med vårat torp följde det med en lång gul madrass med isolering som dom la runt huset med den är så ful så vi kör med snö iställe
 
Tänkte göra mig "bred" för skåningarna och visa lite SNÖ....jag har för mig att det faktiskt brukar blåsa förbi er ibland på vintern! ;) Annorlunda med madrass, hade inte kunnat tänka ut det själv.:rolleyes: Här är bagarstugan med snötofflor!
 
  • snötofflor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, det är så det ser ut! Det kom något vitt från skyn i november. Tyvärr låg det bara en eftermiddag så jag hann inte skotta upp det mot huset. :rolleyes:

vexefa.jpg
 
Jäklars vad stor bilden blev! Så här kanske blev bättre?

10ngo5f.jpg
 
Det här var nytt för mig.. men o andra sidan bor jag ju i Skåne.. :)

Vad har ni för grunder på era hus? Torpargrund? Källare??
 
De jag sett som skottat upp snö har haft torpargrund, möjligen en liten källarsnutt för hydrofor och pump...
 
Kan det finnas nackdelar med att skotta snö mot fasaden?
Typ: Fukt som tränger in i träpanelen eller liknande.
 
Snö är torrt. I alla fall här uppe där jag bor, det stämmer väl inte riktigt där jag bodde förr (på Kungsholmen i Stockholm). Det är inte som med jord, att det är ständigt fuktigt. Blir det fuktigt smälter den, och då stannar den ju heller inte kvar vid fasaden. :)

Här hemma gör väl i princip alla husägare på det sättet, och än har jag inte hört talas om någon som har fått fuktskador på grund av det.
 
Lyckliga Norrland, men vi har faktiskt snön kvar här. Jag har då aldrig hört talats om fuktskador av snö prcis som konischiwa girl säger. Det bildas ju ganska snabbt en luftficka mellan snön och grundstenarna där det ventilerar och panelen är ju kall. Blir det för varmt så smälter det bort.
 
Min fundering var just det... alltså när snön smälter så borde det bli fuktigt...och detta händer ju närmast panelen... och den luftficka som bildas skottar man över varje gång för att få tätt... och så smälter den snön och så fortsätter det hela vintern och våren. Detta varierar naturligtvis beroende på hur väl isolerade väggarna är och på vilket väder man har.

Att det är väldigt vanligt förekommande att skotta snö mot husväggen är jag väl medveten om, men det behöver inte innebära att det inte finns några nackdelar med det.

Om man tex. har väldigt dålig dränering runt sitt hus så kanske man bör undvika all onödig väta?
Den mängd snö kanske inte har nån betydelse.
 
U
Jag brukar fundera mest över markfukt i kombination med torpar- eller plintgrund. Inget snack om att det är effektivt att skotta upp snö mot väggarna, ventilationen under huset borde ju bli obefintlig, men hur fuktigt blir egentligen bjälklaget?
 
puttrix, de gånger vi har haft plusgrader under december och januari är obefintliga (jag bor i mitten av Lappland). Som varmast tror jag att vi har haft -1. När snön börjar smälta på vårvintern skottar man ju naturligtvis inte upp mer snö.

lappmarre: Det är mycket luft i snö och det är den som isolerar, inte att man skottar igen ventilerna. Har man ventiler på sitt hus ska man vara försiktig med att skotta igen dem.
 
Redigerat:
tror inte jag behöver skotta upp nå mer snö runt huset då det kom 4dm i helgen....har snart snö till fönstren och allt på gården bara försvann:D
 
  • S5000604.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S5000605.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.