Behöver assistans med kanaldragning för installation av ett FTX-system. Aggregatet kommer förmodligen placeras på vinden och i och med det löses kanaldragning enkelt med till och frånluft till övervåningen. En kattvind ligger perfekt för att även lösa mellanvåningen och från den kattvinden finns det ett chakt för att även klara av bottenvåningen men mitt dilemma är hur man når kattvinden på ett snyggt sätt. Även om det är eftermontering av ett FTX-system i ett hus som tidigare varit självdrag i vill jag ha en diskret kanaldragning om möjligt.

Så till frågan: kan man på något sätt dra kanalerna mellan takstolarna från vinden (kallvind) till kattvinden (även denna kall) eller kör det ihop sig med isoleringsbehövet? Takstolen är 125mm hög och på denna är det läkt, papp och tegel. På insidan enkelgips och mellan inner och yttertak enkel 60-tals isolering. Luftflödet jag behöver ha ner till kattvinden är 20 l/s tilluft, 21 l/s frånluft (till samma våningsplan) samt 26 l/s frånluft (tilluft här genom annan lösning)

Läser man ett tryckfallsdiagram ger dessa flöden (rätta mig om jag räknar fel) runt 2,5 meter / sekund på ett 100mm rör som teoretiskt borde gå att klämma in. Dock i stort sätt utan issolering. Ett 80mm rör ger 4 meter i sekunden. (båda räknat på 20 l/s flöde). Sträckan det rör sig om att dra kanaler längs takstolen är runt 180 cm innan man kan gå upp i dimension både på kanal och isolering. Vad säger ni om risk för buller och kondens med en sådan lösning?

Har kollat lite snabbt på ovala kanaler som finns utan att bli så mycket klokare.

Bifogar en enkel skiss på hur det ser ut.
 
  • Ventkanal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 125mm isolering?
och är det i denna du helst vill dra?
Är det även isolering i kattvinden?

Ovala kanaler finns, t.ex. Quadroflex (svenska westaflex). 158x70 (system125) motsvarar 100 rör.

Ett annat alternativ är att 'platta' till spirorören. Notera dock att luften får jobbigare att gå igenom. Den diameter som 'luften ser' blir mindre (hydraulic diameter). Vid till plattning så bör/måste man ha något på sidan som tar emot, annars får man en spets. Man vill åstakomma ett ovalt rör. En träskiva (hyllplan) och två reglar fixar det. Plus en planka och massa tvingar.

Så här har jag gjort:
- 125 spiro tillplattat med vinkel och övergång till 100 rör. Ca 5cm armaflex isolering utåt och 1 cm innåt. Ligger inne i snetaket. Med andra ord ingen annan isolering. Lite dåligt med isolering (ligger även en extra tretex som isolering). Där var det förut ett rektangulärt asbeströr, med en tretex som isolering. Det finns heller ingen luftspalt just där röret ligger (som jag annars har i snetaket). Används som frånluft till en toa/dusch.
- 80 spiro som jag plattatihop till 45 mm. Lagt i nylagd tilläggsisolering (45 mm). Fick göra egen 90 böj där donet sitter. Lågt flöde.
- 100 spiro som är lagda invändigt ute i hörnen (mot gavelvägg och snetaket). Vägg och snetak tilläggsisolerade (45). Röret täkt med en gipsskiva som sitter 45grader, ca 11cm bred synlig. Blir liksom istället för taklist i rummen.

Mina huvudkanaler, 2st 160, går på annat ställe.

Ja, så gjorde jag. Nog inget som du kanske vill göra så, men kanske kan bidra som info/ide till egen variant.
 
Redigerat:
Jag gissar att det är 125 mm isolering med tanke på att utrymmet är så stort men givetvis kan det vara mindre, har inte kollat i just detta utrymme men i på andra ställen har jag sett en mörkgrå/gråbrun isolering som på båda sidor är klädd med någon fiber/papp och jag tror samma ligger här. Om möjligt drar jag rören här men då tänkte jag slita ut all isolering mellan två takstolar och sedan isolera upp kanaldragning och mellanrum så effektivt som möjligt.

