Ett 18 tum långt vattenpass med rörliga skydd över nivåbubblorna ligger på ett textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
18 tum långt vattenpass med rörliga skydd över nivåbubblan, liggande på texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
18 tum långt vattenpass med rörliga skydd över nivåbubblan, liggande på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett litet, 18 tum långt vattenpass med texten "Precision" och rörliga skydd över nivåbubblan på en mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett litet vattenpass som enl. badrumsvågen väger drygt ett kilo. 18 tum långt och rörliga skydd över bubblan.
Vet någon här om vem/vilka som användt ett sådant?
 
Vad vinner man om man gissar rätt?
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad vinner man om man gissar rätt?
Ho ho Jag vet ju inte svaret själv, skulle kanske ha nämn det.
 
Jo det framgick mellan raderna. Men var har du fått idén från att olika yrkesgrupper använder olika pass? Ditt pass är ju nästan antikt
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo det framgick mellan raderna. Men var har du fått idén från att olika yrkesgrupper använder olika pass? Ditt pass är ju nästan antikt
Jag tror att med tanke på tyngden och skydden för bubblan så är det troligt att det är gjort för ett specifikt ändamål och miljö.

Att det är gammalt tror jag också men är ganska säker på att snickarn hade ett lättare pass på den tiden detta pass användes.

Fast det är ju enbart mina egna tankar, jag vet inte hur fel jag kan ha.
 
Eftersom det är i metall skulle jag tippa på att det kommer från verkstadsindustrin..

Äldre "snickarpass" var faktiskt ofta gjorda i trä även dem..

Edit: är alltså inte ett maskinpass jag menar, utan mer ett vattenpass som är gjort för att ligga stadigt..
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det ser ut som ett Stanley #36 "Machinist's Level".
 
useless useless skrev:
Det ser ut som ett Stanley #36 "Machinist's Level".
Nä..

Libellerna har alldeles för få skalstreck för det..
 
Violina Violina skrev:
Nä..

Libellerna har alldeles för få skalstreck för det..
Är det ett maskinvattenpass så räcker 2 streck ett på var sida om luftbubblan, man kollar Maskinstativ genom att vända på vattenpasset flera gånger under injusteringen, och när där är ingen skillnad är stativet i våg.
Tar du ett papper från ett anteckningsblock som är c:a 0,09 mm och lägger under en ända så flyttar hela bubblans längd. Gör man samma på ett byggpass händer ingenting.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det ett maskinvattenpass så räcker 2 streck ett på var sida om luftbubblan, man kollar Maskinstativ genom att vända på vattenpasset flera gånger under injusteringen, och när där är ingen skillnad är stativet i våg.
Tar du ett papper från ett anteckningsblock som är c:a 0,09 mm och lägger under en ända så flyttar hela bubblans längd. Gör man samma på ett byggpass händer ingenting.
Snälla du.. Maskinpass har flera skalstreck, just därför att det är nästan omöjligt att justera något så det är 100% i våg, och man behöver veta EXAKT hur stor avvikelsen är..

Närbild av ett maskinpass med libell och flera skalstreck, ligger på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En detalj jag svetsat (!) fast på en maskin.. Det här är ett maskinpass, men något jag använt som ett vattenpass.. och lägger du ett PAPPER under ena änden av det så försvinner libellen ur siktfönstret..

Så, nä.

Maskinpass har fler skalstreck.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Snälla du.. Maskinpass har flera skalstreck, just därför att det är nästan omöjligt att justera något så det är 100% i våg, och man behöver veta EXAKT hur stor avvikelsen är..

En detalj jag svetsat (!) fast på en maskin.. Det här är inte ens ett maskinpass, utan ett väldigt exakt vattenpass.. och lägger du ett PAPPER under ena änden av det så försvinner libellen ur siktfönstret..

Så, nä.

Maskinpass har fler skalstreck.

Ok. Så de som Stanley tillverkade för 100 år sedan finns inte i verkligheten?
 
useless useless skrev:
Ok. Så de som Stanley tillverkade för 100 år sedan finns inte i verkligheten?
där är libellen justerbar

Och ett sånt pass är väldigt svåranvänt

Därför de inte används längre
 
Men det var fortfarande ett maskinpass när det tillverkades. Oavsett hur bra det är med dagens mått mätt.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Metallprofil med urfräst långsida liggande på texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det beror nog på årgången. Det här verkar inte ha så många skalstreck: [länk]
Hej på er!
Tack för era svar.

Det där passet som din länk visar är ju väldigt likt mitt,
”urfräsningen” på ena långsidan likadan och de där skydden också.

Varför är det en urfräst långsida?
 
  • Metallprofil med urfräst långsida och skydd, liggande på granitbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.