En del av mitt hus som är från 1965 har någon form av papp under isoleringen på vinden. Pappen ligger nog under takstolarna (eller om den är uppvikt på takstolarnas sidor) men jag har behövt ta bort en del för diverse arbeten.

Det finns ingen ångspärr (plast) i den här delen av huset.

Jag vill nu ersätta pappen där jag tagit bort den men vet inte vilken typ som är lämplig. Som jag har fattat det är det lämpligt att lägga papp/duk mellan takstolarna med lite uppvik på takstolarna, men inte klä in takstolarna helt, detta för att ev fukt ska kunna transporteras uppåt i träet och ventilera bort.

Vilken typ av papp eller duk bör jag lägga?

På pappen/duken kommer jag troligtvis att lägga lösull, ev. cellulosabaserad.
 
Ingen? Ska jag ha en ångbroms? Kanske sånt där som sitter långt ut i ytterväggar, t.ex. T-Vind?
 
Jag ser inte riktigt vad en papp har för funktion där? Är det en tjärpapp kanske, som fungerat som ångbroms? Om du ska ersätta den så är det i så fall med diffplast. Papp känns rätt meningslös då den är diffusionsöppen. Vindpapp sätter man normalt utanpå isoleringen för att förhindra luftrörelser att nå in i isoleringen.
 
Pappen ser till så att du inte får konvektion upp i isoleringen. Det är viktigt. Jag kan inte komma med någon rekommendation med så lite kännedom om konstruktionen men du bör ju åtminstone ersätta pappen med ett likvärdigt material. Idag sätter man plast som har ett mycket högre ånggenomgångsmotstånd istället men då har man också en större temperaturskillnad att ta hänsyn till.

Har det fungerat med papp i konstruktionen tidigare så kommer det med största sannolikhet göra det nu med om du inte ändrat på något annat.
 
  • Gilla
Norre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.