Vad har du för luftflöden genom dina kanaler? Har du några problem med buller, kondens eller att kanaler blir varma/kalla över årstiderna?

Quadroflex 158x70 lät intressant så jag får in 50mm isolering mot yttertak, tyvärr blir jag inte så klok av att läsa deras tryckfallsdiagram. Såg även att de hade 200x50 mm som borde ha en area i storleksordning som ett 160mm spiro. Vet du vad deras kanaler ligger på prismässigt och kan man köpa dom som privatperson?

EDIT: Kattvinden är för övrigt inte isolerad men jag tänkte kolla på det i samband med att kanaler dras där. Även om den lämnas kall är det inget problem att isolera dessa kanalerna ordentligt pga utrymme.

// Mats
 
Redigerat:
Notera att om röret inte är runt så blir den effektiva arean för luft transport mindre. Om t.ex. ett runt 100 rör görs om till ett ovalt eller rektangulärt rör så blir det svårare för luften att ta sig fram. Förutom att arean blir mindre, så bidrar även skarpa hörn till att minska luftflödet. För Quadroflex finns det en engelsk broschyr (Westerquadro Duct Systems Quadroflex - Quadrofix) med en tabell över många olika dimensioner. Där första kolumnen visar ett diameter värde som motsvarar den riktiga omkretsen (om röret skulle varit runt). Den sista kolumnen visar en diameter som motsvarar ett vanligt rör som har samma luftmotstånd, det kallas Hydraulic diameter. Det är detta värde som kan jämföras med vanliga rör, för att få motsvarande rör storlek.

200 x 50 som du nämner motsvarar ett 80 rör.

De fyra storlekar som finns med i den svenska broschyren. Tror jag de försöker hålla i lager. Andra storlekar är nog svårt att få tag på. Jag frågade på några, men de fanns inte i fabriken/huvudlager. De kan tillverka, men då måste man beställa mycket-mycket. Har man tur så kan en udda dimension finnas i lager och då kan de ta hem den.

Nej, det går inte att köpa som privat person från svenska westaflex. 3 meter system 100 kostar ca 600kr.

Det finns även styva rör, men då måste man ha övergångar i ändarna. Quaadroflexen går att göra om till rund. Dock inte så jätte enkelt, men jag lyckades. Den är tillverkad av tunn plåt, men då den är veckad/bockad så blir den hård (hårdare en man tror). Den är lätt böjlig åt rätt håll, så att säga.

Notera också att dimensionerna är innermått, tillkommer ca 7 mm (?) för att få yttermått.

158 x 70 motsvarar ett 100 rör vad gäller luftflöde och har en omkrets som motsvarar 125 rör, d.v.s. går att böja/bocka/räta ut så de passar på 125 detalj. Då de går att böja behövs ingen ca 45graders böj (taklutning).

Hur mycket isolering som behövs kan man verkligen undra, jag har inget bra svar. Anledningen till att det blev armaflex på mitt rör (som ligger i takisoleringen) är att jag fick inte ner vanlig isolering. Tänkte först ha 10 mm armaflex runt röret och sedan vanlig isolering, men det blev alltså bara armaflex av praktiska skäl. Jag tror inte jag har oljud/buller från mina ovala special rör. Jag är inte helt klar ännu, så allt finns inte. I 125 ovala skall det gå 10 l/s. I runda 100 rör max 16 l/s. I de små ovala 80 rören 4 l/s.

Dina 21 l/s är det till ett don eller flera don?

Undra om du har luftspalt i snetaket. Kanske har du isolering med ett vindskyddsskikt och sedan lite utrymme (2 - 3 cm) innan råsponten, som bildar en luft spalt.
 
Redigerat:
Bra med info!

