Tråden heter "stegljud", och att stomljud kan fortplanta sig rejält i betonghus har jag egen erfarenhet av. Men om jag förstår rätt hörs också andra ljud, såsom samtal, hostningar etc? Jag är ingen expert, men såvitt jag förstår brukar såna ljud typ inte alls ta sig igenom ett "helt" betonggolv - det måste rimligen vara någon slags förbindelse via ventilation, något schakt som inte isolerats eller liknande...
Det går inte att lista ut varifrån ljudet kommer i din lägenhet?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Kan det vara parkett som fjädrar och då ger genomslag av ljud, kanske att lumpappen (eller motsvarande) saknas?

Du kan allltid beställa en ytterligare besiktning och visar den på felaktigheter så kan du ta det vidare därifrån. Om den visar på samma som redan är uppmätt så kommer du nog inte längre annat än genom att montera egna ljudbafflar.
Är det detsamma som stegljudsmatta? Jag har också misstänkt det isåfall men det är svårt att få dem att kolla på det
 
klosp11 klosp11 skrev:
kan allt detta beror på typ av golv och undergolv i bostaden ovanför dig eller är det lika uppförd i alla bostäder? olika typ av undergolv kan göra otrolig skyllnad i överföring av ljud.
Alla är lika, däremot kan någon hunnit röra sitt golv såklart. Jag vet om att de har bytt ut plankor för att de hade en vattenskada som de påstår inte var en fuktskada. Vet inte om detta kan ha sån påverkan på isoleringen?
 
B bollen skrev:
Tråden heter "stegljud", och att stomljud kan fortplanta sig rejält i betonghus har jag egen erfarenhet av. Men om jag förstår rätt hörs också andra ljud, såsom samtal, hostningar etc? Jag är ingen expert, men såvitt jag förstår brukar såna ljud typ inte alls ta sig igenom ett "helt" betonggolv - det måste rimligen vara någon slags förbindelse via ventilation, något schakt som inte isolerats eller liknande...
Det går inte att lista ut varifrån ljudet kommer i din lägenhet?
Ja, jag tror det är en blandning av båda. Ja känner mig ”åk sjuk” i bostaden. Kan känna av vibrationen och typ känslan av stegen i hela kroppen även om jag har öronproppar i. Det liksom känns i kroppen. Men då de hörde stegljud och en stegljudsmätning gjordes tänkte jag att jag kallar det stegljud.
Vad skulle vara lösningen om det är stomljud?
 
  • Gilla
Idesökaren
  • Laddar…
Du skrev att huset var byggt 2020. Så det är att reklamera till byggbolaget. De har bevisbördan för att konstruktionen är korrekt utförd de första fem åren. Kanske kan få någon hjälp därigenom.
 
P PetRinAhl skrev:
Du skrev att huset var byggt 2020. Så det är att reklamera till byggbolaget. De har bevisbördan för att konstruktionen är korrekt utförd de första fem åren. Kanske kan få någon hjälp därigenom.
Det är väl ändå något styrelsen måste ta tag i och de verkar ju inte intresserade av att lösa problemet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Jag förstår detta. Jag tyckte att det var konstigt att alla som bor i bostäderna håller med om att det hörs mer hos mig än hos dem. Det vore bra om jag får utföra samma test hos någon av dem för se om jag också håller med att de låter mindre hos dem. Sen försöka gemensamt hitta orsaken - just för att få bort frågan om hur känsligt man är liksom individuellt. Tycker jag att det låter även hos dem så är det nog bara att packa ihop. Men vill inte ta den vägen innan vi klurat ut om det faktiskt är ett fel i min bostad.. eller rättare sagt i golvet på bostaden ovan mig
Jag hörde också stegljud ovanifrån. Så jag sålde och köpte hus istället.
 
  • Gilla
hugosell och 1 till
  • Laddar…
S s.razol skrev:
men de verkar inte vilja göra mer nu.
Jag gissar att det inte främst handlar om bristande vilja utan om att de inte har en susning om hur problemet skulle kunna lösas.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Kan du ta upp ett litet hål ( förslagsvis nära en armatur som kan dölja det) och föra upp en inspektionskamera
Föra upp vart? Till grannen ovanför? För det var väl betongbjälklag?
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Försök gå med i styrelsen.

Annars får du skriva brev som om du satt i styrelsen och sen be dem skicka dem hit och dit. Du får nog driva detta själv tyvärr.

En styrelse måste tyvärr va jäkligt på hugget första tiden efter nybyggnation. Men denna är det inte…tydligen.
 
