Jag felsöker varför golvvärmen aldrig blir varm i huset och stötte på detta.

Det finns två fördelarskåp och det är en Klimatvärmepump EcoNordic WH4.

Medan första visar retur 20, in: 25
visar den andra retur 20, in: 21

vilket verkar fel, det är inställt på att hålla diff om 5, men vid nästa tillfälle såg jag

Första retur 20, in: 30
Andra retur 20, in: 25

Så jag bestämde mig för att spela in en time-lapse video för att se hur den beter sig. Som ni ser faller den från 30 till 20 på väldigt kort tid.

Vad beror det på? Vad kan jag göra?
 
Ett foto som visar båda fördelarna och rören till dom är ett måste för att kunna säga något.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto som visar båda fördelarna och rören till dom är ett måste för att kunna säga något.
Typ såhär?
 
  • Värmefördelare med flera anslutna termostatventiler och rör, ansluten till elektrisk styrmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningssystem med rör, mätare, ventiler och ställdon i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ingen extra pump för GV, utan det är cirk-pumpen i VP som driver allt. Många slingor. Undrar om det går att öka farten på den. Sitter C-pumpen ovanför något eller så sitter den bakom en frontplåt. Det ser nästan ut som att pumpen stannar och när den startar så dyker tempen ner, kallt vatten från ( retur ) GV går då ner hastigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag övervakat den rätt noga. Det är åtminstone tredje gången det händer idag, vad som händer är att pumpen går in i defrost mode såg jag i appen, då går tempen till golvslingan inte helt oväntat ned. Cirkulationspumpen shiftar från att lysa grönt till att blinka grönt. Pumpen går in i ”defrost operation”, sen ”stop process”, sen ”standby”, sen ”forced pump operation” och tillbaka till ”normal operation” och som konsekvens går temperaturerna ned under tiden.

Allt kanske är i sin ordning i övrigt men kan detta vara anledningen till att det aldrig går upp i rätt temp i golvvärmen sen? Att den typ vill gå in i det här defrost läget för ofta av någon anledning?
 
Är inte hemma på den VP, men den kanske tar värme invertes för avfrostning och stoppar C-pumpen. vad man kan göra åt det vet jag inte. Men klart är att om pumpen stannar så kallnar GV ner och det tar tid att värma på igen. I mitt tycke skulle det vara en el-patron som höll tempen uppe. Men det går inte att få allt på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.