Det är ju lite svårt med kronologin här, å ena sidan vill jag gärna berätta hur vi gjort allt i vårt bygge i kronologisk ordning. Å andra sidan så står vi nu med en färdiggjuten grund till det som ska bli vår butik och håller på att resa stommen vilket drar med sig en massa frågor och funderingar så jag hoppar över kronologin och hoppar fram till idag.

Gjutbilen var hos oss för exakt en vecka sedan och tömde på betong.

Betong hälls på armerad grund med plastdistanser, gula markeringar, omgiven av natur, byggarbetsplats, betongbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta moment har vi känt att vi inte reder ut själva så de hade även med ett par glada gossar med stor gjutvana som ja... gjöt grunden. Här skulle man kunna slänga sig med lite termer som "glättning" "helikoptermaskin" och härdningsmedel, men givet min låga kompetens inom gjutning så låter jag det vara.
Arbetare häller betong för grundläggning med hjälp av betongpump. Byggarbetsplats, grå dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan har fått torka till under veckan och i helgen fick vi finbesök av ett par kompisar som bestämt sig för att sätta upp vår stomme. Vi har köpt en färdigkapad stomme där alltså syll en och hammarbanden har urfasade spår för de färdigkapade reglarna. Allt är smidigt uppmärkt med olika siffror och bokstäver. R17 är tillexempel en regel med nummer 17 som ska fästas där det står R17 i syllen och detsamma på hammarbandet. Inga snedsågningar, ingen dyr ved och dessutom inget behov av tankeverksamhet utöver det som krävs för att skruva ihop en bokhylla från IKEA.
Fyra personer diskuterar byggprojekt av träram utomhus i dagsljus. Verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några sektioner spikades ihop och plötsligt reste vi ett hörn där vi kunde stå och se lyckliga ut i vår lilla affär.
Två leende personer kramas på en konstruktionsplats med trästomme och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som så blev det så småningom mörkt och våra kompisar lämnade oss. Sedan har hamrat vidare på kvällarna och nu är tre av fyra hela väggar klara men inte resta. Vi snickrar ihop själva "grinden" (Reglar syll och hammarband) på marken och tanken är att vi ska dra ihop lite folk i morgon och resa de tre färdiga väggarna.

Nu kommer då några frågor på detta temat.

Vi har en ambition att väggarna ska stå kvar ungefär där vi placerat dem. Jag har förstått det som att själva stabiliteten får man när man sätter upp osb och gips och innan det får man använda strävor. Om vi sätter strävorna på utsidan så måste vi ju ta bort dem när vi sätter dit vindpappen. Sätter man strävorna på insidan och bygger ytterpanelen först? Eller sätter man dem på utsidan och tar bort dem tillfälligt när man sätter vindpapp? Min oro och fundering är altså hur man får stommen att stå kvar när man väl rest den, ska vi vänta med vindpappen tills vi har fått på taket? Ska man sträva massor eller räcker det med lite här och där?

Den andra frågan rör byggställning... Det är ju svindyrt både att köpa och att hyra, men då hittade jag en från Polen https://www.serwisbudowy.com/sv_SE/c/Byggnadsstallningar-Warszawa/13 Det verkar oförskämt billigt och därför med största sannolikhet någonting lurt, men är det någon som har provat? Alternativet är kanske julas byggställning som säljs i tre sektioner, vad har ni för erfarenhet av den? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tformar/byggstallningar/byggstallning-341044/

Så nu är kronologin sabbad och vi är i fas med bygget. Det kan dock vara så att det blir lite tillbakablickar framöver. Nu börjar julmarknadsäsongen för oss ostmakare så följade tre helger blir det inte mycket byggt utan snarare ostförsäljning på olika marknader och då kanske det kommer något litet inlägg om armering, eller om lammning eller blåmögelost.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Har du skruvat ihop hela stommen så är väl allt hyfsat stabilt.
Sen får du väl plocka bort strävorna allt eftersom du sätter ytterpanel eller papp/duk, sen går det ju att sätta tillbaka strävorna

Jag köpte en egen ställning från Assco, har mycket kontakter i Polen och kollade därifrån och ställningen var billig men frakten skulle gå på €3000 😮
Med facit i hand så skulle jag nog tagit släp och bil och hämtat en, men det kostar ju endel det med men hade haft boende gratis.
Sen ska man ju vara helt 100 på att man får exakt allt man behöver med sig...

