Byggahus.se
Hej,

Jag köpte en CTC ECO Zenith i255 för ca 6 år sedan och den har fungerat som förväntat. CTC säger i sin marknadsföring att deras system har alla funktioner som behövs för att kunna styra elförbrukningen för uppvärmning med hänsyn till aktuellt elpris varför jag kompletterat utrustningen med en CTC EcoAir 610M luftvattenpump för ca 1 år sedan. Luftvärmepumpen har också fungerat som förväntat, men CTC’s så kallade ”Smart Elprisstyrning / SmartGrid” är svårbegripligt och dåligt.

Handhavandebeskrivningen för Elprisstyrningen är ofullständig och rörig

Systemet arbetar dels med fasta, dels dynamiska gränsvärden för bedömning om elpriset är högt eller lågt och som i sin tur beroende på resultatet styr pannan. De fasta värdena presenteras på systemets display, men de dynamiska visas ingenstans?!

Hur ett visst elpris skall bedömas i förhållande till de fasta och dynamiska gränsvärdena har inte CTC lyckats förklara trots ett antal skickade exempel.

Jag har nu försökt förstå hur CTC’s elprisstyrningssystem fungerar i mer än 6 månader och ställt ett antal frågor till dem och fått mycket nödtorftiga (eller felaktiga) svar. De har nu svarat mig med att de inte längre svarar alls på mina frågor och att de kan köpa tillbaka systemdisplayen (???) eller att jag kan vända mig till ARN.

Jag ångrar bittert att jag valde att vända mig till vad jag trodde var ett solitt svenskt företag, men får nu finna mig i att kunna använda/förstå endast en del av den utrustning jag köpt.

Om det finnas någon därute som försökt sätta sig in i elprisstyrningen och förstått det är jag tacksam för tips.

/Christer
 
  • Gilla
  • Wow
OFP och 6 till
  • Laddar…
B
Har inte koll på hur just ctcs styrning fungerar, men har konstaterat att det är ganska komplicerat om man ska optimera exakt.

Både utomhustemp och framledningstemp påverkar COP, så förutom att elpriset (inkl skatter och avgifter) varierar så borde man ha en prognos på utetemp, och erforderlig normal framtemp timme för timme X antal h framåt för att avgöra vilken framtemp som är normalt att hålla, för att sedan göra en optimering av framtempen som kompressorn ska styra efter.

Dessutom måste man ju även ta hänsyn till elpatronen, så man inte kör kompressorn för lite och tvingas köra ikapp det med elpatronen några h senare. Här blir ju optimering väldigt beroende av hur värmepumpen dimensioneras, vissa kanske får stötta med elpatron redan vid -3, andra system kanske aldrig behöver elpatronen.

Det är komplicerat att optimera detta kan man väl lungt säga.

För mig låter det lite konstigt att jobba med fasta och dynamiska gränsvärden, jag kan tycka att det bara borde vara dynamiska beräkningar.

Så här styrde min ngenic idag.

Skärmavbild av mobilapp visande temperaturhistorik, inget förbrukningsdata, och elprisgraf för dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturdiagram för vardagsrum, visar dygnsvariationer med noteringar om lågsta, högsta och medeltemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saknar just nu elmätningen till kompressorn, men den slog av kompressorn nånstans runt 7-8 i morse, och drog på den igen på minlast runt 11-tiden idag.
 
  • Gilla
Astrokane och 2 till
  • Laddar…
Vad vill att Arn skall göra? Vill du lämna tillbaka den eller anser du att det är något fel på den?
 
Walle85
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad vill att Arn skall göra? Vill du lämna tillbaka den eller anser du att det är något fel på den?
Tror att han syftade på att CTC hänvisade honom till ARN.

Angående ngenic så saknar jag en väldigt basic feature som jag feedbackat till dem för länge sedan och det är ett fast tröskelvärde där man slår av den dynamiska styrningen. Är elpriset 2 öre på natten och 10 öre mitt på dagen så är det en extrem ökning i pris i %, men för mig är jag helt obrydd så länge priset är under tex 50 öre. Ser inte poängen med att den drar ner värmen i huset för att spara 8 öre per timme på uppvärmningen.
Någon annan som påpekat detta för ngenic?
Är detta något som funkar bättre på CTC?
 
