D D_Fastighetsmäklare skrev:
Ett protokoll som görs innan eller efter ska givetvis se likadana ut. Kommer det "Vidare teknisk undersökning" så handlar det ju om att besiktningsmannen inte kan se orsaken till skadan och att man måste göra annat ingrepp/ta dit annan sakkunnig. Vissa besiktningsmän är gladare än andra för att skriva detta då de friskriver sig själv, men då gör det även det om köparen besiktigar.
Personligen tycker jag det är väldigt bra att säljaren förbesiktigar då jag lättare kan ta med spekulanter på en runda och peka på de saker som kommit upp, de kan sen ringa och ha en dialog med besiktningsmannen och därefter grunda sitt beslut på den information de fått. Vill de så får de givetvis göra en ny besiktning, det händer i extremt få fall och då ska det inte komma upp nya saker.
Köparen kan "köpa över" besiktningen och därmed få den ansvarsförsäkring som besiktningsmannen har om han skulle missat något.
Så du säger att jag med lugn och ro kan "lita på" besiktningen som är gjord av säljaren? Har två objekt jag kikar på men vet helt enkelt för lite om jag kan nöja mig med den besiktningen eller inte.
 
M Magnusrex123 skrev:
Så du säger att jag med lugn och ro kan "lita på" besiktningen som är gjord av säljaren? Har två objekt jag kikar på men vet helt enkelt för lite om jag kan nöja mig med den besiktningen eller inte.
Du aldrig lita på någon utom dig själv.
 
  • Gilla
Christer g Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Du aldrig lita på någon utom dig själv.
Jag skulle inte lita på mig själv för att bedöma ett hus.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det är bara du som har ett intresse av att göra så bra affär som möjligt alla andra har andra prioriteringar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om du inte kan lita på dig själv behöver du hitta någon du kan lita på.

Då kan du anlita en egen besiktningsman som du litar på och komma överens om hur omfattande besiktning han skall göra. Vilket inte betyder vilken som helst. Lite som att man inte litar på alla på jobbet, olika är olika bra på sitt jobb.

Eller så kommer du fram till att du kan lita på den som säljaren anlitat. Eller så kommer du fram till att du inte kan det.

Det finns inga svarta och vita svar på denna frågan. Hus är svårt på riktigt. Det är inte likvärdiga varor du jämför (som med t.ex en bil, där finns det 100 000 Volvo V70 som du kan få statistik på), och du kommer aldrig ha svar på allt.

Jag har turen att ha en släkting som arbetat med det i 30 år (efter att ha jobbat med att bygga hus i 20 år) och skrivit böcker i ämnet. Eftersom jag fått 100% ärlig hjälp av denne så har jag förstått hur extremt variabelt det kan vara, och det är milsvid skillnad på en besiktningsman till den andre.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Om du inte kan lita på dig själv behöver du hitta någon du kan lita på.

Då kan du anlita en egen besiktningsman som du litar på och komma överens om hur omfattande besiktning han skall göra. Vilket inte betyder vilken som helst. Lite som att man inte litar på alla på jobbet, olika är olika bra på sitt jobb.

Eller så kommer du fram till att du kan lita på den som säljaren anlitat. Eller så kommer du fram till att du inte kan det.

Det finns inga svarta och vita svar på denna frågan. Hus är svårt på riktigt. Det är inte likvärdiga varor du jämför (som med t.ex en bil, där finns det 100 000 Volvo V70 som du kan få statistik på), och du kommer aldrig ha svar på allt.

Jag har turen att ha en släkting som arbetat med det i 30 år (efter att ha jobbat med att bygga hus i 20 år) och skrivit böcker i ämnet. Eftersom jag fått 100% ärlig hjälp av denne så har jag förstått hur extremt variabelt det kan vara, och det är milsvid skillnad på en besiktningsman till den andre.
Visst, men om jag inte riktigt kan så himla mycket, varför skulle jag lita på en besiktningsman över den andra?

Dessa "varudeklarerade" hus som säljs, är det verkligen så pass dåligt besiktat om jag jämför med om jag själv skulle ringa och beställa från anticimex.