Tror att ungefär samma storlek skulle va 20.000 billigare från Polen exkl frakt, då kostade min ca 60.000 hemma här
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Hej, vilket härligt projekt, både bygga och ost :) jag brukar sätta strävorna på insidan och låta dom sitta tills innerväggarna ska på plats. Minst en i varje hörn på varje vägg, dvs 8 hörnsträvor på ett litet hus. Då kan man göra klart ett tätt hus i ett svep. Om det är långa väggar brukar jag sträva inåt i bygget också så att väggarna inte buktar.
 
  • Gilla
Smelly och 4 till
  • Laddar…
Hur har du tänkt att konstruera ytterväggen? Om du inte har skivmaterial (typ utegips, asfaltsboard eller nått) i ytterväggen så hade jag kanske inte riktigt litat på att panelen i sig ger tillräcklig stadga för att hålla alla väggar raka. Så kort sagt se till att ha kvar strävor tills du sätter skiva på väggen.
Du kan också sätta spikband som sträva (på in eller utsida) som du kan lämna kvar när du bygger vidare, tänk dock på att dom behöver sättas i ett kryss, bara en på diagonalen räcker inte.
 
  • Gilla
Smelly och 1 till
  • Laddar…
Nej men, att det ska vara så svårt att hitta tiden att uppdatera er om bygget.

Målet var att få en tät byggnad innan nyår. Det gick väl lite sådär. Själva jul och nyårshelgerna spenderades traditionsenligt till sängs med ett julbord av ipren, alvedon, nässpray och halstabletter.

Innan mancolden slog till hann vi få upp alla fyra regelväggar, vi har någon form av förhoppning om att det är rakt, har måttat med både vattenpass och murarsnöre och bättre än så blir det nog inte.

Person framför trästomme till byggnad, snöig mark, vinter, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom beställde vi hem råspont, papp, läkt, vindpapp till stommen och spikläkt till ytterpanelen. Och i och med att vår lokala virkesleverantör levererar med kranbil så bad vi om att få låna kranbilen någon extra timma för att få hjälp att lyfta upp takstolarna. Hur tusan vi skulle gå tillväga för att få upp dem har bidragit till några mer eller mindre sömnlösa nätter så att låna kranbilen när den ändå var här kändes så himla skönt.

Dessutom gav det ju oss lite tidspress att få dem på plats. Takstolarna skruvade vi med vinkeljärn och ankarskruv i hammarbandet och takstolarna. Vi hade förberett alla vinkeljärn på hammarbandet för att det skulle vara snabbare. Det blev inte bra så vi fick skruva bort allihop eftersom de inte alls passade med spikplåtarna på takstolarna. Vi fick också hjälp med framförallt glada tillrop av en granne som brutit revben och han som körde kranbilen gjorde bra mycket mer än vad vi förväntat oss när han klättrade upp och hjälpte till att få takstolarna i våg.

Två personer tar selfie i vinterväder, träkonstruktion och träd i bakgrunden, soligt, bär vinterkläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man bygger träkonstruktion, står på stege, bär blå jacka, håller borr, bakgrund av skog och kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är klart att vanan att jobba på stege är inte riktigt där. När man tillverkar ost så gör man det ju för det mesta i marknivå. Så medan takstolarna skulle fästas i våg drabbades jag av lite "white knuckle sydrome" Men så småningom var de alla uppe på plats
Hustakstomme under konstruktion, träreglar, blå himmel, ingen väggklädsel, byggarbetsplats, dagsljus, stegar, skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om nu någon i forumet ser att någonting är snett eller lite så så är det inte läge att kommentera det nu, för nu sitter de där de sitter och vi har jobbat vidare med råsponten.

Kommer strax ett nytt inlägg om att banka råspont, om att ha tur med vädret även om det är apjobbigt med snöskottning från tak.

Klart slut
 
  • Arbetsplats utomhus, person fäster metallbeslag på träbjälkar med skruvdragare, byggnadsställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats i skogsmiljö, personer jobbar på träkonstruktion, kranbil förflyttar balk, molnig himmel, arbetskläder, säkerhetsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
vcx och 32 till
  • Laddar…
Boostad av att hamna på Byggahus förstasida är det väl bäst att passa på att skriva fortsättningen :)

Takstolarna var på plats, råspont, papp och läkt levererad så vad har vi för ursäkter att inte fortsätta?

