Vilken ska blir den tredje färgen på vår glasveranda?
Pärlsponten blir vetegrå och fönstren engelskt röda (båda Ottossons), men vilken färg ska stolpverket vara?

Alla ideer mottages mycket tacksamt, för jag blir helt snurrig!

Har ni tips på annan tre-färgskombo med vetegrå så hör jag gärna även dem. Fönstren är bara strukna en första vända, och min man älskar när jag köper nya provburkar ;)
 
  • Ett halvmålat fönster med engelskt rött karm mot en vägg i vetegrå pärlspont vid en stenfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Almson skrev:
Vilken ska blir den tredje färgen på vår glasveranda?
Pärlsponten blir vetegrå och fönstren engelskt röda (båda Ottossons), men vilken färg ska stolpverket vara?

Alla ideer mottages mycket tacksamt, för jag blir helt snurrig!

Har ni tips på annan tre-färgskombo med vetegrå så hör jag gärna även dem. Fönstren är bara strukna en första vända, och min man älskar när jag köper nya provburkar ;)
Vi har använt mycket vetegrå och engelskt rött på vår undervåning och dessutom mycket antikgrön. Har inte alla tre i samma rum men de funkar fint tillsammans i intilliggande rum.
 
  • Gilla
Almson
  • Laddar…
Tack, det ska jag testa!
 
Microkatten
Det är inte helt lätt att kombinera tre färger, det kan gärna bli lite för mycket, även om färgerna i sig passar hyfsat med varandra. Hur effekten blir beror ju också på vad som skall målas, vad som är bas- och accentfärg osv. Faluröd stuga med vita knutar är ju klassiskt, men en vit stuga med faluröda knutar kanske inte... 🙃

Jag tror antikgrön är en möjlig kandidat, som @fatsug är inne på. Övedsgrönt som en lite mustigare grön skulle kanske också gå, åtminstone passar den ihop med antikgrön. När vi skulle bestämma fasadfärg målade vi upp några potentiella kandidater på fasaden:

Färgprover på husfasad: övedsgrön, antikgrön och vetegrå på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror vetegrå är längst ner till höger. Antikgrön är det största färgfältet på fodret rakt ovanför. Övedsgrön längst till vänster. I vårt fall var vetegrå för nära den valda gulaktiga fasadfärgen, som vi istället kombinerade med övedsgrön och antikgrön:

Gul fasad på stuga med grönt fönsterfoder och antikgrönt som accentfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ottosson har ganska många gröna varianter, det är svårt att välja utan att se dem i verkligheten. Har ni tillgång till Ottossons provsamling i ngn butik? På sin hemsida har de också ett antal "klassiska" kombinationer, t.ex. denna med vetegrå, skruttgrön och guldockra:
Hörn av en stuga med fasad i vetegrå, Övedsgrön färg på fodret och antikgrön runt ett fönster med orange karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det är inte helt lätt att kombinera tre färger, det kan gärna bli lite för mycket, även om färgerna i sig passar hyfsat med varandra. Hur effekten blir beror ju också på vad som skall målas, vad som är bas- och accentfärg osv. Faluröd stuga med vita knutar är ju klassiskt, men en vit stuga med faluröda knutar kanske inte... 🙃

Jag tror antikgrön är en möjlig kandidat, som @fatsug är inne på. Övedsgrönt som en lite mustigare grön skulle kanske också gå, åtminstone passar den ihop med antikgrön. När vi skulle bestämma fasadfärg målade vi upp några potentiella kandidater på fasaden:

[media]

Jag tror vetegrå är längst ner till höger. Antikgrön är det största färgfältet på fodret rakt ovanför. Övedsgrön längst till vänster. I vårt fall var vetegrå för nära den valda gulaktiga fasadfärgen, som vi istället kombinerade med övedsgrön och antikgrön:

[bild]

Ottosson har ganska många gröna varianter, det är svårt att välja utan att se dem i verkligheten. Har ni tillgång till Ottossons provsamling i ngn butik? På sin hemsida har de också ett antal "klassiska" kombinationer, t.ex. denna med vetegrå, skruttgrön och guldockra:
[bild]
Fint!
Här är exempel på först antikgrön (ospädd och spädd med 50% vitt) med engelskt rött
Panelvägg målad i antikgrön och engelskt rött bredvid ett golv med rutor i terrakotta och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är engelskt rött och antikgrön med en väggfärg som är vald för att vara så nära vetegrå som möjligt, men ”vanlig” väggfärg.
Dörrkarm målad i engelskt rött med en glimt av ett rörigt rum med kläder och skor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: ser nu att färgerna ser lite ”off” ut. Inte riktigt som i verkligheten. Tror också att man behöver provmåla för att prova dig fram. Det finns småburkar som är perfekta för ändamålet.
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Härliga färger och målning, @fatsug ! Ja, att bestämma färg utifrån bilder går inte alls. De måste ses i verkligheten, på en tillräckligt stor yta.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Tack så mycket både @Microkatten och @fatsug för era fina bilder!

Jag håller med dina tankar Microkatten att det är svårt att få ihop tre färger. Samtidigt vill jag att den vackra stolpverkskonstuktionen ska synas ordentligt och därför inte ha samma färg som pärlsponten. Kanske ett alternativ kan vara att låta stolpverket vara vitt...? Eller en mörkare version av vetegrå...?

En ytterligare klurighet är att glasverandan utvändigt ska matcha huset, som har falu ljus-panel, kromoxidgröna fönster och foder i ljust grått (kan det vara en ljus grön umbra kanske?) Därför har jag tänkt att utsiden av stolpverket ska vara samma grå. Det hade såklart varit snyggt (och enkelt) om stolpverket var samma färg på in- och utsida men den ljusgrå funkar tyvärr inte ihop med den vetegrå, därav mina brydderier.

Det får bli att köpa ytterligare några provburkar (för jag håller med om att det inte går att välja färg utifrån bilder, men fin inspiration kan man få iag)

/Almson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.