Visst kan jag få en "känsla" för om en person är bra men en sådan känsla är ju förrädisk och ska man ju inte heller lita på.
 
R Rättochfel skrev:
Tja, val av mäklare är nog väldigt viktigt och vilket arbetssätt det finns i den firman! I regel är det ju så att ett avslut ger pengar till mäklaren, ju fler objekt han säljer desto mer drar han in! Så far so good 😀Det blir ju då för honom inte så intressant om priset går upp tex 50 000 sek eftersom hans premie beräknas oftast på en procentsats! Det är ju dessutom mycket okristliga tider man jobbar i den branschen! Så om man tänker sig att mäklaren tex tycker att han borde fakturera 2500 i timmen , så kanske han inte tycker att det är riktigt värt med tex en extra privat visning en söndagskväll! Jag tror om man vill hålla koll på kostnaderna så är det där man kan tänka till ordentligt. Varje försäljning är unik men kanske går det få en hint om mäklaren lyckas få ut mera än andra, dvs gör ett bra jobb för säljaren! Idag finns det också mycket extratjänster som man kan sälja på säljaren som ex staging etc. Finns kanske inget vetenskapligt svar vad som är bra, funkar OCH går ihop med mäklarens arbetssätt. Tror att det blir att först välja mäklare sedan köpa olika tjänster så att mäklaren kan jobba under bra förutsättningar åt säljaren! Det innebär ju inte att alla förslag från mäklaren behöver godtas och till det pris han tycker/ offererar på! Tycker ni tex att förbesiktning är en tjänst som ni (säljare och mäklare) kan tycka funkar, vad tar andra för den? Pruta om det är en stor skillnad till andra firmor eller föreslå att du anlitar en egen om det blir mycket billigare! Det gäller ju komma ihåg att det är tjänster som ska säljas in och dessa är unika så då finns det ingen fast prislista även man vill låta påskina det! Även brukar arvodet till mäklaren vara flexibel så till vida att man har olika modeller på provision men tror också att procentsatserna kan diskuteras😀Förtjänsten för mäklare är nog bättre (timlön) att få objekt så snabbt som möjligt sålt!
Därför kanske min fråga skulle vara, känner du att du har hittat den mäklare du vill ha istället för förbesikningens vara eller inte vara! Och det brukar vara krångligt att byta mäklare/firma om man sedan skulle komma fram till att det inte går som det är prognostiserat 😊Men det är ändå inte så ofta att säljaren blir missnöjd med mäklaren är nog vanligare med köparen😀
Eller hon. Många kvinnliga mäklare också 😊
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Magnusrex123 skrev:
Visst, men om jag inte riktigt kan så himla mycket, varför skulle jag lita på en besiktningsman över den andra?

Dessa "varudeklarerade" hus som säljs, är det verkligen så pass dåligt besiktat om jag jämför med om jag själv skulle ringa och beställa från anticimex.

Visst kan jag få en "känsla" för om en person är bra men en sådan känsla är ju förrädisk och ska man ju inte heller lita på.
Det vet man aldrig. Jag tänker att fyra ögon ser mer än två och att även om säljarens besiktningsman var duktig så gör vi alla fel ibland. Säger de samma sak så kan du slappna av lite.

Fördelen med en egen besiktning om du inte kan något är att du går med och frågar och besiktningsmannen pekar och förklarar. Du får också helt andra nyanser. Det som ser ut som ett katastrofalt fel i text kan tonas ner i en muntlig konversation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det vet man aldrig. Jag tänker att fyra ögon ser mer än två och att även om säljarens besiktningsman var duktig så gör vi alla fel ibland. Säger de samma sak så kan du slappna av lite.

Fördelen med en egen besiktning om du inte kan något är att du går med och frågar och besiktningsmannen pekar och förklarar. Du får också helt andra nyanser. Det som ser ut som ett katastrofalt fel i text kan tonas ner i en muntlig konversation.
Det är ju smart. Jag tänker också så att vissa besiktningar låter ju hemska, men samtidigt har jag ju själv växt upp i gamla hus som säkert hade fått dåliga besiktningar. Hur illa kan det vara liksom :)

Hur brukar man göra rent praktiskt, om man går på visning så säger man bara att man vill besikta innan man lägger ett bud eller budar folk med villkoret att de får dra sig ur om nya saker dyker upp på min besiktning t.ex.?
 