Min ventilationskille som var förbi och kollade hade inte direkt koll på Quadroflex men jag skickade med honom länken så förhoppningsvis får jag tillbaka en offert med något käckt förslag på fyrkantig kanal ner till kattvinden. Tills dess grunnar jag vidare med Plan B att göra installationen själv så all input är värdefull. Har en till ventilationskille på väg för en annan offert på installation så jag får se tidigt nästa vecka om han känner till fyrkantiga kanaler bättre. Mitt intryck så här långt verkar vara att folk oftast offrar förvaring eller utseende och tar en vanlig kanal genom någon garderob eller bygger in den lite käckt istället för att leta specialkanaler. Har inte gett upp mina försök att få en osynlig installation ännu dock :)

Samtliga mina flöden är fördelade på minst två till/frånluftsdon och maxflödet jag har planerat på ett enskilt don är 16 liter/s frånluft (badrummet). Har även mätt upp lite bättre hur takstolarna sitter och där jag trodde de låg cc 600 är det snarare cc 1020 så det är bättre med plats än vad jag trodde innan på bredden. Om jag skulle dela upp det redan på vinden med en separat kanal per don och dra ner 80mm spiro så skulle det teoretiskt få plats med denna bredden även om jag skulle nå upp mot 3,2 meter/s i lufthastighet vilket känns lite riskabelt högt. Totalt är det 6 don som ska matas och några sitter runt 8 meter (kanallängd) bort så att dela upp redan på vinden känns som en lösning att försöka undvika. Dock skulle tom en enkel Isolerstrumpa för kondensisolering gå på även om den skulle sitta tight mitt gips och vindpapp.

Ev luftspalt någonstans mellan gips och läkt måste undersökas, var det för extra utrymme eller av någon annan anledning denna var intressant?

// Mats
 
Vad gäller luftspalt så var frågorna om detta inget med ventilationen att göra. Utan främst att du har koll på hur det ser ut. Så att du t.ex. inte täpper till luftspalten i ett helt fack.

Hålla på att platta till spiro rör är nog inget hantverkarna vill göra och inget annat special heller. De vet nog att special-trick-grejor brukar dra ut på tiden.

80 rör används inte så mycket. T.ex. har Lindab inte alla 80 delar ens i central lager.

Du bör ha tjock isolering utåt, men tunn inåt (för att den yttre skall bli tjock). Det är viktigt att isolering verkligen kommer på rätt plats.

Att dela upp rören är fiffigt, man får väga för och nackdelar. Går att göra på många sett.

och så en liten praktisk detalj, som man enkelt kan glömma...
Finns det möjlighet att sticka ner (eller upp om du tar via kattvinden) rör i facket?
Om du tar uppifrån så måste det vara en bra bit till nock för få i röret.
Får du in rör på vinden (jag fick faktiskt såga bort en bit av ramen runt min lucka)?

Du skrev att takstolen är 125, jag antar att isoleringen är lika tjock. Sedan skrev du läkt, papp, tegel... missade du något? (råspont eller någon typ av skiva)
Sedan är det väl kanske inte exakt 125, för huset är väl byggt då det var tum mått på reglar.
 
Kommer ha svårt att komma ner med stela kanaler från taket och ska det även vara isolering på kanalerna från start tror jag det blir omöjligt, planerade att riva ut gipsen innefrån mellan takstolarna, sticka upp kanalerna och sedan isolera när allt är frilagt. Då är det inga problem att komma åt och jag gör ändå om våningsplanet helt och kan passa på. Sticka ner från vind är nog inget alternativ här.

Har nog skrivit fel innan i första inlägget så råspont råkade bli läkt i inlägget men rätt ordning innifrån ska vara enkelgips, vindpapp, isolering, råspont. Rätt eller fel men så är det så vid snedtaket idag. Takstolen är exakt 125mm hög (byggår -64), cc-måttet är det däremot lite blandat med.

