Hej! Håller på att så sakteliga dras ned i hemautomatiseringsträsket. Ska bygga nytt badrum med elgolvvärme i fritidshuset och tittar på termostat som ska kunna fjärrstyras över internet. T ex dessa två:

https://www.kjell.com/se/produkter/...golvvarme/heatit-wifi-termostat-3600-w-p51905

https://www.kjell.com/se/produkter/...rme/heatit-z-trm3-z-wave-rumstermostat-p51327

Har inte Z-wave sedan tidigare. Den enda automatiseringen jag kör med hittills är ett par Mill wifi-sockets för att fjärrstyra element och en TP-Link Tapo övervakningskamera över wifi. Samt fasadbelysningen som är installerad med Plejd, men endast med lokal åtkomst via bluetooth.

Ska jag fortsätta med wifi eller är det smartare att gå över till Z-wave om man ser framför sig fler enheter i framtiden? Det som står näst på tur är installation av LLVP som ska kunna fjärrstyras, och gärna några temp/fukt-mätare att placera runtom i huset inkl vinden och plintgrunden.

Om jag börjar med Z-wave, vilken sorts hub ska man köpa för att kunna nå den via internet? Går det att koppla in plejden i samma system så att även belysningen styrbar över internet?

😅
 
B
Det senare är en rumstermostat. Ska du bygga elgolvvärme i ditt badrum köper du ett paket, slingor, givare, termostat som är kompatibelt ihop, typ Ebeco Kit 500.
 
B bygges skrev:
Det senare är en rumstermostat. Ska du bygga elgolvvärme i ditt badrum köper du ett paket, slingor, givare, termostat som är kompatibelt ihop, typ Ebeco Kit 500.
"Heatit Z-TRM3 är en elektronisk termostat till värmesystem anpassad för Z-wave. Främst för elektrisk golvvärme men fungerar också i vattenburna golvvärmesystem tillsammans med Heatit Z-Water styrenhet (Heatit Z-Water). Lättläst digital display och enkel kontroll med temperaturinställning via knappar eller trådlöst via Z-wave. Har stöd för temperaturbegränsning och mäter energiförbrukning. Inbyggd rumssensor och möjlighet att ansluta två externa sensorer av NTC-typ (medföljer ej). "
 
B
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
"Heatit Z-TRM3 är en elektronisk termostat till värmesystem anpassad för Z-wave. Främst för elektrisk golvvärme men fungerar också i vattenburna golvvärmesystem tillsammans med Heatit Z-Water styrenhet (Heatit Z-Water). Lättläst digital display och enkel kontroll med temperaturinställning via knappar eller trådlöst via Z-wave. Har stöd för temperaturbegränsning och mäter energiförbrukning. Inbyggd rumssensor och möjlighet att ansluta två externa sensorer av NTC-typ (medföljer ej). "
Ok jag läste bara rumstermostat. Ja vad ska man säga, bygger man nytt kör man nog oftast ett paket från en tillverkare så att allt är definitivt kompatibelt?

Angående WiFi och Z-wave så hänger det väl lite på om du har Z-wave i hemmet eller om du planerar för det i framtiden.

Jag har Ebeco EB-500 (WiFi). Egentligen aldrig kopplat ner under par års tid, dvs stabilt, ska också fungera ihop med Tibber om man är lagd så. Hade jag renoverat igen hade jag dragit vattenburen golvvärme i badrum. Bygghöjd med de senaste varianterna är ungefär detsamma som el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.