9 516 läst · 79 svar
10k läst
79 svar
Varför är det så många hantverkare som saknar kundrespekt?
Sida 1 av 6
Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Du har nog kontaktat fel hantverkareByggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Har själv jobbat i service i 14 år innan jag bytte bransch och det är min uppfattning också tyvärr. Känner många som jobbar inom bygg, vvs och el och alla personer är av det skrot och kornet, förutom en nära vän som har egen vvs-firma, han är väldigt "o-hantverkig". Som ung lärling/praktikant på el-sidan så var det lite samma visa på byggerna eller att man fick komma tillbaka en annan dag för att snickarna inte hade gjort klart i tid osv.Byggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Ja, det finns undantag! Men det verkar vara många fler i detta skrå än resten av samhället som jag kommer i kontakt med i alla fall.Krokben skrev:Har själv jobbat i service i 14 år innan jag bytte bransch och det är min uppfattning också tyvärr. Känner många som jobbar inom bygg, vvs och el och alla personer är av det skrot och kornet, förutom en nära vän som har egen vvs-firma, han är väldigt "o-hantverkig". Som ung lärling/praktikant på el-sidan så var det lite samma visa på byggerna eller att man fick komma tillbaka en annan dag för att snickarna inte hade gjort klart i tid osv.
Min uppfattning (utan att trampa någon på tårna, det FINNS riktigt bra hantverkare med känsla för service, absolut) var att på byggerna var det mest gruffiga och buffliga gubbar som bara pratade om att "supa fredag och lördag och sätta på kärringen". Det kanske har ändrats nu såklart men det var något som slog mig när jag väl fick hamna på långtids-byggen.Byggis1976 skrev:
Absolut! Det finnsKrokben skrev:Min uppfattning (utan att trampa någon på tårna, det FINNS riktigt bra hantverkare med känsla för service, absolut) var att på byggerna var det mest gruffiga och buffliga gubbar som bara pratade om att "supa fredag och lördag och sätta på kärringen". Det kanske har ändrats nu såklart men det var något som slog mig när jag väl fick hamna på långtids-byggen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Det brukar följa konjunkturen på byggarbetsmaknaden. Hantverkarna borde vara ganska måna om sina få kunder just nu. I andra tider väljer de förstås de bästa jobben, som sällan är gnälliga privatpersoner, i första hand.
Har också en känsla av att "svenska" hantverkare, som har socialt skyddsnät på annat sätt, "har råd" att vara mer arroganta mot kunderna.
Har också en känsla av att "svenska" hantverkare, som har socialt skyddsnät på annat sätt, "har råd" att vara mer arroganta mot kunderna.
I en annan tråd hittade du flera snickare för "295 - 350kr/h". Efter ROT gissar jag. Oavsett så tror jag att det finns en risk att i de grupperna finns det mer problem av typen du nämner i denna tråd?Byggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Kan mycket väl se framför mig hur dessa människor får stressa och kasta sig mellan jobben för att få någon som helst ekonomi i sin verksamhet så då är det inte konstigt de inte har tid att kommunicera. 😱Daniel_N skrev:
Skönt att slippa folk med säljartrevlighet på byggena! En sund skepsis till oss arkitekter och en viss vresighet är också topp. Att inte dyka upp på privatbyggen i tid, göra ett dåligt jobb etc är inte bra men inte fan ska man behöva vara trevlig på jobbet! (ingen ironi)
En hantverkare ska vara bra på att:Byggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Föra dialog med kunder.
Göra kostnadskalkyler.
Planera arbetet.
Utföra inköp av material.
Hantera ekonomi.
Förhandla med leverantörer.
Utföra hantverket.
Är det någon som tycker jag har beskrivit en typisk man eftersom de flesta hantverkare faktiskt är män?
Världen är konstig ibland.
Nä, man får nog bara acceptera att en genomsnittlig man som mest behärskar 2-3 av ovan egenskaper, det har inte med yrket att göra.
(Undantag finns, jag känner själv till minst en elektriker som förefaller behärska alla ovan egenskaper, han får dock hjälp av sin fru med vissa saker när jag tänker på det.)
vad jobbar du själv medByggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Jo som regel är snickare lite dåliga att meddela att man är sen. Jag tror att en av anledningarna är att ofta så har kunden beställt tex ett ytterdörrsbyte eller liknande småjobb och när han väl är på plats och håller på att utföra arbetet så kommer kunden och säger "Jo nu näår du ändå är här kanske du kunde titta på detta(random uppgift) och tyvärr är nog snickarna alldeles för dåliga att säga "Jo det kan jag göra men det får vi ta vid ett annat tillfälle för i eftermiddag så har jag ett annat jobb inbokat"Byggis1976 skrev:Hej,
Jag har renoverat mycket i mitt liv. Och jag jobbar själv i en helt annan branch men med kunder. En sak jag tänkt på genom åren är hur ungefär 50% av hantverkare saknar respekt för kunder. Varför är det så?
I ingen annan bransch kommer man 3 Tim sent, dyker inte upp mm. De flesta i min bransch hör av sig om man är 10 min sen ….
Varför är det så?
Vet inte varför det är så, om det är att de är rädda att kanske förlora jobbet om de inte tar det direkt.