Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
 
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Inte om det är en duktig och seriös besiktningsman. Delar ni på besiktningskostnaden?
Dock kan det bli rörigt och stökigt med så många inblandade samtidigt. Jag skulle låta mäklaren vara med, det tycker jag räcker. Säljaren är ju anlitad av säljaren och då kan denne informera säljaren.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Inte om det är en duktig och seriös besiktningsman. Delar ni på besikningskostnaden?
Nej vi betalar själva.
 
  • Gilla
Bengt C
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Nej vi betalar själva.
Då är det självklart bara ni som ska gå med. Varför skulle säljarna kunna ”snylta” på den informationen?
gäller för övrigt även protokollet - det är ert och inget ni behöver dela med någon.
 
  • Gilla
Festlund och 32 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Inte om det är en duktig och seriös besiktningsman. Delar ni på besikningskostnaden?
T tummenmittihanden61 skrev:
Nej vi betalar själva.
Ja, då bestämmer ni. Jag ändrade lite i texten i mitt förra inlägg. Det räcker väl om de får läsa besiktningsprotokollet? Men lite eftertanke, låt ingen följa med, ni måste vara fria att ställa frågor utan inblandning av någon anna Och deras kommentarer. Gå själva med besiktningsmannen.
 
  • Gilla
Festlund och 15 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, då bestämmer ni. Jag ändrade lite i texten i mitt förra inlägg. Det räcker väl om de får läsa besiktningsprotokollet? Men lite eftertanke, låt ingen följa med, ni måste vara fria att ställa frågor utan inblandning av någon anna Och deras kommentarer. Gå själva med besiktningsmannen.
H HEM2121 skrev:
Ja, då bestämmer ni. Jag ändrade lite i texten i mitt förra inlägg. Det räcker väl om de får läsa besiktningsprotokollet? Men lite eftertanke, låt ingen följa med, ni måste vara fria att ställa frågor utan inblandning av någon anna Och deras kommentarer. Gå själva med besiktningsmannen.
Ja så tänkte jag också. Kan dock vara svårt att inte låta säljarna följa med i sitt eget hem?
 
  • Gilla
Kristian Ask och 4 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Då är det självklart bara ni som ska gå med. Varför skulle säljarna kunna ”snylta” på den informationen?
gäller för övrigt även protokollet - det är ert och inget ni behöver dela med någon.
Ja så tänkte jag också. Kan dock vara svårt att inte låta säljarna följa med i sitt eget hem. Kanske kan kolla med besiktningsmannen vad han tycker och sen be säljare plus mäklare att inte följa med.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
H
T tummenmittihanden61 skrev:
Ja så tänkte jag också. Kan dock vara svårt att inte låta säljarna följa med i sitt eget hem?
Jovisst, men de har ju gått med på en besiktning som ni betalar för. Det är er besiktning!
Säg att ni vill inte vara distraherade av andra personer hur bra man än tycker om personerna, utan att ni vill koncentrera er på vad besiktningsmannen har att säga och för att vara fria att kunna ställa frågor I lugn och ro. Det kan också bli meningsskiljaktigheter om inte ägarna och besiktningsmannen inte är överens, att de tycker olika.
De får ju ta del av besiktningsdokumentet efteråt och kan komma med synpunkter och förklaring då. I annat fall får de ju betala för en egen besiktningsman/kvinna.
Så här skulle jag ha gjort.
 
  • Gilla
Festlund och 17 till
  • Laddar…
Det är säljarens fastighet. Säljaren har dessutom samtidigt en hel del kunskap om fastigheten som kan vara till nytta. Jag begriper inte hur man kan se det som att säljaren snyltar. Vilken nytta har de av informationen?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 73 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med. Det är väl bra att säljarna är hemma och kan svara på eventuella frågor som dyker upp?
 
  • Gilla
JohanLun och 40 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Det är säljarens fastighet. Säljaren har dessutom samtidigt en hel del kunskap om fastigheten som kan vara till nytta. Jag begriper inte hur man kan se det som att säljaren snyltar. Vilken nytta har de av informationen?
Det är nog inte problemet, utan det blir ganska rörigt med så många deltagare. TS behöver koncentrera sig på vad besiktningsmannen har att säga och kunna ställa frågor som kan kännas obekväma om säljaren är med. Besiktningsprotokollet kan man diskutera med säljaren efteråt, säljaren kan ju en del om sitt hus som du skriver.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag håller med. Det är väl bra att säljarna är hemma och kan svara på eventuella frågor som dyker upp?
Ja jag har gärna en säljare med men helst inte båda plus mäklaren då det blir mkt extra folk och undrar vad mäklarens roll är där
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är säljarens fastighet. Säljaren har dessutom samtidigt en hel del kunskap om fastigheten som kan vara till nytta. Jag begriper inte hur man kan se det som att säljaren snyltar. Vilken nytta har de av informationen?
Jag undrar om mäklaren ska följa med.
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
H
T tummenmittihanden61 skrev:
Jag undrar om mäklaren ska följa med.
Det måste du känna själv, känns det bekvämt för er? Vad får du för intryck av säljaren?
Känns det obekvämt? Eller känns det ok! Säljaren vill ha så mycket provision som möjligt. Dvs hitta så lite fel som möjligt. Det är Din besiktning, du bestämmer!
Vid minsta tvekan säg nej! Har du någon kunnig hantverkare som du känner, ta med denne istället!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Det är säljarens fastighet. Så vad som görs där bestämmer säljaren.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.