Såg även att det var lite klurigt med delar till 80mm spiro men rör och avstick till grövre kanaler verkade finnas i alla fall. I mitt fall kanske jag även får väga kostnaden av 200 cm quadraflex 147x70 vad det kostar att parallelkoppla 2 st 80 mm spiro med alla avstick osv som behövs. När det kommer till tryckfallet finns det något magiskt sätt att räkna ut vad parallelkoppning orsakar eller räknar jag enkelt med halva luftflödet per kanal? Sedan antar jag att man måste ha marginaler för turbulensen som blir när dessa sedan ska tillsammas i en gemensam kanal igen

// Mats
 
Jag tycker du skall undvika 80 rör. Ta istället ett grövre och platta till lite. Tycker även du skall undvika att parallell koppla, för det finns inga bra detaljer för det.

Förslag:
1) 158x70 Quadroflex. Går att runda till i ändarna så det passar på 125 detalj.
2) 125 spiro som du plattar till, 80 mm yttre höjd.

Båda ovanstående motsvarar 100 rör. Rekommendationen 1 Pa/m ger 20 l/s för 100 rör, så det borde nog gå bra i ditt fall.

Det är väl igentligen 125 rör som skall gå här, eller?

Du har inte funderingar på att lägga dubbelgips? om så, så skulle du kunna ha en gips där rören är och på det sättet vinna 12,5 mm.

Du bör nog lägga i isolering innan rören, den som ligger utanför rören. Det behövs ingen isolering innanför rören.
 
Det låter byggtekniskt obekvämt. En inbyggnad under snedtaket förstör inte klimatskalet på samma sätt och behöver inte se fult ut. (Tänk på alla Borohus där alla luftvärme och ventilationsrör är inbyggda överallt) Eller kanske finns möjlighet att välja ett stående aggregat typ Temovex som placeras i tvättstugan och kanaler upp till kattvinden istället? Från kattvinden kommer du kanske åt sovrummen med lågpulsdon i väggen. Svårigheten är naturligtvis att kunna passera till andra sidan huset om det är något rum som skall ventileras där men kanaldimensionen kan kanske bli mindre.
 
exerg skrev:
Det låter byggtekniskt obekvämt. En inbyggnad under snedtaket förstör inte klimatskalet på samma sätt och behöver inte se fult ut. (Tänk på alla Borohus där alla luftvärme och ventilationsrör är inbyggda överallt) Eller kanske finns möjlighet att välja ett stående aggregat typ Temovex som placeras i tvättstugan och kanaler upp till kattvinden istället? Från kattvinden kommer du kanske åt sovrummen med lågpulsdon i väggen. Svårigheten är naturligtvis att kunna passera till andra sidan huset om det är något rum som skall ventileras där men kanaldimensionen kan kanske bli mindre.
Det är helt klart en utmaning att få till men samtidigt är det både hus med synlig kanaldragning och hus där ordentligt med garderobsplats är upptagen av kanaler som får mig att försöka få till detta snyggt. För mig är snyggt så osynligt som möjligt men givetvis måste man ibland rätta sig efter tekniska begränsningar. Planlösningen jag har gör mig även tyvärr beroende av båda kattvindarna då samtliga smutsiga rum befinner sig vid/under ena kattvinden och samtliga rena rum befinner sig vid/under den andra och att ta sig mellan kattvindarna med kanaler är nog en större utmaning än mina försök att få in kanalerna i snedtaget.

// Mats
 
Mich skrev:
Jag tycker du skall undvika 80 rör. Ta istället ett grövre och platta till lite. Tycker även du skall undvika att parallell koppla, för det finns inga bra detaljer för det.

Förslag:
1) 158x70 Quadroflex. Går att runda till i ändarna så det passar på 125 detalj.
2) 125 spiro som du plattar till, 80 mm yttre höjd.

Båda ovanstående motsvarar 100 rör. Rekommendationen 1 Pa/m ger 20 l/s för 100 rör, så det borde nog gå bra i ditt fall.

Det är väl igentligen 125 rör som skall gå här, eller?

Du har inte funderingar på att lägga dubbelgips? om så, så skulle du kunna ha en gips där rören är och på det sättet vinna 12,5 mm.

