Byggahus.se
Min gode vän bor i en villa där vattnet slutat dräneras runt huset. VATTNET söker sig därmed IN I
HUSET bl a via dräneringsrör pga BAKFALL. Dräneringsrören lagda av byggaren för ca 30 år sedan. Byggaren var rörläggare men han tycks ha missat en väsentlig detalj...
VILLAN HAR SJUNKIT pga beklämmande dålig grundläggning.
mad.gif

Mögeldoft i källaren och isolering och golvskivor utburna sedan länge.

Villans nedgrävda del av källaren är korrekt utformad dvs lodräta delens skydd mot jord och fukt/vatten.. (Analysen är gjord av mig som man kan lita på.. tror jag biggrin.gif..)

Grunden ligger på lera , ca 2 meter ovan mark, Grov sten är lagd UTAN duk (Fanns kanske inte markduk för 30 år sedan?). , Grov sten som inte verkar vara vibrerad/packad, har nu delvis blivit fylld av underliggande lera.

Vi har borrat oss igenom bottenplattan för att inspektera. Vattnet glittrar och mycket tyder på att vi kan odla akvariefiskar under plattan.

De rekommendationer min gode vän fått innebär alla att han måste låta någon gräva upp runt hela
huset och göra om hela dräneringen. Kostar 150.000 - 300.000 kr. Min vän har (också) passerat "bäst före" och pensionen räcker inte till mer än det nödvändigaste.

Jag har därför föreslagit honom att: (Budgetvariant)

1. Borra fyra hål i grunden. Ett i varje hörn.
2. Sänka ned en eller två enkla dränkbara pumpar i varje hål. ("Garanterar" pumpverkan(?))
3. Sänka pumparna minst 60 cm UNDER PLATTANS underkant
4. Ansluta el och slangar till pumparna (givetvis...)
5. Därmed för evig tid gå torrskodd i källaren som nu då och då svämmar över ism häftiga regn.


Kostnad 3000 - 6000 kr , gissningsvis .

Har någon läsare löst problemet med pumpar eller är mina teorier grundligt uppåt väggarna?

Skall jag bygga nivålarm i varje hål OM BÅDA PUMPARNA slutat fungera?
(Kork + pinne i plaströr?)
Skall ena pumpen drivas av 12 Voltlikström med batteribackup för att klara ev strömavbrott?

Vad har jag missat ? Tacksam för synpunkter !!!!
(Ordet"avråda" får användas wink.gif)

Mvh Bengt
 
Jag hade inte sovit gott om natten med en sådan pumplösning som du beskriver!
Mvh Jerry
 
Vart har prisuppgiften på dräeringen hämtats ifrån? Låter lite väl häftigt. Beroende på huset för övrigt så kanske inte en speciallösning är att föredra mtp värdet på huset.

Mattias
 
Driftkostnad för pumparna?
 
I gamla huset hade vi på detta viset. Dvs tre pumpbrunnar i källardelen av huset (halva huset hade källare). För att få ännu torrare än vad det var nu så fick jag vid överlåtelsebesiktningen när huset såldes förslaget från besiktningsmannen att göra fler hål, alt befintliga hål större/djupare. Det här var däremot en helt oinredd källare som bara användes för förvaring.

Vid strömavbrott gick givetvis inte pumparna och under längre avbrott (luftledningar i området) så steg vattnet över ålattans nivå med ca 5 cm. När strömmen var igång så tog däremot pumparna hand om detta vattnet på 5 minuter eller så.
 
Tack för synpunkterna. Önskar flera !

Hur många av er förstod "Grunden ligger på lera , ca 2 meter ovan mark,"? JAG fattade inget... Men om jag byter orden "ovan mark" med "under marknivå" kanske jag (också) klarnar.

Jerry: Min vän sover dåligt även utan pumpar.:D

Mattiaz: Villan är relativt stor , ca 10 x 16 meter, med kommunens största uteplats under plasttak utefter och förbi långsidan, ca 6 x 20 meter. Uteplatsen består av 60-talet cementplattor ca 120 x 120 cm/st. Plattorna ligger på sandbädd. Bädden krävde 10-talet lastbilslass med sand.
För att komma in till grunden vid uteplatsen får man riva 180 kvadratmeter trevlig yta. Hur roligt är det? Därav prisuppgiften. Med fara för livet kan man handgräva under plattorna närmast väggen men livet är fyllt av andra, mindre arbetssamma, njutningar. 16 x 3 x1 m = 48 kubikmeter sand/jord. Som (g)jord för ryggskott.:(


BiFuel: Driftkostnaden ... Tänkte inte på de... men det lär ändå dröja innan investering i uppgrävning relativt driftkostnaden korsas. Kanske om 10 år? Och då har både vännen och jag flyttat till paradiset.:(

Mangen5: Källaren är trevlig om den kunde användas normalt.... 160 kvadratmeter yta med bastu, gästrum, öppen spis, mm. Väggarna är friska och fina.
Gôtt att läsa att det finns visst hopp!
Strömavbrott: Huset är 160 kvadrat. Om 10% av volymen, under golvpattan, består av mellanrum bland stenarna skall det regna rejält i samband med strömavbrottet för att fylla tomrummet och åter forsa in i källaren. (med vatten/pumpnivå 60 cm under plattan normalt när strömavbrottet inträffar).
Med 12 volts-pumparna på 50 cm under plattan klarar pumparna att hålla vattnet i schack. Ev får man låna bilens startbatteri om avbrottet blir långvarigt. (y)

Fler tips och tankar önskas !
 
