C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ställ värmepumpen på 22 grader och INTE på AUTO om hon haft det, göm sedan fjärren och dra ner radiatorerna.
Det var väl ett dumt förslag. Du har ju inte en aning om vad det är för pump, eller var den är placerad. Kan bli jävligt varmt och dyrt med 22 grader beroende på omständigheterna
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Det var väl ett dumt förslag. Du har ju inte en aning om vad det är för pump, eller var den är placerad. Kan bli jävligt varmt och dyrt med 22 grader beroende på omständigheterna
Det var inte alls ett dumt förslag. Man vill att luftvärmepumpen ska stå för majoriteten av värmen i huset, inte elradiatorer. Spelar ingen roll om det skulle vara en 15 år gammal pump. Den har bara ett lite sämre COP-värde då. Ställ upp värmen på luftvärmepumpen, öka fläkthastigheten, öppna dörrar och ställ ner temperaturen på elelementen är det enda rätta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Fairlane
C C.Ö skrev:
Det var väl ett dumt förslag. Du har ju inte en aning om vad det är för pump, eller var den är placerad. Kan bli jävligt varmt och dyrt med 22 grader beroende på omständigheterna
Hur kan det bli väldigt varmt?
Hur kan det bli väldigt dyrt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Hur kan det bli väldigt varmt?
Hur kan det bli väldigt dyrt?
Beroende på vad det är för styrning i pumpen. Jag hade en pump i sommarstugan som gick konstant på samma varv, fick sätta den på 17-18 grader annars blev det alldeles för varmt, även mitt i vintern. Därmed drog den ju mer ström också.
 
Fairlane
C C.Ö skrev:
Beroende på vad det är för styrning i pumpen. Jag hade en pump i sommarstugan som gick konstant på samma varv, fick sätta den på 17-18 grader annars blev det alldeles för varmt, även mitt i vintern. Därmed drog den ju mer ström också.
Då är det ju fel på pumpen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Då är det ju fel på pumpen
Den var helt ny, men en Gree.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
25 000 kWh/år för ett enpersonshushåll är en hög förbrukning.
Kanske har hon en hög innetemperatur (över 21-22 gr,)? Var i landet ligger huset?

Golvvärme kan dra en del, men tveksam om det kan göra så mycket.
Om det är en golvvärmetermostat som spökar så bör den bytas ut. Ta en bild på grejorna.


Maximera användandet av värmepumpen och stäng så många elelement som är möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Som en jämförelse, vi har ett relativt oisolerat hus i sten från 1700, 60m2 i plan, totalt ca 90m2. Vi gick från 21000 kWh till ca 9000 kWh genom att konvertera från direktverkande brödrostar till luft-vatten. Nu tar denna hela huset och hanterar även varmvatten (vilket vi gör åt mkt), men du bör kunna kapa ordentligt på förbrukningen om luftvärmepumpen får jobba och lyckas sprida värmen, säkerligen 7-8000 kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker 25.000kWh låter helt normalt. Det är naturligtvis mycket, och därmed dyrt. Men så är det tyvärr med direktverkande el. Det är så mycket det går åt då.
Om ni får fart på luftvärmepumpen, kan/ska ni stänga av elvärmen vår, sommar, och höst. Sen bara använda elvärme som tillskott de kallaste dagarna. Då kan ni komma ner till ca 15.000kWh, kanske även lite mindre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
sysmali
- Kanske går det att ta ut säkring ur termomstaten. Ta kort på termostaten till golvvärmen.

- Använd luftvärmepumpen, sätt på "Heat" (ej auto). Dra ner temp i alla element.

Sist men absolut inte minst - har grannen höns?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 22 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
haha är frestande men kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta och min telefon hade ringt konstant 😂
Ta ur batterierna :p

Men seriöst, äldre kan lätt bli förvirrade och börjar peta på tekniska saker utan att ha koll. När kostnaden blir så hög som att gå från värmepump till direktverkande för uppvärmning behöver de skyddas från sig själva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
- Kanske går det att ta ut säkring ur termomstaten. Ta kort på termostaten till golvvärmen.

- Använd luftvärmepumpen, sätt på "Heat" (ej auto). Dra ner temp i alla element.

Sist men absolut inte minst - har grannen höns?
Alltid första åtgärden. Grannens hönsgård 😜🤣
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 5 till
  • Laddar…
Eller så vill hon ha den ljudlösa uppvärmningen, och skiter i hur mycket barnbarnen får i arv...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
If you have water from your own well, sometimes a failure of the check valve can cause the water pump to run almost all the time. Also anti-freeze cables in the pipes cause excessive power consumption. Their thermostat turns them on when the temperature drops below 4 degrees, but turns them off when it goes up to 14! that is, after switching on, it can work for half a year! I had such a case at a friend's holiday home. The above 2 things meant that despite using the cottage on weekends in the spring, she paid 7000 every two months!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Beroende på vad det är för styrning i pumpen. Jag hade en pump i sommarstugan som gick konstant på samma varv, fick sätta den på 17-18 grader annars blev det alldeles för varmt, även mitt i vintern. Därmed drog den ju mer ström också.
Måndagsexemplar ? Tror du alla pumpar var/är som din? De flesta håller tempen som man ställer in, kaxa lagom!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.