Kolla upp hur elkablar och rör är draget i fastigheten kulvertar förbindelser mm kan ge en e4:a för ljudet .
Skum som brukar användas för att försegla brandceller brukar fungera bra för att täppa till ljudet och är bra också om det brinner hos grannen.
Ett plus vore om det görs från båda lägenheterna.. klä in avloppsrör osv går ju men känns så fel när det är så nytt.
Hoppas det får en lösning .
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tror att styrelsen överhuvud inte har något juridiskt ansvar att göra något åt sådant som är en del av konstruktionen av huset. Såvida inte det i TS fall är något som blev (och är) fel vid bygget, dvs något som rör specifikt endast TS lägenhet. Men någon som är kunnig i frågan behöver kommentera.

OT, men vi hade en (oanvänd, arv) lägenhet som jag planerade att renovera. Vad gäller ljudisolering, m t p mitt hifi-intresse bl a, funderade jag på att i samband med läggande av nytt trägolv installera en speciell ljuddämpande "matta" under golvet som specifikt dämpade stegljud (men troligen också hjälper mot vissa frekvenser i högtalarljud). Det är alltså en särskild produkt för ändamålet. (Hjälper inte i TS fall dock, ingen lär lägga nytt golv såvida inte det kan tvingas fram juridiskt.)
Därutöver ljudisolera sovrumsväggen mot grannen (tunn). T ex genom extra dubbelgips på väggen.
 
Lämnade ljudkonsulten någon rapport? Vad mätte han? Har du möjlighet att ta bort information som adress och liknande men lägga upp resten av rapporten? Om det finns någon.
Hur går värmestammarna, sitter de på vägg och går från er lgh till lgh ovan kan det vara dåligt fogat. Små insatser kan göra stor skillnad.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Du skriver att det är betongstomme i huset men det verkar helt orimligt med tanke på hur mycket det hörs genom taket. Jag gissar på att det någonstans är ett hål i betongen och att byggarna dessutom satt reglar som gör att golvet ovanför på något sätt är förbundet med ditt innertak. Som någon skrivit tidigare skulle konstruktionsritningarna förmodligen hjälpa. Ta hjälp av en jurist som får sätta fart på byggföretaget. Vänta inte på att styrelsen ska få tummen ur.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Hej,

Jag har hamnat i en tvist och försöker att lösa en gåta jag inte riktigt lyckas lösa.
Jag har köpt en bostad, rätt nyproducerad (2020) och olyckligt möttes jag av konstanta stegljud från ovan när jag flyttade in.
Felanmälning gjordes som togs upp hos styrelsen. De ville inte hjälpa mig då deras anledning var "Vi hör ingenting och det borde inte du heller". Efter x antal mail kommer de till min bostad och gör ett eget test genom att alla står i min lägenhet och en går i lägenheten ovan. Reaktionerna var extrema, "Oj det går ju rakt igenom" etc. Jag ber dem uppe slänga ett mycket tunt föremål på golvet och det hörs utan problem precis som om det hände i min egna bostad. Efter detta bokar styrelsen en mätning då de höll med om att isoleringen i min bostad knappt fungerar. Jag hör hostningar, dialoger, gameande, galger i garderoben....

Till min förvåning så blir mätningen trots detta godkänd och mätar killen säger att jag e närmre B än C klass dessutom. Vilket inte alls går ihop med verkligheten, hur kan så usel isolering uppnå B?
Detta gjorde att styrelsen såklart stängde dörrarna för att hjälpa mig.

Det jag behöver hjälp med är att lyckas reda ut vad som skiljer i min bostad jämfört med de andras som inte hör något. Vart kan felet ligga och vad kan jag be styrelsen kolla upp. För borde jag inte kunna uppnå samma isolering som dem då vi alla har samma betong mellanbjälklag?
Sedan vad har jag för rättigheter här? Jag menar att alla i styrelsen konfirmerade att det låter mycket hos mig och att de har frågat nästan 20 hushåll som sagt att de inte heller hör något precis som dem. Borde jag inte ha rätten till samma isolering? Hur vinner argument mot dem? Mätningen gjorde inte direkt så att något förbättrades och de höll ju nyss om att det låter otroligt högt av steg och föremål etc.

Tacksam för alla svar och tips!
Hade liknande problem för 10 år sedan men då var det FTX-systemet som var "fuskbyggt". Hade ett "stomljud" i hela lägenheten. I 2 år höll detta på! Hur mycket personer som var hemma för att bedömma och hur många mail jag skickade under denna tid går inte att räkna. Fick ingen hjälp av någon part överhuvudtaget!!!

Till sist tog jag kontakt med Miljö och Hälsoskyddskontoret. Detta blev min räddning och uppenbarligen kostade styrelsen massor med pengar.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.