Hejsan..
Jag är snart i slutskedet av vårt nya uterum/utbyggnad(vinterisolerat+värme)...
På väggarna blir det 22x120 vit,liggande med en springa/glipa...detta val efter lite bild-googling...altså inte någon spont eller fasning, helt enkelt raka, kantiga plank/brädor...
Nu till min fråga.
Någon som har andvänt liknade och har några tips på glipans/springans mått mellan brädorna, en lämplig "mall", kanske en vanlig massonit bit el dyl. helt enkelt vad blir lagom utseendemässigt, utan att man "ser igenom" springan men att den ändå finns där
......ni förstår nog vad som menas med detta...??
tacksam för alla svar!!d^_^b
Mvh
siken45
 
Jag satt med 6mm mellanrum, men brädorna torkade mer än jag trodde så nu är glipan "för stor" för min smak...
 
Vi har satt brädor på en vägg i sovrummet och satte dem tätt och nu har de torkat och springan är ca 3-5mm. Känns lagom mycket tycker vi.
 
Vi gjorde precis som de i inlägget ovan. Det torkade isär jättemycket. Tänk då på att det kan synas vad som finns på väggen bakom plankorna. Det är ju nackdelen med att inte använda spontat virke. Jag målade på väggen också för att vara säker.

/E
 
Hejsan..
Tack för er hjälp....då får det bli att sätta dom rätt tajt med tanke på krympningen....
problemet (om det nu skulle synas vad man har bakom) blir för mej att jag har endast ålders..plast bakom..
vi får hoppas på det bästa..!!??
mvh
siken45
 
Jag är nyfiken på hur tjockt du har isolerat i golv/tak/väggar/glaspartier?
 
Hejsan....angående isoleringen mm....
jag har 95 x 2 i väggarna, golvet är betongplatta(utan golvvärme) i den är det 200mm cellplast sedan ligger en åldersplast och därefter ligger det 50mm exp(rosa)cellplast mellan skruvreglar(beställde från en lokal såg 50x50 regel till golvet så det passade cellplastskivorna).....på detta har jag 28mm massivt furugolv med svart osmo olja...skit snyggt tycker jag...blir inte lika kallt på golvet med massiv furu som tex parkett om jag förstått det hela rätt..?? I taket har jag sett utifrån ett lager exp cellplast sedan även här dubbla 95:surprised:r...
känns som om rummet är välisolerat...även då under de två senaste extrema vintrarna..!!
i övrigt sitter det ett runt 80 fönster, en helglasad dörr, och ett schuco (lyftgliddörr) parti som är ca 4000 x 2100...resten av fasaden är ju då vit liggande panel inne och ute liggande dubbelfas oljad cederpanel.....och allt detta värms med ETT LVI oljefyllt element som är 2340 x 300 2000w....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.