vattenmelon
Hej,

Vi är inne på husköp. Besiktningsprotokoll finns.

Säg att man vill göra en egen besiktning efter vunnen budgivning.

Som köpare vill man förstås kunna dra sig ur om en sådan besiktning visa på allvarligare problem. Samtidigt vill säljaren förstås gå vidare efter att budgivningen avslutats.

Brukar det som köpare gå att få in något efter budgivningen typ "Vi vill besikta huset efter budgivning, vi tar förstås kostnaden - men vill kunna hoppa av utan skadeståndskrav om vår besiktningsman hittar något icke önskvärt" innan man skriver på kontrakt?

Råd om hur detta hanteras praktiskt och i kommunikation med mäklare önskas.
 
Det går såklart, det beror på hur attraktivt området är samt hur många budgivare som finns. Säljaren kan välja att sälja till nr. 2, 3 osv. Istället. Jag har gjort det en gång och det slutade med att jag drog mig ur köpet få mycket fel hittades.
 
Det är så man SKA göra, men bered dig på att säljaren bara ger dig sju dagar att besikta och fatta beslut. Läs också befintligt protokoll och jämför lite med vad du kan se på en visning. Kolla gärna med mäklaren om det är OK med egen besiktning innan du ger dig in i budgivning, finns ju ingen anledning att buda upp priset åt en säljare som inte vill låta köparen göra en egen besiktning.
 
vattenmelon
J Johan456 skrev:
Det går såklart, det beror på hur attraktivt området är samt hur många budgivare som finns. Säljaren kan välja att sälja till nr. 2, 3 osv. Istället. Jag har gjort det en gång och det slutade med att jag drog mig ur köpet få mycket fel hittades.
Håller med om det du säger, säljaren vill förstås ha den köpare som ifrågasätter minst. När man går på en visning verkar många mest springa igenom huset och leta efter vad som är fint, men inte tänka på vad som kan kosta i framtiden.

Swetrot Swetrot skrev:
Det är så man SKA göra, men bered dig på att säljaren bara ger dig sju dagar att besikta och fatta beslut. Läs också befintligt protokoll och jämför lite med vad du kan se på en visning. Kolla gärna med mäklaren om det är OK med egen besiktning innan du ger dig in i budgivning, finns ju ingen anledning att buda upp priset åt en säljare som inte vill låta köparen göra en egen besiktning.
Tack, bra poänger.
 
Du vill ha en besiktningsklausul i kontraktet där du har rätt att besiktiga huset och häva köpet inom tex två veckor.
Ett sätt att visa sig seriös är att ha ett vite, tex att du får betala 30’ om du häver köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.