Brottas med läckage ovanför källarfönstren och undrar om någon har något tips. Har en tegelfasad på lättbetonghus och såg problemet redan när vi köpte huset men trodde då att det var fönstren som läckte. Fönstren byttes men läckage kvarstod och nästa misstänkt var fönstervalven där fogen gett sig pga rostande armeringsjärn. Fräste ur yttre armeringsjärnet ovanför fönstren och fick det igenfogat (nej fogfärgvalet blev inte så bra som vi önskat) men läckaget kvarstår. Mjukfogkluttarna i tegelfogen har jag lagt dit i ett försök att täta mikroskopiska prickor på den tiden jag trodde det var lite mer lokalt problem.
I dagens regn så syns mindre pölar vid källarfönster 1 och 3 räknat från vänster men har sett fukt i putsen även på insidan av de andra fönstren vid tidigare tillfällen.

Är tom så att vi upplever att problemet blivit större/mer frekvent med tiden. Vi har även bytt lilla fönstret på bottenplan och gavelspetsfönstret som syns på bilden. Sitter mjukfog runt källarfönstren på utsidan och den förefaller oklanderlig. Däremot kan det nog släppa in lite vid det större fönstret på bottenplan. De nya fönstren har också mjukfog men däremot saknas mjukfog mellan fönsterbläck och tegelsmygen så där finns nog risk för läckage. Fogen på tegelfasaden ser på hela taget ganska bra ut men en och annan spricka finns såklart efter 60 år.
Ingen som tittar på det kan dock tro att det skulle leda till så stora problem. Mest baserat på att fasader brukar se ut så eller värre utan problem. Enda åtgärd jag kan komma på nu är att foga om fasaden men det är en ganska dyr åtgärd känns inte givet att det hjälper. Är åtminstone inget som någon vågar lova.
Ett fönster med strukturerat glas, ojämn vägg, behov av renovering, inomhus vy, varmt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med texturerat glas, reflekterande orange sken, inramat av vit karm och tegelvägg ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult tegelhus, grått tak, trädgård, dimmig dag, regnvattenrör, fönster, gräsmatta, buskar, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På tegelfasader brukar stötfogar längst ner var öppna med ett visst mellan rum för att kunna släppa ut ev fukt o även fungera som luftning.
Kan ju va så att nån tidigare ägare satt igen dom av okunskap.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
På tegelfasader brukar stötfogar var öppna med ett visst mellan rum för att kunna släppa ut ev fukt o även fungera som luftning.
Kan ju va så att nån tidigare ägare satt igen dom av okunskap.
Ja det är sant, var också en anmärkning på besiktningen. Dock svårt at se att det skulle påverka det här. Tänker mig att de öppningarna främst tjänar som luftning, inte dränering. Möjligen det hjälpt i kombination med ett överbläck på fönstren.
 
Fönstret är satt för långt ut så att karmen fångar upp all fukt som rinner ner i luftspalten från fasaden. Vanligt att det ser ut så i äldre hus där man inte tänkte så långt. I nya hus lägger man en plåt ovan karmen som leder ut fukten ovanför fönstret. Du har säkert mikrosprickor som släpper in lite vid slagregn.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Fönstret är satt för långt ut så att karmen fångar upp all fukt som rinner ner i luftspalten från fasaden. Vanligt att det ser ut så i äldre hus där man inte tänkte så långt. I nya hus lägger man en plåt ovan karmen som leder ut fukten ovanför fönstret. Du har säkert mikrosprickor som släpper in lite vid
Ja det här med överbläck har jag också varit inne på men är konstigt att man typ aldrig ser det på hus med tegelfasad (har även försökt googla det). Är ju sällan fönstren sitter innanför luftspalten så rimligen borde karmen bli utsatt även om vattnet i andra fall rinner ut. Går det få in bläck i efterhand på något vettigt sätt?

