Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, det gör vi. Utmärkt sätt att lära upp någon med de värderingar och tänk jag vill ha i företaget. Men det krävs att de har utbildning som finsnickare tidigare.
så inga riktiga traditionell lärling då
 
M maria01 skrev:
så inga riktiga traditionell lärling då
Va? Det är väldigt riktigt.
 
S
Ni får det att låta som alla hantverkare är egenföretagare. De flesta har en anställning.

M maria01 skrev:
så inga riktiga traditionell lärling då
Vad är en traditionell lärling? Att man börjar jobba som lärling utan erfarenhet? Det är nog väldigt ovanligt i Sverige i kvalificerade hantverksyrken.
I snickeribranschen med inriktning på specialjobb så tar det även efter 2-3 års heltidsutbildning 5 år innan man är lönsam. Och efter tio år så lär man sig fortfarande nya saker varje dag. Ändå tjänar man mycket mindre än byggnadssnickare.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ni får det att låta som alla hantverkare är egenföretagare. De flesta har en anställning.



Vad är en traditionell lärling? Att man börjar jobba som lärling utan erfarenhet? Det är nog väldigt ovanligt i Sverige i kvalificerade hantverksyrken.
I snickeribranschen med inriktning på specialjobb så tar det även efter 2-3 års heltidsutbildning 5 år innan man är lönsam. Och efter tio år så lär man sig fortfarande nya saker varje dag. Ändå tjänar man mycket mindre än byggnadssnickare.
Helt rätt. Kan tilläggas att inom finsnickeri är det inte heller någon ROT som det talas om i tråden. Det är inte alla hantverkare som har möjlighet till ROT.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ni får det att låta som alla hantverkare är egenföretagare. De flesta har en anställning.



Vad är en traditionell lärling? Att man börjar jobba som lärling utan erfarenhet? Det är nog väldigt ovanligt i Sverige i kvalificerade hantverksyrken.
I snickeribranschen med inriktning på specialjobb så tar det även efter 2-3 års heltidsutbildning 5 år innan man är lönsam. Och efter tio år så lär man sig fortfarande nya saker varje dag. Ändå tjänar man mycket mindre än byggnadssnickare.
det finns fortfarande i sverige men många större byggföretag tar bara lärlingar från bygglingen
 
M maria01 skrev:
det finns fortfarande i sverige men många större byggföretag tar bara lärlingar från bygglingen
Nu driver jag inte byggfirma.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nu driver jag inte byggfirma.
jag vett och jag svara inte dig heller 😉
 
K kurlakarl skrev:
Upplever ni någon skillnad på hantverkaruppträdande mot hur kepskillarna längst bak i klassen uppträder? För det är dessa som blev hantverkare. Tänker man på det blir hantverkarbeteende inte lika oförklarligt tycker jag.
Instämmer helt. Och frågar ni er varför hantverkare slarvar och inte bryr sig, dessa eleverna brydde sig aldrig om läxor heller.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag vett och jag svara inte dig heller 😉
Diskussionen om lärlingar började i inlägg 56 där jag skriver om lärlingar och skolan. I 57 undrar du om jag tar emot lärlingar. Du svarar helt medvetet om att jag driver finsnickeri. Sen börjar du prata om bygg och "riktiga lärlingar". Tänkte att du kanske missade att det var just finsnickeri diskussionen om lärlingar handlade om. Den diskussion där du började yra om "riktiga traditionella lärlingar". När jag och sinuslinus förklarar hur det ligger till då börjar du prata om byggen.
 
Angående rubriken...

Helt enkelt att folk betalar vad som helst, istället för att göra nåt själv.
Och köper sig tid.

Google är ju högt prisat... Har lösningen på det mesta.

Bytte bromsskivor och klossar i går kväll. Besiktade - gick bra.
I kväll bytte jag bensinpumpen.

Men fortsätt vet jag... Anlita vilka hantverkare som helst så klart.
Ledig tid är ju sååååå viktig.
 
H Hybro skrev:
Angående rubriken...

Helt enkelt att folk betalar vad som helst, istället för att göra nåt själv.
Och köper sig tid.

Google är ju högt prisat... Har lösningen på det mesta.

Bytte bromsskivor och klossar i går kväll. Besiktade - gick bra.
I kväll bytte jag bensinpumpen.

Men fortsätt vet jag... Anlita vilka hantverkare som helst så klart.
Ledig tid är ju sååååå viktig.
Tyvärr är det många hantverkare som rider på denna våg.

Annat var det förr, när folket hellre betalade än fixade själv.
Då gick det att få human priser för att få minsta sak gjord.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Diskussionen om lärlingar började i inlägg 56 där jag skriver om lärlingar och skolan. I 57 undrar du om jag tar emot lärlingar. Du svarar helt medvetet om att jag driver finsnickeri. Sen börjar du prata om bygg och "riktiga lärlingar". Tänkte att du kanske missade att det var just finsnickeri diskussionen om lärlingar handlade om. Den diskussion där du började yra om "riktiga traditionella lärlingar". När jag och sinuslinus förklarar hur det ligger till då börjar du prata om byggen.
men det var ju samma för dig som byggförtagen dom tar inte traditionell lärling tar bara från efter skolan eller hade jag fel på det med
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
men det var ju samma för dig som byggförtagen dom tar inte traditionell lärling tar bara från skolan eller hade jag fel på det med
I inlägg 61 pratar du inte om "traditionell lärling". Du pratar om "riktiga traditionell lärling". Det ifrågasätter jag vad du menar med i inlägg 62. Sinuslinus gör detsamma i inlägg 63.

Vi "tar inte från skolan". Vi tar in lärlingar som tidigare har gått i skolan.

Tjafset om riktiga traditionella lärlingar förstår jag inte.
 
  • Ledsen
maria01
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
I inlägg 61 pratar du inte om "traditionell lärling". Du pratar om "riktiga traditionell lärling". Det ifrågasätter jag vad du menar med i inlägg 62. Sinuslinus gör detsamma i inlägg 63.

Vi "tar inte från skolan". Vi tar in lärlingar som tidigare har gått i skolan.

Tjafset om riktiga traditionella lärlingar förstår jag inte.
skrev fel ändrat det nu traditionella lärlingar börjar oftast runt 15 års åldern så då blir det svårt om du har krav på att dom först skulle gå skolan en kompis blev finsnickare på den vägen han började aldrig gymnasiet
 
Clarken37 skrev:
Har känner till 2 killar som pluggade till ingenjörer och målade hus på somrarna.

De är otroligt kundfokuserade och har alltid varit otroligt måna om att alltid vara tillgängliga och inte bete sig som ”klassiska hantverkare” när det kommer till detta.

För varje sommar som gick exploderade efterfrågan. När de började närma sig examen hade de börjat bygga ett bolag.

Några ingenjörsjobb med fast lön på Ericsson eller dylikt har de inte blivit. Istället driver de olika bolag inom hantverk och omsätter 6-7 år efter examen långt över 100 msek per år.

Detta är killar som aldrig hållit i en pensel eller hammare innan de började plugga.

Säger en del om nivån på hantverkares kundbemötande
Skulle du kunna kontakta mig på pm? Eller berätta gärna vilka firmor de driver här i tråden. (Går tyvärr inte att komma in på din profil för kontakt.)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.