Har precis köpt mitt första hus och ska sätta tänderna i Vardagsrummet. Idag så var jag förbi för att titta lite närmare på förutsättningarna i rummet. På väggarna sitter det vävtapet som målats på ett par ggr. jag hade hoppats på att denna satt bra och att jag skulle kunna måla direkt på den (även om vävtapet inte är någon direkt favorit), men då det fanns några skador i tapeten som skulle behöva lagas så testdrog jag lite i den för att se hur pass bra den satt. På fem minuter hade jag dragit bort nästan en hel vägg, så att måla på den känns inte längre aktuellt...

Bakom vävtapeten (papp med vävstruktur) så ligger det puts som i sin tur ligger på tegel (alla väggar är likadana), putsen känns som att den är jämn och sitter bra och behöver förmodligen inte tas bort eller lagas.

Nu till mina frågor:

hur borde jag göra? jag vill måla vitt, jag har ingenting emot att ha putskänsla på väggarna bara det blir jämnt, men det finns massor med spikhål i väggarna som jag behöver laga. Vad ska jag i sådant fall laga med? Vilken typ av färg ska jag måla med? behöver jag grunda, och i sånt fall med vad? eller blir det bättre att sätta målarfilt (glasfiber) innan jag målar? är det något speciellt jag borde tänka på?

Jag har sökt så mycket så att jag blivit yr och hamnade här med förhoppning om goda råd.

Bifogar ett par bilder på hur det såg ut idag.

IMG_1580-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade jag varit dig hade jag bred spacklat väggarna. Sen efter antingen satt ngn väv eller målat direkt på.
 
Lutar åt bredspackling och sedan ett par lager väggfärg. ska slipa och lacka parketten innan jag sätter igång med spacklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.