När man är kontorsråtta med ett företag inom osttillverkning är det lätt att bli lite osäker när det kommer till större byggprojekt. Vilken sida ska vara upp på råsponten, ska den sitta kant i kant med takstolarna eller ska den sticka ut, ska man kapa av spetsen på takstolarna för att få en rak takfotsbräda? Lyckligtvis är ju byggahus.se en outtömlig källa till kunskap. Trixet är att hitta flera inlägg som säger ungefär samma sak för risken är att någon "så ska man göra så har vi alltid gjort" lurar sig in bland tipsen.

Det finns också en del svårgooglade saker, som t.ex. varför glipan mellan råsponten blir större och större ju högre upp man kommer? Logiken säger att det är för att takstolen är lite sned.

Arbetare i orange byxor lutad på träkonstruktion mot klarblå himmel med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anyhooo... när jag fick offert på råsponten så var det luckor som var 3,60 långa. avståndet mellan takstolarna är ju 1,20 så det blir ju perfekt tänkte jag... om det inte vore för utsprånget vid nock. En snilleblixt senare och jag beställde 1/3 råspont som var 4,80 och altså skulle täcka 4 fack och 2/3 råspont som var 4,20 och som skulle täcka tre fack på var sida med 60cm utsprång... här ska inte sågas i onödan. "Man får inte lägga råspont med generalskarv" kanske några av er invänder nu... Jag har inte något som helst annat försvar än att det var väldigt smidigt.


Vädret så... Vi började vid måttliga -10 och fick upp en hel del råspont första dagen, morgonen därpå var taket såklart täckt av ett tunt lager snö som gjorde att allt blev halt och jävligt, temperaturen sjönk något och var nere på kring -19 under i stort sett hela dagen.


Det är egentligen inga konstigheter att sätta råspont, särskillt inte när man inte behöver såga. Det handlar mest om att upptäcka nya muskler både i ben, vader och hammararmen. Nej vi har inte någon spikpistol, vi har ingen el på bygget ju och vet ni hur många ostar det går på en bra batteridriven spikpistol!

En person arbetar på ett snöbelagt, delvis byggt tak vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som hände sedan är något av ett mirakel.

Vi jobbar ju på dagarna så det är helger kvällar och nätter som gäller, så en onsdag när vi kom dit och skulle fortsätta med råsponten på andra sidan så är råsponten borta... och ligger fint uppspikat på taket... Då är det några kompisar som förbarmat sig över oss, tagit med sig en snickare och åkt till vårt bygge för att sätta upp råsponten och överraska oss. Det var glädjetårar kan jag bekräfta. Så plötsligt efter halva jobbet var råsponten uppe.

Nu i helgen har vi kämpat med att sätta trekantslist, takfotsbrädor, plåt och papp. Samma sak igen, kroppen är helt slut och hammararmen krampar men pappen var på plats flera timmar innan minusgraderna vände till plus och regnet kom, så nu har vi ett tätt tak, förvisso med en del bubblor och lite hål från blåsten som rev upp det vi gjort men jag tänker att det går att laga med asfaltsklister när vi läktar sen.
Arbetare i orange byxor lutad på träkonstruktion mot klarblå himmel med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tak under konstruktion med träreglar på svart underlagspapp nattetid, omgivet av snöklädda träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett helt annat ämne är ju vad tusan vi ska döpa butiken till? Gården heter Margaretelund, byn som ligger närmast heter Ormaryd, butiken ska vara obemannad och dygnet-runtöppen och fokus ska vara på lokalproducerade livsmedel men vi kommer att komplettera så det finns ett fullt utbud av livsmedel. Margaretelunds Gårsbutik är lite långt och riskerar att leda tankarna till en bod med morötter och ägg, Maggans Livs har vi varit inne på en del, Swish and grab fick vi som förslag, men vi tar gärna emot fler namnförslag på vår blivande butik på landet.
 
  • Gilla
  • Älska
fatsuG7 och 20 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Boostad av att hamna på Byggahus förstasida är det väl bäst att passa på att skriva fortsättningen :)

Takstolarna var på plats, råspont, papp och läkt levererad så vad har vi för ursäkter att inte fortsätta?

