Hus på två våningar suterräng byggt 2001. Vattenburen golvvärme på båda våningarna och NIBE frånluftvärmepump F370. Badrummet på övervåningen är markant mycket kallare än resten av huset. Nu när det är strax under 0 grader ute och hela huset har ca 22-24 grader så är det mellan 16-18 grader i badrummet. Golvvärmen funkar då det är varmt på golvet. Har motionerat ställdonen och servat pumpen nyligen.
Har ett fönster där jag med handen inte känner att det är något drag och jag känner heller inget kallfall från ventilen (som jag gissar suger upp luft till värmepumpen?).
Det enda jag reagerar på är att det låter mer sugande från den här ventilen än tex den i köket och badrummet på nedervåningen. Suger den ut värmen i badrummet eller försvinner luften ”genom” rutan?

Vad tror ni krävs för åtgärd?
 
  • Badrum med vita kakelväggar, badkar, toalett, handfat, röd stol, matta och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kaklat rum med fönster och persienner, svart list, spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur varmt är det mätt direkt på golvet i badrummet och i andra rum?
Är det en eller två ytterväggar?
Hur har det varit tidigare år?
Är frånluftsdonet nertaget och rengjort?

Frånluftsvärmepumpen suger in luft genom frånluftsdonet och den luften har samma temperatur som rummet.
 
Två ytterväggar. Vi flyttade in i januari och då var det lika kallt som det är nu. 20 grader på golvet kontra nu 17 grader i brösthöjd. I rummet utanför var det ca 21 grader (råkade bryta sönder termometern då jag tappade balansen, suck 😄). Har aldrig tagit ner frånluftsdonet. Påverkar det värmen?
 
surris
Du kanske behöver öka flödet på golvslingan till badrummet så du får ut mer värme.
 
För en som kommer ifrån lägenhet och inte har en aning om hur man ökar flödet, hur gör jag det? (Värmeslingor-kartan stämmer inte då det är öppen planlösning mellan kör/vardagsrum och en större del av 2:4 är sovrum).
 
  • Ritning över en bostad som visar golvvärmeslingors placering i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med ventiler, elmätare och oordnade kablar på vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Troligen bakom muttern där slangarna går in i den undre fördelaren. Skruvar du loss den muttern brukar det sitta en insexskruv som man kan skruva på.
 
  • Kopplingsskåp med rör, ventiler, elkabel, rörsystem, oordning, trolig värme- eller vatteninstallation. Rött hjärta ritat vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det den som jag ritat pil till som du menar att jag ska lossa för att därefter öppna mer med en insexnyckel?
 
  • Rörkopplingar och ventiler med etiketter och sladdar i en oorganiserad installationsskråp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Nej för fan 😬då sprutar det vatten. Jag lade till en bild i mitt tidigare inlägg
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rör med termostatventiler och sensorer, omringade av sladdar, tejp, märkt med röd och gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Håtå
  • Laddar…
Haha, sorry missade den bilden. Ok, om jag öppnar den så kommer där finnas en insexskruv. Jag skruvar motsols (?) hur mycket?
 
BirgitS
H Håtå skrev:
Har aldrig tagit ner frånluftsdonet. Påverkar det värmen?
Det är ju meningen att det ska komma in luft från rummet utanför badrummet och eftersom den luften just nu är varmare så värmer den badrummet. Om donet är så smutsigt att det blir mindre fri yta så blir flödet lägre än det önskade.

Men om filtret i donet inte längre fungerar och det läcker in luft längs efter taket så blir luftflödet onödigt stort och badrummet blir då mer dragigt än nödvändigt.

Man bör ta ner donet för rengöring när det ser smutsigt ut och om filtret i det har blivit platt och inte längre fyller ut så är det bra att byta det. Se till att inte ändra donets inställning, dvs. vrid inte på den inre delen, för då kan luftflödet bli för stort eller för litet, ingetdera är bra för huset.
 
Tack för utförligt svar. Jag ska prova detta. Jag har som längst en toaborste, räcker det eller behövs det något längre?
 
surris
Ja precis. Brukar finnas tabeller och diagram som man ställer in kv-värdet på ventiler. Men lättast är att du provar dig fram, kolla hur den står nu och börja med att öppna 1 varv. Det kan även påverka de andra slingorna beroende på hur resten av systemet ser ut.

Det kan ju ta lite tid innan du märker skillnad. Men känn om du märker någon höjning av temperaturen om du håller handen på slangen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
H Håtå skrev:
Tack för utförligt svar. Jag ska prova detta. Jag har som längst en toaborste, räcker det eller behövs det något längre?
Ett frånluftsdon brukar man ta ner genom att antingen dra rakt ned eller vrida åt ena hållet först (bajonettinfattning).
 
  • Gilla
Håtå
  • Laddar…
Skit i allt och ta bort ställdonet för bad/toa/dusch, då får du varmt. Piggen under ställdonet kärvar till sig under sommaren och öppnar inte som den ska. Kan gå att ta bort donet och se om det ner eller upp, nere så är det stängt för värmen, knacka på stiftet med skaftet på en mejsel som en hackspett så kommer den nog upp. Det har troligen inte med någon hastighet på cirkpumpen att göra. Mer att ventilen är inte öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.