Hej
Jättetacksam om någon vet lösningen på mitt problem.
Har installerat en luftvärmepump i mitt sommarhus. En Panasonic CS-NZ35YKE.
Fiber finns inte!!! Dom kanske ska börja gräva om ett par år....

Jag vill kunna sätt på pumpen ca 1 dygn innan jag åker till huset. Men hur???
Vilka alternativ finns? Har googlat massor men blir inte klokare. Verkar som om det mesta bygger på nån form av wifi vilket själva pumpen också är förberedd för.

Tänker mig någon form av sms-styrning!?

Oerhört tacksam om här finns någon som kan och vet!
 
Du får nog skaffa bredband via mobilt 4G eller 5G så länge och fixa någon WiFi-modul till din NZ35YKE. SMS-styrning via GSM bygger ju på enheter kopplade till det gamla 2G- och 3G-näten som ska släckas ner under 2025 och dessa prylar tillverkas inte längre.
 
Ja precis! Det verkar som om sms-styrningen bara sker via 2 el 3G.
Då har jag nog fattat rätt!
Ok, då måste jag hitta ett annat bra alternativ precis som det du föreslår.
Tack!
 
Sensibo Sky är en produkt som ersätter IR-kontrollen. Kräver dock internetanslutning.
En 4G-router ger dig internet. Kostnad ca 2500 kr för hårdvaran exkl. mobilabonnemang.
 
Ok. Så router, Sensibo Sky och abonnemang får jag räkna med?
Tack! Då ska jag googla på det!
 
Svar ja.
Sensibon är riktigt bra, du kan schemalägga och läsa av temp samt styra pumpen på distans (till/från, temp, fläktvarv och vinkel på utblås).
Har kört med en sådan under något år, inga problem öht.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Låter precis som jag vill ha det! Tack!
 
Ev. kan du undvara Sensibon om din värmepump har wifi-uppkoppling. Då borde det gå att styra grejorna på distans via någon app.

Routern och abonnemang behövs för internetaccess.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klarar Sensibo även att växla mellan läge Frost Protection/Underhållsvärme 8-10 °C och vanliga temperaturinställningen 16-30 °C?
 
E etompau skrev:
Ev. kan du undvara Sensibon om din värmepump har wifi-uppkoppling. Då borde det gå att styra grejorna på distans via någon app.

Routern och abonnemang behövs för internetaccess.
Ja det ska vara något inbyggt i den här modellen. Får kolla upp noga!!!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.