När man är kontorsråtta med ett företag inom osttillverkning är det lätt att bli lite osäker när det kommer till större byggprojekt. Vilken sida ska vara upp på råsponten, ska den sitta kant i kant med takstolarna eller ska den sticka ut, ska man kapa av spetsen på takstolarna för att få en rak takfotsbräda? Lyckligtvis är ju byggahus.se en outtömlig källa till kunskap. Trixet är att hitta flera inlägg som säger ungefär samma sak för risken är att någon "så ska man göra så har vi alltid gjort" lurar sig in bland tipsen.

Det finns också en del svårgooglade saker, som t.ex. varför glipan mellan råsponten blir större och större ju högre upp man kommer? Logiken säger att det är för att takstolen är lite sned.

[bild]

Anyhooo... när jag fick offert på råsponten så var det luckor som var 3,60 långa. avståndet mellan takstolarna är ju 1,20 så det blir ju perfekt tänkte jag... om det inte vore för utsprånget vid nock. En snilleblixt senare och jag beställde 1/3 råspont som var 4,80 och altså skulle täcka 4 fack och 2/3 råspont som var 4,20 och som skulle täcka tre fack på var sida med 60cm utsprång... här ska inte sågas i onödan. "Man får inte lägga råspont med generalskarv" kanske några av er invänder nu... Jag har inte något som helst annat försvar än att det var väldigt smidigt.


Vädret så... Vi började vid måttliga -10 och fick upp en hel del råspont första dagen, morgonen därpå var taket såklart täckt av ett tunt lager snö som gjorde att allt blev halt och jävligt, temperaturen sjönk något och var nere på kring -19 under i stort sett hela dagen.
[video]

Det är egentligen inga konstigheter att sätta råspont, särskillt inte när man inte behöver såga. Det handlar mest om att upptäcka nya muskler både i ben, vader och hammararmen. Nej vi har inte någon spikpistol, vi har ingen el på bygget ju och vet ni hur många ostar det går på en bra batteridriven spikpistol!

[bild]

Det som hände sedan är något av ett mirakel.

Vi jobbar ju på dagarna så det är helger kvällar och nätter som gäller, så en onsdag när vi kom dit och skulle fortsätta med råsponten på andra sidan så är råsponten borta... och ligger fint uppspikat på taket... Då är det några kompisar som förbarmat sig över oss, tagit med sig en snickare och åkt till vårt bygge för att sätta upp råsponten och överraska oss. Det var glädjetårar kan jag bekräfta. Så plötsligt efter halva jobbet var råsponten uppe.

Nu i helgen har vi kämpat med att sätta trekantslist, takfotsbrädor, plåt och papp. Samma sak igen, kroppen är helt slut och hammararmen krampar men pappen var på plats flera timmar innan minusgraderna vände till plus och regnet kom, så nu har vi ett tätt tak, förvisso med en del bubblor och lite hål från blåsten som rev upp det vi gjort men jag tänker att det går att laga med asfaltsklister när vi läktar sen.
[bild]

[bild]

Ett helt annat ämne är ju vad tusan vi ska döpa butiken till? Gården heter Margaretelund, byn som ligger närmast heter Ormaryd, butiken ska vara obemannad och dygnet-runtöppen och fokus ska vara på lokalproducerade livsmedel men vi kommer att komplettera så det finns ett fullt utbud av livsmedel. Margaretelunds Gårsbutik är lite långt och riskerar att leda tankarna till en bod med morötter och ägg, Maggans Livs har vi varit inne på en del, Swish and grab fick vi som förslag, men vi tar gärna emot fler namnförslag på vår blivande butik på landet.
MargarOst - Ostnöje Dygnet Runt
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Ostboden? Boden i Ost? L-Ystmätet? T-Ystnaden?
 
  • Älska
Smelly
  • Laddar…
Ostlunden 👍
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Är hipsternamnet Smelly Cheese för vågat?
 
  • Haha
  • Gilla
Neklaf_90 och 3 till
  • Laddar…
Ormaryst
 
JanneJanne123
Skriv ner några stödord ni gillar och be chat GPT om ett antal namnförslag baserat på dessa.
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Roligt att följa, är inläggen där ni är idag i bygget alltså?
Bra musiksmak också, Mimikry Dalarnas stolthet, efter Lif då 😄
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Margaretelunds ost och lanthandel
 
nino nino skrev:
Roligt att följa, är inläggen där ni är idag i bygget alltså?
Bra musiksmak också, Mimikry Dalarnas stolthet, efter Lif då 😄
BIF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.