Hej.

Har en enkel fråga som säkert (?) har ett enkelt svar...

Vi skall bygga ut vårt hus och entrepenören frågade oss om tillgång på toalett samt en plats för hantverkarna att fika på under byggnationen.

Då vi i dagsläget endast har en toalett och att min fru är hemma med barn så känns det inte som att vi vill ha in dom där av självklara skäl. Detta gäller toa såväl som matplats.

Ligger ansvaret på oss att bekosta t.ex. en byggbycha under byggnationen eller ligger detta på entrepenörens ansvar?

Självklart ska hantverkarna ha tillgång till toa och ett fikarum - vill ju att dom ska ha bra förutsättningar och trivas. Men undrar vem som bär ansvaret för att detta skall lösas?
 
  • Gilla
Emil Malmsjö
  • Laddar…
Du som byggherre.

Alternativt kan du betala för att sätta upp en byggbarack med toa och matplats om du inte vill ha hantverkare som lånar toan då din fru är hemma.

Så enkelt är det.

Var ingen snöflinga. Släpp in byggarna
 
  • Gilla
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Hej.

Har en enkel fråga som säkert (?) har ett enkelt svar...

Vi skall bygga ut vårt hus och entrepenören frågade oss om tillgång på toalett samt en plats för hantverkarna att fika på under byggnationen.

Då vi i dagsläget endast har en toalett och att min fru är hemma med barn så känns det inte som att vi vill ha in dom där av självklara skäl. Detta gäller toa såväl som matplats.

Ligger ansvaret på oss att bekosta t.ex. en byggbycha under byggnationen eller ligger detta på entrepenörens ansvar?

Självklart ska hantverkarna ha tillgång till toa och ett fikarum - vill ju att dom ska ha bra förutsättningar och trivas. Men undrar vem som bär ansvaret för att detta skall lösas?
Det är ett arbetsgivaransvar att se till så det finns tillgång till wc, lunchrum, omklädningsrum och dusch.

Att frågan ställs till dig beror antagligen på att entreprenören måste avgöra ifall en bod behöver ställas ut.

Kostnaden för en bod hamnar självfallet på kunden på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 11 till
  • Laddar…
Det är entreprenören som måste lösa det. om det ingår i ett avtal eller ej beror på hur det är skrivet.
 
Jag har inga problem med att släppa in hantverkarna, men det är inte jag som är hemma på dagarna och då får man respektera sin respektives önskemål om privatliv.

Självklart ska hantverkarna ha någonstans att käka och gå på toa, en självklarhet. Vill bara veta om det är JAG som måste lösa det, eller om det är arbetsgivaren (entrepenörens) ansvar att lösa.

Att kostnaden på ett eller annat sätt landar på mig är oxå underförstått ...

Vill som sagt bara veta eftersom diskussionen kom upp.
 
  • Gilla
jalle_h
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Det är entreprenören som måste lösa det. om det ingår i ett avtal eller ej beror på hur det är skrivet.
Avtalet skall skrivas i dagarna.
Så du menar att ansvaret inte ligger på mig? Inte ens kostnaden?
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Avtalet skall skrivas i dagarna.
Så du menar att ansvaret inte ligger på mig? Inte ens kostnaden?
kostnaden kommer såklart hamna på dig.
framgick inte tidigare om avtal var skrivet eller ej.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Hej.

Har en enkel fråga som säkert (?) har ett enkelt svar...

Vi skall bygga ut vårt hus och entrepenören frågade oss om tillgång på toalett samt en plats för hantverkarna att fika på under byggnationen.

Då vi i dagsläget endast har en toalett och att min fru är hemma med barn så känns det inte som att vi vill ha in dom där av självklara skäl. Detta gäller toa såväl som matplats.

Ligger ansvaret på oss att bekosta t.ex. en byggbycha under byggnationen eller ligger detta på entrepenörens ansvar?

Självklart ska hantverkarna ha tillgång till toa och ett fikarum - vill ju att dom ska ha bra förutsättningar och trivas. Men undrar vem som bär ansvaret för att detta skall lösas?
Det där bygget är väl inte några dar det är väl veckor. Självklart vill inte din fru ha hantverkare i sin privata sfär. Säg nej. Tveksamt om du får rabatten om du släpper in dem.
 
  • Gilla
ullis54 och 1 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Avtalet skall skrivas i dagarna.
Så du menar att ansvaret inte ligger på mig? Inte ens kostnaden?
Entreprenören ställer antagligen frågan till dig så hen vet om även en manskapsbod ska in räknas in i avtalet eller inte.
Var tydlig och säg att du inte vill att hantverkarna ska använda er wc. Självfallet hamnar kostnaden på dig på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har du fått offert och accepterat priset så ingår allt som har med arbetsgivaransvar i priset. E frågar för det är billigare och enklare för hen att du ombesörjer hans anställdas behov av matplats etc. Det finns alltid risker med att släppa in okända hemma. Stöld etc. Om ni inte vill finns ingen skyldighet till att serva med faciliteter.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
Jag har 2 kompisar som håller på och bygger ut, samma frågeställning som för dig uppkom. Antingen kunde byggarna få tillgång till fikaplats och toalett i huset, eller så fick bod hyras in och kostnaden för den lades till på fakturan. De löste det som så att en toalett hyrdes in och fikaplats inrättades i deras växthus.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Jag har 2 kompisar som håller på och bygger ut, samma frågeställning som för dig uppkom. Antingen kunde byggarna få tillgång till fikaplats och toalett i huset, eller så fick bod hyras in och kostnaden för den lades till på fakturan. De löste det som så att en toalett hyrdes in och fikaplats inrättades i deras växthus.
Var det överenskommet fast pris innan då blev dina kompisar lurade på den kostnaden.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Värt att tänka på om byggarna ska använda er toa och bygget i övrigt sker i en avskärmad del så blir det väldigt mycket mer damm o skit som kommer in. I vårt fall kom det folk dag 1 o satte upp plast för att skärma av (var egen dörr på rätt sida plasten) dag 2 är en byggaren nödig o tar mattkniven o gör en ”dörr” i plasten. Varje eftermiddag fick jag själv försöka lappa den där plasten för det det var inget de brydde sig om. Kan tilläggas att de bilade upp betonggolvet på andra sidan så det hade ju varit önskvärt med en tät plastvägg. (Eller att de kostat på en sådan med dragkedja).
 
  • Wow
  • Ledsen
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Avtalet skall skrivas i dagarna.
Så du menar att ansvaret inte ligger på mig? Inte ens kostnaden?
Entreprenören löser det genom att antingen höja totalkostnade för anbudet, tar betalt för manskapsbod(med dass+uppställning) eller en entreprenör på löpande så får du resa och timtid på gubbarna när det är matrast/skitpaus.
 
Många bra inlägg
Men då har jag nog koll på läget... Det blir nån barack till gänget som ska bygga så frugan får lite lugn å ro.

Man får inte underskatta vikten av att kunna ta en kaffe när man bygger
 
  • Gilla
MPinje och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.