Bygghemma säljer produkter från Tapwell som inte uppfyller Säkervatten och svenska byggnormer(?).

Vi köpte 2st köksblandare från Tapwell (FME 181) och vad vi inte visste få var att det går inte att stoppa den från att snurra 360 grader(något som inte framgår på deras hemsida) och det går inte att spärra den vid något något läge. Det innebär att den i praktiken aldrig följer den branschstandard som Säkervatten anger(Se bild) och så vitt jag förstått det även boverkets regler.
Barn vid köksho, ritar i vatten med märkpenna; svensk text om avloppsslang, diskbänksinstallation. Grafisk illustration undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta framgår inte på deras hemsidan, tvärt om så försöker de ge sken av det omvända i produktbeskrivningen(se bifogad bild).
Skärmklipp om Tapwell köksblandare Classic FME 181, funktioner, kvalitet, tillverkning och design beskrivs.


Eftersom vi har en köksö så går den verkligen att snurra 360 och den på "vanliga" diskbänken längs väggen så går den långt utanför diskhon när den väl slår emot väggen.

De försöker argumentera bort bort det hela på lite olika sätt:
1. De inte vet hur vårt kök är byggt och att de flesta kök har ju en vägg som blandaren tar stopp emot och då går den ju inte att snurra 360. Men hur många kök har en diskho som löper 360grader runt blandaren och om man har en vägg bakom så är det fortfarande utanför diskhon?

2. Att vi borde ha läst monteringsanvisningarna. Några monteringsanvisningar fanns inte heller att tillgå på hemsidan och jag kunde inte tänka mig att någon (förutom tydligen italienska tillverkare) så korkad att de inte gör så en köksblandare går att stoppa vid olika vinklar.

3. Det är rörmokarens fel som monterat den felaktiga varan och att vi ska reklamera till rörmokaren.

De försöker även komma undan genom att jämföra branschorganisationen Säkervatten med KRAV och Svanen-märkning.

Att jag har ett besiktningsutlåtande från en certifierad besiktningsman ignorerar de fullständigt.

Har även vänt mig till Tapwell och de hänvisar bara till.... MONTERINGSANVISNINGARNA :D

Så här i efterhand så kan man säkert tycka att jag borde kollat upp detta närmare, men jag gjorde misstaget att tro att två så pass stora varumärken som Bygghemma och Tapwell inte saluför så undermåliga produkter.

UNDVIK BYGGHEMMA OCH TAPWELL!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mr.Hammer och 8 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att Tapwellblandare är bra och hållbara.

Bygghemma borde ha informerat på hemsidan att den inte går att stoppa från att svänga runt.

Säkervatten är väl inte någon lag utan en standard man kan använda eller avtala om att använda?

Tapwell är ju ett internationellt företag som säljer i många länder. Jag undrar hur många länder som har samma rekommendationer om att blandaren inte får svänga runt?

I slutändan är det ju du som köper något som måste kontrollera om det uppfyller dina krav så länge det inte är olagligt. Sen tycker jag att du borde få returnera blandaren i säljbart skick.

Vad är det stora problemet? Sväng inte blandaren utanför diskhon så är det ju inga problem.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Gullliver och 15 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad är det stora problemet? Sväng inte blandaren utanför diskhon så är det ju inga problem.
Vi har barn i 9-17 års ålder... Konsekvenstänket är inte helt utvecklat om man säger så och att vårt hus riskerar att inte gå igenom slutsamrådet om byggnadsinspektören får för sig att kolla blandarna(det är krav på att de inte ska gå att svänga utanför).
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
I slutändan är det ju du som köper något som måste kontrollera om det uppfyller dina krav så länge det inte är olagligt. Sen tycker jag att du borde få returnera blandaren i säljbart skick.
Jo ifs, men på deras hemsida så står det att "Tillsammans med Tapwells stora kännedom om svenska byggnormer, installationsmetoder och konsumentönskemål – och vår förmåga att översätta dessa i tydliga kravspecifikationer"... bla bla bla
Svenska byggnormer är att det inte ska gå att svänga pipen utanför diskhon
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har barn i 9-17 års ålder... Konsekvenstänket är inte helt utvecklat om man säger så och att vårt hus riskerar att inte gå igenom slutsamrådet om byggnadsinspektören får för sig att kolla blandarna(det är krav på att de inte ska gå att svänga utanför).
Hade yngre barn när vi byggde vårat hus med tapwellblandare som också går att svänga runt.
Nu har ingen ännu börjat tappa vatten med kranen utanför diskhon och det har faktiskt inte ens hänt av misstag vilket det förstås kan göra. Men även om man skulle stöta till blandaren så vattnet kommer på golvet så stänger man ju av den och torkar upp vattnet.
 