Om vattnet kommer in under huset via dräneringen så låter det som att det vore bäst att ge sig på källan. Vet ni var är dräneringens lägsta punkt är? Isåfall kanske ni kan sätta in en brunn där som går en 1-2 m djupare än dräneringsrören och placera en dränkbar pump i hålet. Då borde allt vatten rinna dit och det borde bli ordentligt torrt under huset.

Kanske kan ni komplettera med en ordentlig vattenavledning från huset. Dvs ta bort alla rabatter från huset och se till att marken lutar några grader. Se till att stuprännevattnet inte går ner i marken utan undan från huset. Se till att vattnet som träffar stenytan leds bort från huset.

Till sist en rejäl avfuktare i källaren som kan kompensera för fuktuppträngning genom plattan och väggarna.

Driftkostnaden för pumpen lär vara försumbar i sammanhanget. Jag tycker gott att du kan köra med en 230v-pump. Är det vanligt med strömavbrott så se till att ha ett elverk hemma.

Problemet med att markduk saknas tycker jag kan lämnas till nästa ägare.
 
En till fundering. Hur hög belåning har din vän på huset? Om belåningsgraden medger det så tycker jag att det är en bra idé att öka belåningen på huset och fixa det här ordentligt.

För övrigt så tycker jag att det inte är något självändamål att lämna ett obelånat hus efter sig. Om belåningsgraden är rimlig så tycker jag att din vän kan kolla upp möjligheterna till seniorlån hos banken. Då belånar man huset och får istället mer pengar att leva för. Det känns ju trist att leva på en snål pension och samtidigt sitta på två miljoner i bundet kapital.
 
Tänk även på sättningsrisken pga grundvattensäkningen. Kan orsaka mer skada än nytta.
Mao, sänk inte nivån för mycket!
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Driftkostnaden för pumpen lär vara försumbar i sammanhanget. Jag tycker gott att du kan köra med en 230v-pump. Är det vanligt med strömavbrott så se till att ha ett elverk hemma.
Kanske en UPS är lite smidigare än ett elverk:)
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Min far har ett hus som uppfördes någon gång på 30-talet i en grop i berget. Dvs för att få plats med källare sprängdes ett hål och en smal stenkista anlades för avrinning. Denna är nu igensatt (man använde inte duk så tidigt antar jag) och ligger delvis under huset. Så min far, som är en sparsam man, provade den föreslagna metoden. Dvs, att gräva ett hål i källaren och stoppa ner en pump. Än så länge, tror det var tre år sedan han grävde, fungerar det finfint. De lokala översvämningar som förut kunde inträffa har lyst med sin frånvaro.

Så metoden tycks fungera. Man kan ju alltid prova då kostnaden för detta är mycket låg i jämförelse. Skulle det inte gå har man inte förlorat så mycket. En eventuell nackdel är om det i förlängningen skulle kunna leda till att mer slam transporteras in under huset då man pumpar upp vattnet ur källaren.
 
Pumpar för att hålla torrt är inte ovanligt. Min mamma har en sådan, det funkar hur bra som helst. I USA var det mer eller mindre standard i ett par områden vi bodde i.

Räkna med att pumparna inte håller för evigt, ca 5 år eller så.
 
150-300kkr för att dränera?
 
Hade en villa med sån lösning. 240V pump i pumpbrunn diameter ca 50cm och ca 2m djup. Hade funkat bra i 40år med pumpbyte någon gång. När vi drog om elen råkade vi koppla bort strömmen till pumpen. Efter ca1v så droppade det från källarväggarna och det var så vi upptäckte att pumpen inte gick! Men efter vi slagit på pumpen så tog det någon dag så var det torrt igen. Vår pump gick igång normalt kanske 10-15ggr/dag och pumpade någon minut åt gången. Vattennivån låg ca 1m under plattan i en ursprängd grop i berget. Du behöver antagligen inte oroa dig för elavbrott eller 12V lösningar. Sätt in någon indikeringslampa eller "testknapp" så kan du se att pumpen funkar. Det tycker jag skulle räcka. Lycka till
 
Jag hade nog försökt hindra vattnet innan det når huset.....går det att gräva några meter från huset och lägga pumpgropen där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.