Stor vedhög av kluven björkved nära en enkel träkonstruktion och en blå vedkap i ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med kluven ved bredvid en blå vedkapningsmaskin i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en blå vedkapningsmaskin för att klyva ved utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt trivsamt faktiskt.
Fin sprakved. Eldar vanligvis björk.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
galento
Vedtransportör är kanon bra 👍 Såg att det finns lite torrgran kvar i skogen ,
är ju lika bra att hämta och elda upp till vintern.

Undrar om man ska skaffa sej en liten traktor som inte ger så mycket avtryck
i skogsvägarna nu när det är blött.
 
Grannen har en fyrhjuling. Vintertid med snöblad.
Nu på våren kör han fram ved från egna skogen.
En fyrhjuling timmerkärra, liten kran med elwinch, för wiren. Funkar klockrent med typ större timmersax.

Tror han har 4 winchar på fyrhjulingen, bl a för att vika samt lyfta snöbladet och spela loss sig både framåt och bakåt om det behövs.

Han är klar med 25 kbm, som ska säljas.
Så ska han ha lika mycket själv.
 
H Hybro skrev:
Grannen har en fyrhjuling. Vintertid med snöblad.
Nu på våren kör han fram ved från egna skogen.
En fyrhjuling timmerkärra, liten kran med elwinch, för wiren. Funkar klockrent med typ större timmersax.

Tror han har 4 winchar på fyrhjulingen, bl a för att vika samt lyfta snöbladet och spela loss sig både framåt och bakåt om det behövs.

Han är klar med 25 kbm, som ska säljas.
Så ska han ha lika mycket själv.
Ja en fyrhjuling är väldigt smidig i skogen för att köra hem ved, jag har en själv. Winch fram är ett måste. Kör man fast så kommer man lös med winchen.
 
Vinsch fram är bra. Den bak och även kranen har vi plockat bort, det fungerade inte praktiken.
Terrängfordon med en främre vinsch och en borttagen kran i en skogsmiljö. ATV med en vagn lastad med stockar i en skogsmiljö, utan synlig kran eller vinsch baktill.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
galento
En sådan måste man väl ha inlåst annars är väl risken stor att den försvinner , tyvärr är det väl sådana tider nu.
 
galento galento skrev:
En sådan måste man väl ha inlåst annars är väl risken stor att den försvinner , tyvärr är det väl sådana tider nu.
Eller finns på rätt ställe.
 
Finns snabbfästen för vinschen, så kan man ha en vinsch som man flyttar, jag kan ha min fram, bak eller på kärran.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
En sådan måste man väl ha inlåst annars är väl risken stor att den försvinner , tyvärr är det väl sådana tider nu.
Dom är ju lätta att ta hem på släpvagnen om du bor en bit ifrån där du har vedskiftet.
 
galento
M Mikko58 skrev:
Dom är ju lätta att ta hem på släpvagnen om du bor en bit ifrån där du har vedskiftet.
Vi har vedskiftet i anslutning till huset så vi behöver inte ha släp eller liknande.
Ja det finns många " bra att ha grejer " 🙂🙂
 
En gammal traktor är betydligt billigare, effektivare och mindre stöldbegärlig...... fast om man skall köra över isen är det ofta bättre med fyrhjuling.
I vintras skulle jag för första gången i mitt liv ha haft användning för en fyrhjuling. Fast det är för mycket pengar i förhållande till behovet så om behovet uppstår fler gånger satsar jag hellre på en liten lätt traktor för isköradet. Ferguson 20 eller Valmet 15 eller Porsche Junior eller liknande.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Har en Volvo T24 med halvband vid sommarstugan.
Användes tidigare till att köra fram ved på vårvintern. Nu bara i älgjakten.
Numer skoter med timmerkälke.
 
En lite Kubota/Iseki/Branson vore trevligt. Väldigt dyra dock.
 
H Hybro skrev:
Har en Volvo T24 med halvband vid sommarstugan.
Användes tidigare till att köra fram ved på vårvintern. Nu bara i älgjakten.
Numer skoter med timmerkälke.
Ja en fyrhjuling är dyr men den kör du nästan året runt med. En skoter då gäller det att passa på dom månader när det är snö och bra före.
 
galento
Såg att grållen vägde 1220 kg och 35,an 1530 kg. Räknar med att Forden här väger runt 3500-4000 kg med kranen,vikter mm så den vill man helst köra på fastare mark .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.