Har köpt 20 påsar med frön till olika solrosor som jag skulle vilja plantera ut. Var inne på att jag skulle plantera ut solrosorna i en allmän park. Tänkte så solrosfröna så att alla turister som tar båten från Stockholm till Mariefred och Drottningholms slott samt alla som tar en tur med Stockholm rundtursbåtar skulle se all minst 500 fina solrosor i olika färger som jag och mina vänner och andra Stockholmare vill sprida ut som en hyllning till Ukrainas befolkning
Hittade en fin plats vid Mariebergsparkens strand där gångstigen går från stranden upp mot Vivaliusgatan.
Problem 1. Solrosor är Ukrainas landsblomma!
Problem 2. En bit upp på klippa ligger Ryska ambassaden. Funderar på om jag, mina vänner och kanske en massa andra Stockholmare börjar strö ut vackra färggranna solrosfrön, Vad händer om ambassadpersonalen blir sura. Vad kan dom då hitta på. Typ ringa polisen, ta bort solrosorna., slita upp revolvern och skjuta skarpt?
https://kartor.eniro.se/?c=59.325601,18.015829&z=18&l=aerial&q="Mariebergsparken stockholm";geo
https://www.google.se/maps/uv?pb=!1s0x465f77d34830923d:0x171f0b9bda16ab0a!3m1!7e115!4shttps://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipNQ5p9HwnV3-owGsixO9g03gJr9DHIx8eeKjBSL=w266-h200-k-no!5sryska ambassaden - Sök på Google!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMGD3l9caTmhLgpi1zuAIfN7_1gFd6zhi8LX7wL&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjVntX3yMb2AhUlRPEDHcwWAYkQoip6BAgqEAM
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kul idé. Lite förbjudet är det säkert om man tolkar någon lagparagraf med röven. Kör på!
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har köpt 20 påsar med frön till olika solrosor som jag skulle vilja plantera ut. Var inne på att jag skulle plantera ut solrosorna i en allmän park. Tänkte så solrosfröna så att alla turister som tar båten från Stockholm till Mariefred och Drottningholms slott samt alla som tar en tur med Stockholm rundtursbåtar skulle se all minst 500 fina solrosor i olika färger som jag och mina vänner och andra Stockholmare vill sprida ut som en hyllning till Ukrainas befolkning
Hittade en fin plats vid Mariebergsparkens strand där gångstigen går från stranden upp mot Vivaliusgatan.
Problem 1. Solrosor är Ukrainas landsblomma!
Problem 2. En bit upp på klippa ligger Ryska ambassaden. Funderar på om jag, mina vänner och kanske en massa andra Stockholmare börjar strö ut vackra färggranna solrosfrön, Vad händer om ambassadpersonalen blir sura. Vad kan dom då hitta på. Typ ringa polisen, ta bort solrosorna., slita upp revolvern och skjuta skarpt?
[länk] stockholm";geo
[länk] ambassaden - Sök på Google!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMGD3l9caTmhLgpi1zuAIfN7_1gFd6zhi8LX7wL&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjVntX3yMb2AhUlRPEDHcwWAYkQoip6BAgqEAM

Att mata fåglar med onödigt dyra frön är knappast ett brott, för om någon frågar är det ju det ni gör
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Kan man så redan nu? Eller borde man vänta tills det inte är frost?
 
Så skulle man ju gärna unna dem lite parkslide på insidan av muren/staketet också.
 
  • Gilla
  • Haha
Nafs nafs och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Problem 2. En bit upp på klippa ligger Ryska ambassaden.
Jag ser inte detta som något problem utan som utomordentligt passande!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Kan man så redan nu? Eller borde man vänta tills det inte är frost?
Säkrast resultat får genom att vänta till jorden är rett sig, dvs. är 5-10 grader varm och inte längre kletig. Men solrosfrön är tåliga och lättodlade så när vi hade fågelbord med solrosfrön så kom det upp en del solrosor på det stället. De behöver en ljus plats med en hel del sol för att blomma.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Säkrast resultat får genom att vänta till jorden är rett sig, dvs. är 5-10 grader varm och inte längre kletig. Men solrosfrön är tåliga och lättodlade så när vi hade fågelbord med solrosfrön så kom det upp en del solrosor på det stället. De behöver en ljus plats med en hel del sol för att blomma.
Har provat i många år, kastat ut solrosfrön i slänten hemma, det har aldrig kommit en enda solros :D
 
  • Gilla
  • Ledsen
mvh och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Har provat i många år, kastat ut solrosfrön i slänten hemma, det har aldrig kommit en enda solros :D
Är den gräsbevuxen så att fröna inte kommer ner till jorden?
Tillägg: Eller fåglar som äter upp fröna?
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Är den gräsbevuxen så att fröna inte kommer ner till jorden?
Tillägg: Eller fåglar som äter upp fröna?
Säkert båda delar, nu är det rensat så får nog göra ett nytt försök i vår
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
fåglarna knipsar gärna av dom späda skotten med tyvärr...
 
  • Gilla
fredagsdrinken
  • Laddar…
S
Googla ”seed bomb” och ”gerillaodling” eller ”guerrilla gardening”.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tänkte vänta tills det blir ca 15 grader varmt och så får vi hitta lämpliga skyddande buskar så vi kan strö ut fröna och luckra upp jorden med foten så fröna kommer någon cm under markytan. Bra ide att vi kan skylla på att vi matar fåglar.
 
En påse frön och en aktivitet typ fotboll, kull, backträning etc efteråt för att röra på kroppen. Är man mindre aktiv så kan man leta efter skräp eller fåglar eller...
Allt i regn eller dagen innan förväntat regn.

Bra idé att mata med flera olika frön för en långvarigare effekt, de billigare fågelfröna är så billiga att det går att mata över en större yta.

Undrar i vilka städer det finns konsulat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.