  • Gilla
Mangan13 och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo ifs, men på deras hemsida så står det att "Tillsammans med Tapwells stora kännedom om svenska byggnormer, installationsmetoder och konsumentönskemål – och vår förmåga att översätta dessa i tydliga kravspecifikationer"... bla bla bla
Svenska byggnormer är att det inte ska gå att svänga pipen utanför diskhon
Står det så är det ju klart missledande information.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Menar du att bygghemma nekar dig retur av varan? Förutsatt att den inte är skadad osv
 
  • Gilla
robert_m och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Menar du att bygghemma nekar dig retur av varan? Förutsatt att den inte är skadad osv
De nekar reklamation
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kom nu ihåg att i vår installationsanvisning så fanns det med att det skulle gå att montera in en skruv eller stift någonstans som skulle göra att den inte gick att svänga runt. Nu kommer jag inte ihåg om det var så att den levererades med blandaren och att rörmokaren som installerade blandaren inte såg den och kastade bort den med förpackningen och att dom inte lyckades beställa den som reservdel eller om den skulle beställas skilt och det inte lyckades.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo ifs, men på deras hemsida så står det att "Tillsammans med Tapwells stora kännedom om svenska byggnormer, installationsmetoder och konsumentönskemål – och vår förmåga att översätta dessa i tydliga kravspecifikationer"... bla bla bla
Svenska byggnormer är att det inte ska gå att svänga pipen utanför diskhon
Du kommer nog hitta någon slags reklam som pekar i din riktning men eftersom det inte är ett lagkrav eller farligt så är det mer att se som en smaksak om man vill att den ska kunna gå utanför diskbänkens "lådor".

Jag har ofta retat mig på att den INTE går tillräckligt långt utanför vår disklåda, det är fenomenalt bra att dra den åt sidan och spola vatten över den rostfria ytan när man rengör! Nu har jag förstås en upphöjd kant men att funktionen hade varit en begränsning för mig är självklar.

Däremot kan jag kanske tycka att Byggahemma kunde haft bättre information om artikelns specifikation men det får väl ses som ren service till kunderna. Deras målgrupp är väl till stor del dessutom hemmafixare som kanske kan förväntas läsa på lite vad de vill ha. Om man köper material som kräver kompetens för att montera så får man nog läsa på, eller anlita römokare som har kompetensen.

Summa summarum, nr 1 ovan ger jag inte mycket för. Det är inte väggen som ska begränsa i detta fallet. Men 2 och 3 är fullt rimliga.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kom nu ihåg att i vår installationsanvisning så fanns det med att det skulle gå att montera in en skruv eller stift någonstans som skulle göra att den inte gick att svänga runt. Nu kommer jag inte ihåg om det var så att den levererades med blandaren och att rörmokaren som installerade blandaren inte såg den och kastade bort den med förpackningen och att dom inte lyckades beställa den som reservdel eller om den skulle beställas skilt och det inte lyckades.
Någon sådan finns inte att tillgå
Har redan kollat med Tapwell… som hänvisar till… (gissa vad)
 
  • Gilla
Vestmania
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Säkervatten är väl inte någon lag utan en standard man kan använda eller avtala om att använda?
Rent konsumenträttsligt räcker det dock inte med att en produkt uppfyller lagens krav.
Den skall dessutom bl.a. ha de egenskaper som konsumenten rimligen kan förvänta sig av en vara av detta slag.
Att den uppfyller gällande branschregler känns som en väldigt rimlig förväntning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
De nekar reklamation
Det är ju inget fel på artikeln vad jag kan förstå, då kan man ju inte reklamera. Det ni skulle göra är ju att ångra köpet i så fall. Men antar att ångertiden också har gått ut?
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
De nekar reklamation
Men du ska inte reklamera något, du vill returnera varan då den ej uppfylde "dina" krav.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
N noone70 skrev:
Vi köpte 2st köksblandare från Tapwell (FME 181) och vad vi inte visste få var att det går inte att stoppa den från att snurra 360 grader
En totalt akademisk diskussion för de flesta eftersom väggen hindrar att du drar runt den mer. Vem snurrar en kran ett helt varv?
.
N noone70 skrev:
om man har en vägg bakom så är det fortfarande utanför diskhon?
Har du en bänkskiva som inte tål vatten utanför själva hon så har du dig själv att skylla, typ totalt förkastligt i den miljön
N noone70 skrev:
De nekar reklamation
Bygghemma ja, men vänd dig till Tapwell direkt så kanske dom kan hjälpa dig med det nu vad det är som är fel :)


Personligen är jag supernöjd med min Tapwell kran, monterade den själv och det var inget som krävde någon detaljerad monteringsanvisning. Dessutom har Tapwell en erkännt bra och hjälpsam support enligt kundomdömen.
 
  • Gilla
Jova85 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.