B bjorn.abelsson skrev:
Jag tycker inte att det verkar vara något trevligt alternativ. Så här skriver ebay på sin hemsida:

Product Safety
[bild] [bild]
Warning
  • Causes serious eye irritation.
  • May cause an allergic skin reaction.
  • To avoid risks to human health and the environment, comply with the instructions for use.
  • Toxic to aquatic life with long lasting effects.
  • Use biocides safely. Always read the label and product information before use.
  • Very toxic to aquatic life with long lasting effects.
Det finns inga större risker med mcpa om det används korrekt. Det är därför det är fullt tillåtet att även som privatperson använda det om man har genomgått korrekt utbildning. Problemet är när det används felaktigt.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Maskrosen är flerårig. Åtminstone enligt min flora och Wikipedia.
Skrev just att den är tvåårig !
 
C cay.j.att.telia.com skrev:
Skrev just att den är tvåårig !
Det hjälper inte hur många ggr du skriver att maskrosen är tvåårig, den är fortfarande flerårig och kommer att så förbli 😏
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Eller en Fiskars Xact™ Ogräsupptagare
[länk]
Den är en klar favorit men hållbarheten kan ifrågasättas. Vi är inne på vår tredje. Man får räkna med att de håller max 3 år. Det finns även billigare kopior.
jag vill inte dissa den totalt, men ett problem är att efter några besök på samma planta fungerar inte upptagaren längre och då är det bara gå över till det hederliga ogräsjärnet.
 
Gräset har ju knappt börjat växa och många stissar över att det endast är mossa/ogräs . Låt klövern och maskrosorna blomma, våra insekter/bin behöver det. När gräset väl börjat växa ordentligt tar det över. Ni som tipsar om diverse gifter vet väl om att det även dödar alla mikroorganismer i jorden som vi behöver? Är det värt det för en grön perfekt gräsmatta?
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
A Anette Jonsson skrev:
Gräset har ju knappt börjat växa och många stissar över att det endast är mossa/ogräs . Låt klövern och maskrosorna blomma, våra insekter/bin behöver det. När gräset väl börjat växa ordentligt tar det över. Ni som tipsar om diverse gifter vet väl om att det även dödar alla mikroorganismer i jorden som vi behöver? Är det värt det för en grön perfekt gräsmatta?
Absolut, det är värt det. Det finns tusentals kvm gräsmatta i området som bara klipps (ibland). Där växer allt möjligt. Det finns ängar också. Mina 200 kvm gräsmatta får vara perfekt och det är ok.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
C
B Brallan84 skrev:
Har hund som inte ska käka humlor och andra flygfän som gottar på alla 1000-tals blommor, men ack vilken tabbe jag gjorde.
Låt hunden käka humlor och andra flygfän om den vill det. Det ligger i hundens natur. Bättre det än att låta den käka MCPA.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut, det är värt det. Det finns tusentals kvm gräsmatta i området som bara klipps (ibland). Där växer allt möjligt. Det finns ängar också. Mina 200 kvm gräsmatta får vara perfekt och det
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut, det är värt det. Det finns tusentals kvm gräsmatta i området som bara klipps (ibland). Där växer allt möjligt. Det finns ängar också. Mina 200 kvm gräsmatta får vara perfekt och det är ok.
Ja, det är OK.

Du kan kvitta din perfekta gräsmatta mot min blomsteräng/gräsmatta på (minst) 1500 kvadratmeter. Jag brukar klippa den när blommorna har vissnat.

Vi kan kalla det för fjärrsymbios.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är OK.

Du kan kvitta din perfekta gräsmatta mot min blomsteräng/gräsmatta på (minst) 1500 kvadratmeter. Jag brukar klippa den när blommorna har vissnat.

Vi kan kalla det för fjärrsymbios.
Kan man göra det med koldioxid kan man göra det med gräsmattor. Tack, kompis👍
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Hej

Jag är inte helt säker på att allt som skrivits här verkligen hjälper TS med hans problem: hård gammal sliten gräsmatta med en del ogräs som drar till sig humlor som sticker hans hund.

Jag upprepar: det kommer bli bra om du rensar lite, klipper kort och gör om sådden till sensommaren. Sen håller efter lite året efter. Men det finns inga gräsmattor som är ogräsfria för evigt, efter vintern finns alltid lite skador och där poppar det upp nytt.

Vill du slippa humlorna är det täta klippningar som gäller då finns inga blommor. Klöver är svårt dock, jag har repat upp det för hand och fått det att minska i omfattning. Men det kommer tillbaka. Alltid bra att kratta upp oräsbladen innan klippning.

Du kan också ta en licens för bekämpningsmedel och köpa detta, du kan sno det nån stans, du kan importera det illegalt, du kan efter mörkrets inbrott sprida ut det och hoppas grannarna inte ser dig, du kan få lite ågren att hunden får i sig det, du kan börja fundera på om det är värt det för 8 kvm Jag tror det kan funka jättebra men du kommer att behöva göra om det om och om igen. Det kommer nytt ogräs - jag har provat och la ned efter en tid eftersom det inte var värt det. Anskaffningen och appliceringen torde vara ungefär lika mycket jobb som lite rensning, åtminstone när du fått hyfsad ordning på den.

En produkt som jag saknar är round-up gel, man kunde då bestryka ogräsblad med hög precision och total dosen var extremt liten. Dyrt men effektivt. Ungefär lika mycket jobb som att rensa bort det men perfekt när man inte vill gräva och peta i nysådd matta.

Någon skrev att du kan slänga ut en rejäl mängd Rajgräsfrön, det tror jag är en bra åtgärd att göra på en gång. Då får du nån slags bas lite snabbare och en grönare plätt med mindre tomma ytor.

Vertikalskär inte om mattan inte är tät eller om det finns mycket ogäs.

Tyvärr vet jag inte vad du skall göra med hunden. Går det att lära dem att låta bli humlor?
 
P
C camelspin skrev:
Tyvärr vet jag inte vad du skall göra med hunden. Går det att lära dem att låta bli humlor?
Det går att lära hundar nästan vad som helst, men det krävs tålamod, konsekvens och ihärdighet. Eftersom både humlor och hundar är pälsdjur så tycker jag om båda så jag vill helst inte att de ska vara osams. Jag tror dock att det är svårare att lära humlor att låta bli hundar som bråkar med dem.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag gillar fin gräsmatta utan ogräs. Jag vill inte ha plastmatta. 😎
Bin och andra insekter gillar den inte. Men du får väl lära dig att käka gräs . . .
 
B bjorn.abelsson skrev:
Bin och andra insekter gillar den inte. Men du får väl lära dig att käka gräs . . .
Jag äter hellre riktig mat och ser inte hur min fina gräsmatta har med vad jag äter att göra.👏👍
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag äter hellre riktig mat och ser inte hur min fina gräsmatta har med vad jag äter att göra.👏👍
Exakt! En människa eller gräsmatta gör ingen skillnad.

Samma sak med klimatet. En individ påverkar så lite, så onödigt att försöka ta hänsyn till det i sina val. Och då har vi inte pratat om barnen!

Av samma anledning röstar jag inte,.ser.inte vad min röst har med riksdagen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.