  • Gilla
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
Jag är ute efter hur CTC's elprisstyrning är tänkt att fungera och har därför skrivit till dem ett antal gånger och ibland har de inte svarat alls och i bland med luddiga och ogullständiga svar Nu har man sagt att mnan inte kommer att svara på frågor alls och om jag inte är nöjd med detta kan jag vända mig till ARN (???) alternativt kan CTC ta tillbaka systemdiplayen, men då står jag med en värmeanläggning helt utan prisstyrning.
Det är således inte jag som blandat in ARN i detta.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Tror att han syftade på att CTC hänvisade honom till ARN.


Angående ngenic så saknar jag en väldigt basic feature som jag feedbackat till dem för länge sedan och det är ett fast tröskelvärde där man slår av den dynamiska styrningen. Är elpriset 2 öre på natten och 10 öre mitt på dagen så är det en extrem ökning i pris i %, men för mig är jag helt obrydd så länge priset är under tex 50 öre. Ser inte poängen med att den drar ner värmen i huset för att spara 8 öre per timme på uppvärmningen.
Någon annan som påpekat detta för ngenic?
Är detta något som funkar bättre på CTC?
Man kan stänga av den dynamiska delen helt och hållet och bara ha fasta elprisgränser. Detta verkar fungera som förväntat, och det är troligen så jag måste använda mitt system. När Både fasta gränser och dynamiska gränser är inkopplade har det varit omöjligt att få rätsida på vad som gäler.
 
C
Har kikat lite på olika lösningar för prisoptimering och har inte sett ett enda exempel på ett teoretiskt robust sätt att angripa problemet utan alla bygger på ett mer eller mindre komplicerat hokus-pokus med olika gränsvärden, villkor, faktorer och antaganden. Så jag skulle påstå att CTC är i gott sällskap.

Det är, som @BSOD påpekar, ett icke-trivialt optimeringsproblem. Vilket man kan tycka borde förtjäna en lösning som vilar på robusta teoretiska grunder. Men detta har ju varit "hett" nu och alla har bråttom att få ut sina lösningar, och man kan förstå att den som ger sig på att bygga ett sådant system utan förmågan att formulera problemet matematiskt lätt leds in i att istället välja ett naivt angreppssätt.

Sen kan man ju fundera på vad det i praktiken har för betydelse - för ekonomin och komforten... Vilket förvisso är svårt att avgöra om man inte har facit att jämföra med.
 
  • Gilla
il_duce och 5 till
  • Laddar…
Har inte satt igång smartgrid-funktionen med min nya CTC-pump ännu så jag kan inte kommentera hur det funkar, men jag har sett att de uppdaterat funktionen ganska nyligen. Kanske därför supporten har noll koll på hur det fungerar. Jag tror nog att de kommer förbättra detta framöver. Hade jag varit du hade jag kört med fasta gränser så länge.

Du får gärna delge vad du sätter för inställningar och hur väl det fungerar så jag kan kopiera sen 😉 När jag läste igenom deras dokument för hur inställningarna fungerade så blev jag helt snurrig och kände att det där får någon annan gärna testa och validera innan jag kör igång… 😁
 
  • Gilla
Arne Eckerstig och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har kikat lite på olika lösningar för prisoptimering och har inte sett ett enda exempel på ett teoretiskt robust sätt att angripa problemet utan alla bygger på ett mer eller mindre komplicerat hokus-pokus med olika gränsvärden, villkor, faktorer och antaganden. Så jag skulle påstå att CTC är i gott sällskap.

Det är, som @BSOD påpekar, ett icke-trivialt optimeringsproblem. Vilket man kan tycka borde förtjäna en lösning som vilar på robusta teoretiska grunder. Men detta har ju varit "hett" nu och alla har bråttom att få ut sina lösningar, och man kan förstå att den som ger sig på att bygga ett sådant system utan förmågan att formulera problemet matematiskt lätt leds in i att istället välja ett naivt angreppssätt.

Sen kan man ju fundera på vad det i praktiken har för betydelse - för ekonomin och komforten... Vilket förvisso är svårt att avgöra om man inte har facit att jämföra med.
Jag håller helt med Dig i denna analys, och jag har väl givit upp förhoppningar om detta. Det som stör mig mest är att inte CTC kan ge mig som kund en beskrivning på hur man tänkt att deras prisstyrning är tänkt att fungera. Jag är efter lång tid ganska väl insatt i funktionen men saknar en del information.
 
