Efter att ha läst forumet en längre tid slänger jag nu ur mig min första fråga.
Jag har inte hittat någon tråd på ämnet när jag letat, men har ni det så länka gärna.

Bakgrund:
Det är så att jag har ett takfönster som sitter i en ganska djup nisch (ca 600mm), i en hall som av många olika anledningar har underdimensionerad ventilation. Träet i anslutning till takfönstret får regelbundet en mindre mängd mögelpåväxt, som jag tvättar av ca 1 gång per år. Anledningen till att ventilationen är otillräcklig beror bland annat på närhet till badrum, samt hela familjens sovutrymmen. Huset i fråga är byggt med självdrag, men badrummet har mekanisk frånluft. Vi har lite olika planer för att åtgärda fuktproblemen på sikt, och jag är övertygad om att vi kommer få bukt med det.

Så detta är inte en fråga om ventilation, utan jag behöver enbart tips om färg;

1. Helst skulle jag önska att det finns någon form av mögelresistent inomhusfärg jag skulle kunna använda, alternativt en utomhusfärg med svagare mögelmedel som man då vågar använda inomhus.

2. Alternativt om någon skulle kunna rekommendera en inomhusfärg som fungerar bra på trä i lite fuktigare miljöer(håller kulören, inte flagnar/spricker), och som då klarar att tvättas/skrubbas årligen.

Tack för hjälpen!
 
är förhållandena rätt i det område det möglar så spelar det ingen roll vad du målar med. Vill du ha det tvättbart så är det mer glans du behöver eller så en blank lackfärg
 
Det stämmer ganska bra med mina egna funderingar, och mer glans torde ge lite extra ljus i hallen också.

Men nog borde det finnas färg som håller kulör bättre vid mögelangrepp än andra färger?
 
Någon som har koll på detta? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.