Många dk. Säljarbesiktningar är till för att säljaren skall kunna teckna en dolda fel-försäkring.

Då pekar besiktningsmannen ut riskkonsyruktioner och saker som går att se med blotta ögat så att du inte kan hävda dolt fel och för att de skall tjäna lite extra pengar.

Om jag är svart och vit:

De lyfter inte av fronten på ett badkar och kollar under, det måste säljaren ha gjort.

De lyfter inte på en matta, det måste säljaren ha gjort.

De klättrar inte upp på taket, de kollar från marken.


sedan kan du köp fördjupad besiktning för typ tre ggr mer pengar. Då får du en mycket mer ingående som faktisk kan vara relevant för sig som köpare som kan mindre om hus. Passa på att vara med när han gör den så får du ännu mer kött på benen. Även kvaliteten på den tjänsten kommer vara till stor del upp till vilken tjänsteperson som utför den.

Tillslut så kommer du ändå sitta och ha ha gjort din livs största investering och behöva fixa saker för det går inte att hitta allt. Man behöver bo i huset, förstå lite och observera över tid. Räkna på underhållsbudget, finns mallar online.

Vill man eller kan inte det: köp nytt. Då har du rel underhållsfri i tio år, sedan enklare saker tills typ 25 år då det kan börja komma större saker. Om det inte är byggfel vill säga typ att någon kommer på den smarta idén med ny typ av putsfasad som visst inte var ventilerad och man får ta bolaget som byggde till tinget.

Orkar man inte det: hyr.
 
Glömde svara på din konkreta fråga om varför du skulle lita på den ena över den andre:

Det beror på hur säker du vill vara.

Säg att du skall köpa ett företag. Då brukar man använda sig av rådgivare. Man köper inte dem på blocket, man vet vilka som är duktiga. Vet man inte det tar man reda på det i sitt nätverk.

Vad jag säger är: du behöver upphandla tjänsten för att vara säker.

Och förstå att säljarbesiktning absolut inte är en fördjupad besiktning. Om man ärmlonspiratorisk så kan man ju tom. Ligga i säljarensnintresse att besiktningsmannen upptäcker så lite som möjligt så att det är så
Många som möjligt som vill köpa huset….
 
BirgitS
M Magnusrex123 skrev:
Hur brukar man göra rent praktiskt, om man går på visning så säger man bara att man vill besikta innan man lägger ett bud eller budar folk med villkoret att de får dra sig ur om nya saker dyker upp på min besiktning t.ex.?
Det normala är att man säger att man vill ha en besiktningsklausul i avtalet och sen besiktigar man om man vinner budgivningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Så du säger att jag med lugn och ro kan "lita på" besiktningen som är gjord av säljaren? Har två objekt jag kikar på men vet helt enkelt för lite om jag kan nöja mig med den besiktningen eller inte.
Om du "köper över besiktningen" av den besiktningsmannen så innebär det att du rent lagligt gjort en egen besiktning med den besiktningsmannen.Han kommer aldrig "vara snäll" då han ryker på en ansvarsförsäkring om han missat att ta upp något. Så en säljerbesiktning kan du lita på lika mkt som en egen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Om du "köper över besiktningen" av den besiktningsmannen så innebär det att du rent lagligt gjort en egen besiktning med den besiktningsmannen.Han kommer aldrig "vara snäll" då han ryker på en ansvarsförsäkring om han missat att ta upp något. Så en säljerbesiktning kan du lita på lika mkt som en egen.
Hur hanteras då alla dessa "Vidare undersökning rekommenderas"?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur hanteras då alla dessa "Vidare undersökning rekommenderas"?
På exakt samma sätt som om du tar in en ny besiktningsman. Han kommer säga samma sak.
Står det att du ska undersöka vidare så ska du ta in fackmän, VVS:are, elektriker, byggare etc
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.