J JockeHX skrev:
Har inte satt igång smartgrid-funktionen med min nya CTC-pump ännu så jag kan inte kommentera hur det funkar, men jag har sett att de uppdaterat funktionen ganska nyligen. Kanske därför supporten har noll koll på hur det fungerar. Jag tror nog att de kommer förbättra detta framöver. Hade jag varit du hade jag kört med fasta gränser så länge.

Du får gärna delge vad du sätter för inställningar och hur väl det fungerar så jag kan kopiera sen 😉 När jag läste igenom deras dokument för hur inställningarna fungerade så blev jag helt snurrig och kände att det där får någon annan gärna testa och validera innan jag kör igång… 😁
Jag använder nu endast fasta gränser (50 öre lågt pris 100 öre högt pris) det verkar fungera ganska OK just nu. Ja, som jag skrev i mitt ursprungliga inägg är deras handhavandebeskrivning inte bara usel utan den saknar också en del viktig information.
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Walle85
C cky skrev:
Jag använder nu endast fasta gränser (50 öre lågt pris 100 öre högt pris) det verkar fungera ganska OK just nu. Ja, som jag skrev i mitt ursprungliga inägg är deras handhavandebeskrivning inte bara usel utan den saknar också en del viktig information.
Jag tror att det egentligen är vettigare än så som ngenic funkar, men detta förutsätter att den faktiskt värmer dagar då elpriset är över 100 öre hela dygnet, jobbigt om det är helt strikt.

En variant är att ha logik att endast värma på de billigaste timmarna de dagar priset är högt över hela dygnet, som en slags fallback.
 
  • Gilla
Jii
  • Laddar…
C
C cky skrev:
Det som stör mig mest är att inte CTC kan ge mig som kund en beskrivning på hur man tänkt att deras prisstyrning är tänkt att fungera.
Ja, det är så klart bedrövligt, men den informationen sitter väl endast utvecklarna av funktionen på och kundtjänst har väl strikta order att inte besvära utvecklarna med frågor från jobbiga kunder. Utan den info som finns är den som står i manualen, punkt slut och inget mer med det.

Kan ju säga att IVT har en strikt policy att överhuvudtaget inte prata teknik med några kunder utan hänvisar till ÅF. Tyvärr är "min" ÅF inte heller så intresserad av att prata teknik. Som tur var har jag fått tag på en annan ÅF som är lite mer på hugget, men det känns ju trist att ta sådant med dem när de inte tjänar några pengar på mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Ja, det är så klart bedrövligt, men den informationen sitter väl endast utvecklarna av funktionen på och kundtjänst har väl strikta order att inte besvära utvecklarna med frågor från jobbiga kunder. Utan den info som finns är den som står i manualen, punkt slut och inget mer med det.

Kan ju säga att IVT har en strikt policy att överhuvudtaget inte prata teknik med några kunder utan hänvisar till ÅF. Tyvärr är "min" ÅF inte heller så intresserad av att prata teknik. Som tur var har jag fått tag på en annan ÅF som är lite mer på hugget, men det känns ju trist att ta sådant med dem när de inte tjänar några pengar på mig.
Så är det med alla vp tillverkare? De frånsäger sig allt och hänvisar till närmsta åf. Ungefär som bilhandlare.

Nej vi behöver nytt blod i vp branschen i stil med Tesla...
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Fast det är väl inte så konstigt att de inte vill lämna ut detaljer om hur det fungerar? Det kommer ofrånkomligen bara leda till diskussioner om hur dålig lösningen fungerar i situation X, när de förhoppningsvis redan har tagit hänsyn till det, men att det är acceptabelt att det beter sig så, pga situation Y som annars skulle bli ännu sämre.
Att diskutera den typen av designbeslut/avvägningar offentligt är dödsdömt. De som skriker högst anser sig ha rätt och det leder bara till att företaget får dåligt rykte hur oförtjänt det än är (det finns gott om förbättringspotential hos alla företag, men det är inte rätt väg att ta det)
 
  • Gilla
jonle336 och 9 till
  • Laddar…
P
Exakt beräkningsmetod/formel bör väl ses som en affärshemlighet.

De bör dock ju dock kunna visa konceptuella bilder av hur logiken fungerar och rimligtvis även jämförelsegrafer eller liknande mot olika scenarios
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.