Hur mycket vatten ska man förvänta sig rinner innanför teglet? Tänker mig att det blir en hel del som ska sugas upp av källargrunden. Iofs inte sett så mycket problem annat än vid fönstren. Finns ett ställe till med fuktgenomslag men där misstänker jag en spricka i grunden.
 
Det är nog mest när det regnar och blåser på fasaden, kan vara att vattnet går in under fönstren ovanför och rinner mellan tegel och stomme. Upptill ser det tätt ut med den takfoten. Du kan prova med att klämma en plast med fönstret och hänger ner ca 2 decimeter på fasaden nedåt. Lite knepigt att den inte blir en vimpel nertill, men det får du försöka lösa.
 
J jonaserik skrev:
Det är nog mest när det regnar och blåser på fasaden, kan vara att vattnet går in under fönstren ovanför och rinner mellan tegel och stomme. Upptill ser det tätt ut med den takfoten. Du kan prova med att klämma en plast med fönstret och hänger ner ca 2 decimeter på fasaden nedåt. Lite knepigt att den inte blir en vimpel nertill, men det får du försöka lösa.
Har gjort lite sådana försök men är tyvärr svårt att få tätt. Som du säger så är det främst när det blåser vilket gör det extra utmanande. Vattnet rinner i hål så små att de knappt går att se med blotta ögat och inget man skyddar med blir liksom tillräckligt tätt för att man ska bli säker på att det gör någon skillnad.
 
Är teglet utanför stommen och det är en glipa mellan tegel och dito. Sitter karmen innanför teglet eller kant i kant. Med lite konstruktiv tanke, en plåtbit som prov och lite bock på, som går mot stommen så att det blir som ett fönsterbleck kanske. svårt att distans att säga något, men prova är inte fel.
Lite till. är det blött i nerkant på teglet, kanske inte för tegel med det montaget brukar ha en kant att ligga på, så det inte släpper och kasar ner.
 
Blåser det kraftigt och regnar samtidigt så kan vattnet tryckas genom fasaden.

När det stormade och regnade rejält senast här så hade jag samma effekt ovan ett källarfönster som vetter mot den utsatta fasaden.

Vattnet rinner ner mellan tegelmuren och den inre stommen och landar ovan fönstret.
 
Jag har murad fasad som ser ut precis som din, mitt hus byggt -62. Läckte in i min söderfasad då det regnade o var sydliga vindar. Stenarna mättades med vatten då det vart blötväder en längre period.
Hos mig syntes det mest i valvet över portarna till garaget i källaren men även alla innerväggar hade fuktskador då vatten gått från tegelfasaden ner i källarväggarna. När det var som värst väder så rann det ut ur källarväggarna. Hos mig fanns det ingen fuktspärr mellan fasaden och källarväggen. Jag prövade först att lägga i mjukfog i de fogar som var uppenbart dåliga men de hade ingen effekt.
Slutade med att jag bytte hela söder fasaden till trä då mkt utav mitt tegel hade spruckit.
Inget läckage sen dess
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Blåser det kraftigt och regnar samtidigt så kan vattnet tryckas genom fasaden.

När det stormade och regnade rejält senast här så hade jag samma effekt ovan ett källarfönster som vetter mot den utsatta fasaden.

Vattnet rinner ner mellan tegelmuren och den inre stommen och landar ovan fönstret.
Hade det varit en gång vart 10år så hade jag kunnat leva med det men nu är det typ varannan månad.

Börjar luta åt att försöka flytta fönstren in i stommen så det som ofrånkomligen rinner i luftspalten hamnar utanför fönstret.
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
D Dsv skrev:
Hade det varit en gång vart 10år så hade jag kunnat leva med det men nu är det typ varannan månad.

Börjar luta åt att försöka flytta fönstren in i stommen så det som ofrånkomligen rinner i luftspalten hamnar utanför fönstret.
Ja då förstår jag dig.

Hoppas du hittar en lösning som funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.