Du bör nog lägga i isolering innan rören, den som ligger utanför rören. Det behövs ingen isolering innanför rören.
Gjorde ett intressant försök idag att göra en 100mm spiro till en oval kanal med blandade resultat, körde med en regel invändigt och sedan gummiklubba från utsidan för att skapa veck innan jag försökte platta ut kanalen lite. Finns säkert en bättre teknik men en erfarenhet är i alla fall att dessa kanaler är mycket starkare än vad man tror. Ett par valsar som man drar kanalen genom kanske skulle fungera.

Det där med dubbelgips kanske är en idé men om jag åker på att gipsa om snedtaket funderar jag på att förtjocka snedtaket en aning och få plats med mer isolering. 125mm mot tak borde kunna ge en förbättringsmöjlighet ur ett energiperspektiv.

Förhoppningsvis har jag min offert vilken dag som helst nu så får man se om firmal lyckats få någon prisuppgift på installationen med Quadroflex.

// Mats
 
Lite kort om hur jag plattade till spiro rör.

Skruva fast två reglar (tex. 95x45) på en träskiva (tex. hyllplan). Avståndet de emellan skall vara bredden på det färdiga ovala röret. Lägg i röret med eventuella 45 böjar i satta (dock ej nitade). Lägg på en planka. Använd många kraftiga tvingar och dra åt lite i taget. Efter en stund/tillplattning så börjar det ta stop (röret nyper fast i reglarna, glider inte så bra). Då får man lossa och vända röret om och tvinga på nytt. Troligtvis får man ytterliggare tvinga ett par omgångar.

Nu har eventuellt böjarna blivit lite konstig form på, böjts in för mycket i mitten. Lossa dessa och forma dom bra, så de inte sticker in i röret, utan följer spiro rör formen. Efter de är fast nitade så bör man tejpa runt om skarven (och nitarna). Eventuellt lägga lite fogmassa först, vid behov. Detta så det blir lufttätt.

Bifogar lite bilder och även på ett Quadroflex rör.
 
  • plattspiro.jpg
  • quadroflex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
M myrstack skrev:
Gjorde ett intressant försök idag att göra en 100mm spiro till en oval kanal med blandade resultat, körde med en regel invändigt och sedan gummiklubba från utsidan för att skapa veck innan jag försökte platta ut kanalen lite. Finns säkert en bättre teknik men en erfarenhet är i alla fall att dessa kanaler är mycket starkare än vad man tror. Ett par valsar som man drar kanalen genom kanske skulle fungera.

Det där med dubbelgips kanske är en idé men om jag åker på att gipsa om snedtaket funderar jag på att förtjocka snedtaket en aning och få plats med mer isolering. 125mm mot tak borde kunna ge en förbättringsmöjlighet ur ett energiperspektiv.

Förhoppningsvis har jag min offert vilken dag som helst nu så får man se om firmal lyckats få någon prisuppgift på installationen med Quadroflex.

// Mats
Hej! Gammal tråd men vad blev din lösning? Sitter i samma sits med 150 mm takstolar där jag funderar på antingen 25 mm eller 50 mm kondensisolering runt ett 100 mm spirorör ELLER spirorör dikt an mot innertak med 50 mm stenullsplatta ovanför rör.

Alternativt en plastkanal 55x220 mm vilket skulle ge mig 100 mm ovanför rören mot råspont.

tack för svar!
 
Körde Quadroflex i snedtak med övergång från/till vanlig spiro på respektive sida. Sedan isolering mot yttertak samt kanalen dikt an innertak. Blev bra utan synlig kanaldragning
 
T
M myrstack skrev:
Körde Quadroflex i snedtak med övergång från/till vanlig spiro på respektive sida. Sedan isolering mot yttertak samt kanalen dikt an innertak. Blev bra utan synlig kanaldragning
Tack så mycket för svar. Deras 129x52 (motsvarar 100 mm spiro) hade blivit fantastiskt bra med plats för 100 mm isolering mellan kanal och råspont.

Var köpte du, får bara träff på deras hemsida Westflex samt Ahlsell som är för företag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.