Är det möjligen någon som vet vad som gömmer sig i öppningen vid pilen ?
 
  • Kromad termostatventil för radiator, med röd pil pekande nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är både tillopp och retur till/från radiator/handdukstork/etc i samma anslutning. I röret i mitten är tilloppet, utanför är returen.

Edit: På mittenröret ska det sitta en förlängare så att tilloppet kommer en bit in i radiatorn/handdukstorken så att det blir cirkulation.
Lik följande,
Metall rörkoppling med fyra anslutningar och en mässingsdel, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit2:
Delen är en del av "Uponor Fluvia Push 12" golvvärmeshunt, se följande
https://www.uponor.com/getmedia/43d...3ca2e4e/bld_ufh_5045_102016_fluviatpush12.pdf


Edit3:
Bild från ovan nämnda pdf,
Illustration av rörinstallation och komponenter för Uponor golvvärmesystem med numrerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En euroconekoppling?
 
C
Ser ut att vara termostatventilhuset till Uponors Fluvia pumpgrupp.
Kopplingen vid pilen är där ventilen kopplas ihop med den andra halvan av pumpgruppen och är uppenbarligen någon sorts specialare som kombinerar tillopp och retur i samma koppling. Till synes av koaxial modell med returen i centrum och tilloppet runtomkring.

Det påminner mycket om ettrörsventiler som används på handdukstorkar. Fast då är det tvärtom anslutningen till radiatorn/handdukstorken som har kombinerad tillopp/retur, och det är istället en mellanvägg i mitten. I tilloppet monterar man då ett halvmåneformat stigarrör som leder upp till toppen på handdukstorken.
 
Tack för alla svar. Hade hoppats att det varit någon form av strypning så jag kunde justera flödet till golvvärmen. Jag är inne på att ta bort termostatstyrningen till golvvärmen ( den har nämligen strulat för mig ) och justera flödet till golvet istället. Frågan är då var jag kan hitta någon strypning ( om det finns någon ). 🤔
 
Räcker det inte att byta termostaten mot en handratt?
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
C
N nissebrun skrev:
Frågan är då var jag kan hitta någon strypning ( om det finns någon ). 🤔
Under locket i andra änden?
 
N nissebrun skrev:
Tack för alla svar. Hade hoppats att det varit någon form av strypning så jag kunde justera flödet till golvvärmen. Jag är inne på att ta bort termostatstyrningen till golvvärmen ( den har nämligen strulat för mig ) och justera flödet till golvet istället. Frågan är då var jag kan hitta någon strypning ( om det finns någon ). 🤔
Om du tittar i PDFen under "Edit2" i mitt förra inlägg så står det hur det går att ändra förinställningen samt hur man ändrar mellan enrörs-/tvårörsystem.
 
useless useless skrev:
Räcker det inte att byta termostaten mot en handratt?
Du tänker att låta termostatventilen bli den ”permanenta” strypningen. Kan vara en idé.
 
Egentligen ska man normalt kunna köra utan termostater/ställdon.

För bästa driftekonomi så behöver värmesystemet injusteras med "rätt" förinställning (Kv-värde) på varje radiator/gv-shunt/gv-slinga samt centrala reglersystemet behöver vara rätt injusterat.

Lokala termostater/ställdon bör inte strypa flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning eller om man "tillfälligt" vill sänka temperaturen i specifikt rum.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen ska man normalt kunna köra utan termostater/ställdon.

För bästa driftekonomi så behöver värmesystemet injusteras med "rätt" förinställning (Kv-värde) på varje radiator/gv-shunt/gv-slinga samt centrala reglersystemet behöver vara rätt injusterat.

Lokala termostater/ställdon bör inte strypa flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning eller om man "tillfälligt" vill sänka temperaturen i specifikt rum.
Det är lite det jag är ute efter att plocka bort termostaten till golvvärmen och låta det centrala reglersystemet reglera värmen. Och om det behövs kunna reglera golvvärmen med flödet. Bara som en parantes, då är egentligen en rumsgivare inte optimalt heller ?
 
C cpalm skrev:
Under locket i andra änden?
Tyvärr inte. Så här ser det ut.
 
  • Komplicerat system av rör och ventiler mot tegelliknande vägg, installationsdetaljer för vvs, etiketter på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nissebrun skrev:
Tyvärr inte. Så här ser det ut.
Nu har jag spegelvänt din bild,
VVS-installation med kopparledningar, ventil och elektrisk komponent mot bakgrund av terrakottafärgade kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den då lik bilden i manualen jag länkat till?

Bakom följande lock finns förinställningen,
Metallventil på rörsystem med grön markering runt en mutter. Bakgrund suddig, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Av någon anledning fungerar inte min länk men @wildeside länk i inlägg 5 fungerar, den går till samma dokument som jag länkade till.

Edit2:
4 mm insexnyckel för ändring mellan enrörs-/tvårörsystem.
10 mm insexnyckel för ändring av Kv-värde/förinställningen
Schematiska illustrationer av Uponor Fluvia Push 12 golvvärmesystem med instruktioner för justering och omställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har jag spegelvänt din bild,
[bild]
Är den då lik bilden i manualen jag länkat till?

Bakom följande lock finns förinställningen,
[bild]

Edit:
Av någon anledning fungerar inte min länk men @wildeside länk i inlägg 5 fungerar, den går till samma dokument som jag länkade till.

Edit2:
4 mm insexnyckel för ändring mellan enrörs-/tvårörsystem.
10 mm insexnyckel för ändring av Kv-värde/förinställningen
[bild]
Jag har också den informationen att det är inställning för 1 resp. 2-rörs system. Därför blev jag lite konfunderad av nedanstående bild.
 
  • Mässingsrör och anslutningar, troligen VVS-komponenter för uppvärmningssystem. Inga människor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.