Hej!

Första gången jag skriver här, blir spännande att se om jag får några svar.

Har precis flyttat in i vår första (och sista?) villa. Som nybliven ägare av hus brinner man ju av iver att förändra (förbättra?) huset. Vi skulle gärna vilja stoppa in någon form av vedeldning i huset. Det finns en centralt placerad skorstensstock med två rökkanaler, en har tidigare använts till oljepannan och den andra vet jag ej vad den var till för.

Ska ta hit sotaren så att han får utreda vilken man kan använda... (borde självklart ha gjort det innan vi betalade för huset, men förra ägaren sa att skorstenen var provtryckt och godkänd för insattskamin och det litar vi på...)

Nu till själva frågan... Vad ska vi välja för modell på spis...

Det vi vill att spisen ska kunna göra...
1. Värma huset
2. Det ska finnas spisplattor och bakugn
3. Gärna möjlighet till vattenmanlad uppvärmning
4. Man ska kunna se elden

Jag har hittat två olika märken på spisar som jag har fallit för... Väldigt olika i utseende och lösningar...

www.ekonomka.se
www.lohberger.se

Om vi skulle välja "ekonomka" så skulle vi välja att vitputsa/kalka spisen för att få ett lite mer "lättare" intryck...

Någon som kan komma med synpunkter...


Alfons
 
Då ingen annan svarat får jag skjuta iväg ett snabbt svar.
Tror för det första att du får betydligt bättre respons om du ställer frågan i forumdelarna "Värme allmänt" eller "Biobränsle".
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/

För att ge lite input på dina spörsmål, du ger exempel på två olika värmelösningar.

Lohbergern är vattenmantlad vilket kräver att ett vattenburet system installeras samtidigt om det inte redan finns att koppla in sig på.
Vattenburen värme är väldigt bekväm men kostsam att installera samt man kanske inte vill ha in element i ett hus där det inte funnits tidigare, och tänker man på självförsörjning eller långa elavbrott så är det inte så bra med en lösning som är beroende av cirkulationspump (el).

Ekonomkan är en variant av massugn och således tekniskt sett jätteenkel och inget som kan "gå fel". Den kommer säkert att hålla utan åtgärder i 100 år.. Vad den kostar att installera vet jag inte men tänk på att den alldeles säkert kräver att du gjuter ett fundament, för dessa ugnar väger asmkt. Massugnen har inte heller någon avancerad distribution av värmen - den värmer det utrymme som den angränsar till genom att stråla ut värmen från dess sidor. Den värmen går garanterat inte genom väggar så massugnen lämpar sig inte om du har många små rum eller kan inte placera ugnen väldigt centralt i huset.

Svårt att rekommendera ena eller andra. Beror på dina förutsättningar - var kan du placera ugnen, vilken distribution kommer värmen att få, vad får det kosta, vilken vikt kan ugnen ha.
 
Byggnadsvårdare är bättre på separata värmekällor. T.ex vedspis, kamin, kakelugn, sättspisar mm. Dina funderingar kräver stora kunskaper i bl.a cirkulationspumpar mm. Så jag håller med föregående talare :)
 
Hej!


Tack för svar. Förstår nu att detta inte var rätt ställe att lägga tråden på utan ska försöka föra över den till ett lämpligare ställe.


Huset har redan vattenburen värme som i dagsläget värms upp av en luft/vatten värmeväxlar på 5 kw. Den är kopplad till en elomax 250 som även har elpatron. Det går också att koppla in både solpanel men även en extern ackumulatortank, det är till ackumulatortanken jag då har tänkt att koppla in den vattenmantlade vedspisen.


Så frågan igen då. Lohberger eller Ekonomka... någon som har testat eller hört något om Ekonomka? Eller Lohberger?


Alfons
 
Lohberger är ett känt märke så det finns en del skrivet redan, den här Googlesökningen
http://www.google.se/#&q=site:byggahus.se+lohberger
ger över 100 resultat varav kanske den här tråden kan vara intressant, där är en som har erfarenhet av Lohberger
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/162150-koekspanna.html

Så en reflektion som inte har med värmesystemet direkt att göra,
Som nybliven ägare av hus brinner man ju av iver att förändra (förbättra?) huset.
Ta det lugnt! .. Gamla hus har stått länge och det kommer stå bra tag till utan förbättringar. Jag tror att den här brinnande ivern kan ibland förstöra mer än förbättra. Tänk på alla misslyckade renoveringar som byggnadsvårdare får hjärtslag av. Manar till en stunds eftertanke.

Bästa tipset är: Bo in dig/er i ett år, bygg inte om någonting. Se hur huset fungerar under olika årstider och väderlekar. Hur material- och människoflöden går. Man får lätt tusen idéer som nyinflyttad (har varit där..) men de verkliga behoven och deras lösningar förstår man först när man haft besvären en gång.

Hoppas jag inte blir betraktad som tråkmåns eller glädjedödare. :blushing: Bygg varsamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.