Hej
Köpte en sladd och lampsockel och kopplade en lampa till se bild. Så fort jag sätter i elkontakt utlöser jordfelsbrytare och propp går.
220 volts lampa och sockel och vanlig elsladd och kontakt. Använder jordat uttag.
Vad har jag gjort fel för fel? E27-lampsockel med kopplade elsladdar och kopplingsklämma på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponenter på träyta: lampa, kabel och kopplingsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kontakt och lampsockel på träyta. Elkablar, elektrisk utrustning, vit, belysningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt butiken ska det fungera koppla in det så som bild.
Någon som kan hjälpa mig.
 
Mest troligt så har du fel i kontakten som du sätter i uttaget. Har du kopplat den änden själv, eller är var kontakten färdigkopplad, kanske ingjuten?
 
Fungerar uttaget om du kopplar in något annat? Felet måste vara antingen i kontakten eller i uttaget. För du skriver att jordfelsbrytaren löser ut. Och du har inget jordat på det vi ser på bildeerna, så där kan du inte ha ett jordfel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den är helgjuten köpte färdig kabel med elkontakt på. Koppla in sedan via sockerbit" koppling.
Tycker kablarna är otroligt smala till lamp sockeln Men det står 220 volt på dem
 
Vad händer om du använder ett annat uttag?

/M
 
Men uttaget fungerar med något annat inkopplat?

Det låter rätt konstigt om ett färdigköpt sladdställ skulle vara felkooplat från fabrik.

Kabeln set ut som en standard lampsladd. Om kontakten du har är gjuten, med kabel ut, utan jordanslutning, så borde felet vara i uttaget.
 
R
Går säkringen även om du inte har lampan i sockeln? Om inte så är det lampan som är kortsluten.
 
B
Kabelsko med blåa kablar, markerade områden, oskarp, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du dubbelkollat så ingen kardel råkar orsaka kortslutning vid sockerbiten?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ska montera lampan på en ny sladd i morgon och se om det hjälper
När jag kopplar den i uttag som inte tillhör jordfelsbrytare så går inte propp men i köket där jordfelsbrytare finns bryter den direkt
Kanske känslig.?
 
Svara på frågorna du fått!

Går säkringen även om du inte har lampan i sockeln?

Lyser lampan om du kopplar in den i ett annat uttag än det i köket?

Fungerar andra grejer i ditt uttag i köket?

Det låter som att nolla & jord förväxlats i uttaget i köket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Elen går inte om jag inte har lampa i sockeln
Elen går inte om jag kopplar in annat i eluttaget
Ska köpa ny sladd i morgon och testa
 
Kan du lägga upp en bild där man ser kontakten också?

OM det är en kabel med gjuten kontakt, och en kabel med bara två ledare ut från kontakten så borde det vara en kontakt som helt saknar jordbleck. Och då är det i princip omöjligt att ett fel här skulle lösa ut jordelsbrytaren.

OM det finns jordbleck på kontakten så är det möjligt att den är felkopplad internt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Elen går inte om jag inte har lampa i sockeln
Prova med en ny lampa.
 
Eftersom jordfelbrytaren löser ut så går det någonstans ström till jord. Det finns ingen jord på någonting av det vi ser på bilderna. Därmed kan felet inte finnas där. Det lönar sig inte att byta lampan, den har fortfarande ingen förbindelse med jord.

Kontakten som vi inte har sett, kan ha jordbleck, som är felkopplade. Uttaget är jordat, så en felkoppling i kontakten kan leda ström till jord.

men jag är fortfarande lite misstänksam över uttaget. Vad har du provat för annan apparat i uttaget? Någonting med jordanslutning? Du bör också prova med något annat i det uttaget än en lampa. En svag LED lampa drar så lite ström att även om all strömmen går via jord, så kommer en jordfelsbrytare inte att lösa ut.

Det känns extremt märkligt om ett fabrikstillverkat sladdställ skulle vara feltillverkat. Framförallt efterssom ett fabrikstillverkat sladdställ med kabel som saknar jordtråd, inte borde ha jordbleck på sin gjutna kontakt. Därför är jag fortfarande misstänksam mot uttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Eftersom jordfelbrytaren löser ut så går det någonstans ström till jord. Det finns ingen jord på någonting av det vi ser på bilderna. Därmed kan felet inte finnas där. Det lönar sig inte att byta lampan, den har fortfarande ingen förbindelse med jord.
Mjaa...
Finns det en överledning nolla-jord någonannanstans som inte normalt är tillräckligt stor för att trigga jordfelsbrytaren kan en kortis skicka en ström bakvägen genom denna. Lampan i eller inte är det som avgör om det blir svart eller inte; prova med en annan lampa. Möjligen prova lampan någonannanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.