbladsknivar går av väldigt lätt säger han. Han har också nedfallna grenar på sin tomt. I och med att knivarna är skörare så har han fått gå och plocka upp rakblads-rester i gräsmattan flera gånger. Inget som jag var intresserad av att riskera skulle hamna i min gräsmatta där mina barn springer runt.

Testade även regnsensorn genom att hälla några droppar vatten på sensorerna. Wipern började genast rulla tillbaka till laddstationen. Det var också en anledning till att jag valde Wiper One istället för Automower. Regnsensorn går att ställa känsligheten på. Borde bli helt tjockt med blött gräs under klipparen på de modeller som inte har regnsensor.

Begränsat av lekstugan och lite annat i trädgården med kabel och hitintills har det funkat perfekt. Enda som behövts ändras var att jag hade lagt kabeln lite för nära häcken så klipparen körde på häcken på ett ställe. Men det var bara att flytta ut kabeln ett par cm så gick det bra sen. Visste inte hur Wiper One skulle klara min branta slänt som jag har på tomten. Wiper Blitz klarade den utan några problem men så var den var ju också fyrhjulsdriven, men lyckligtvis var det inte problem för Wiper One att komma upp för den. Vet inte hur många graders lutning det är i slänten men det borde vara kring maxgränsen av vad den klarar utan spikhjul som finns att köpa till som tillbehör men det behöver jag tydligen inte.
Får väl experimentera lite hur ofta man ska låta klipparen gå/dag. Som jag programmerat den nu så går den varje dag. I och med att den har 36cm klippbredd så borde den ju inte gå lika ofta som Automower som bara har 22cm klippbredd.

Har inte grävt ner kabeln utan använt de medföljande plastspikarna för att fästa den i gräset. Efter altanbygget är klart kanske jag lägger ner kabeln i en liten skåra i gräsmattan på de ställen man går mest.
Uppdaterar denna tråd när jag kört med den lite längre tid. Får väl kanske tillverka ett litet garage/hus till klipparen som ska placeras över laddstationen. Såg i en annan tråd där någon hade gjort det. Kom gärna med tips på era hus/garage till klipparna.
 
Redigerat:
Eftersom klipparna (nästan) aldrig tuggar långt gräs så är det nog inget problem med blött gräs oavsett fabrikat, det är i vart fall inget som helst problem med Husqvarna 230. Det enda är att gräset blir halkigt så ligger man på gränsen för maxlutning kan de börja slira.
 
6
Tobbe Arnesson skrev:
Eftersom klipparna (nästan) aldrig tuggar långt gräs så är det nog inget problem med blött gräs oavsett fabrikat, det är i vart fall inget som helst problem med Husqvarna 230. Det enda är att gräset blir halkigt så ligger man på gränsen för maxlutning kan de börja slira.
Ok, det låter ju bra. Trodde bara att även om gräset är kort och det klipps ofta så "klumpar" det ihop sig under klipparen när det är blött. Att det kan slira i lutningar tänkte jag inte på, men då hade en sån antagligen slirat på min slänt som är ganska brant.

Ingen som har någon rolig design på hus som ska täcka laddstationen?
 
Eftersom det regnade större delen av dagen igår (även om solen hade kommit fram när jag kom hem - gräset var dock fortfarande dyngvått) passade jag på att lägga Ingegräs (Automower 230) på rygg och knäppa av lite bilder:

Lite gräs efter insidan av karossen men mest på fästena till framhjulen:

AM-230-v%C3%A5t.jpg



Detaljbild på fästet till framhjulen:

AM-230-v%C3%A5t-detalj.jpg


Inget att gnälla om direkt. ;)
 
6
Olle Berg skriver också:

"Varför är en cylinderklippare bäst?

Jo, det skarpa klippet av en cylinder reducerar skadorna till ett minimum. Då en cylinderklippare skär mycket lågt tvingas gräset mot markytan. Därvid bildas en sund och tät matta som förhindrar ogrässpridning. De fransade grässpetsarna efter en rotorklippare erbjuder goda angreppspunkter för
uttorkning och sjukangrepp. Grässtrån dör, gräsmattan blir brun, ogräset får fritt spelrum."

http://www.olleberg.nu/06/vanligafragor.html

Man bör nog ta den mannen med ett lass salt eller två, läser man runt lite med kritiska ögon och inte bara bländas av allt grönt känns han rätt märkesköpt både till höger och vänster.
 
6
Tobbe Arnesson skrev:
Olle Berg skriver också:

"Varför är en cylinderklippare bäst?

Jo, det skarpa klippet av en cylinder reducerar skadorna till ett minimum. Då en cylinderklippare skär mycket lågt tvingas gräset mot markytan. Därvid bildas en sund och tät matta som förhindrar ogrässpridning. De fransade grässpetsarna efter en rotorklippare erbjuder goda angreppspunkter för
uttorkning och sjukangrepp. Grässtrån dör, gräsmattan blir brun, ogräset får fritt spelrum."

[länk]

Man bör nog ta den mannen med ett lass salt eller två, läser man runt lite med kritiska ögon och inte bara bländas av allt grönt känns han rätt märkesköpt både till höger och vänster.
Han skriver :

"Vill du få en green så skall du använda en cylinderklippare med vält och uppsamlare, som jag gjort i över 40 år. Att jag släpper ut en Wiper på min matta beror på att jag har fått ont i mina ben och vissa dagar har svårt att gå efter mina cylinderklippare. Jag har nu konstaterat att min rotorklippare är ett bra komplement. När jag kan så kommer jag även i fortsättningen använda mina cylinderklippare."

Men för oss som inte gillar allt jobb med att klippa gräs så är nog inte cylinderklippare med vält något alternativ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.