Jag håller på med ett "litet" projekt som är att bygga om en gammal ångbåt till bobåt. Se mer på http://stor-erik.com

Nu börjar det närma sig köksbyggnad och jag har väldiga problem att hitta en lådkyl. Att ha kyl och frys under bänken är tyvärr det enda alternativet då det inte finns någonstans att ställa en vanlig kyl. Den ska gå att bygga in med egna lådfronter.

259345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som att många leverantörer har slutat med denna produkt. Ikea (Whirlpool) t.ex. hade förut men har inte längre.

Jag har hittat dessa:
http://www.rikall.no/display.aspx?menuid=12525&prodid=15&pageId=1
http://www.norcool.se/produkter/kjoleskuff/kjoleskuff-for-pamontering-av-mobelfront/

Men 16 papp för ett kylskåp avskräcker lite... Nån som vet var jag kan leta? Google ger mig inget vettigt trots idogt sökande.
 
Norcools tänkte jag tipsa om men visst är det tokiga pengar kan jag med tycka och totalt opraktiskt i ett vanligt kök men i din situation förstår jag tanken...
 
Har IKEA slutat med lådkyl?

Protte
 
Det verkar så.

Eventuellt löper jag Ikeas inbyggnadskylar och bygger lådsystem själv. För de extra tio tusen som en lådkyl kostar kan jag nog bygga en vettig lålösning själv, även om det tar tid...
 
Googla på "fridge drawers kitchen" .
At det inte erbjuds i Sverige betyder ju inte att det inte finns.
 
Vi har bara lådkylar (2 st från Ikea) i vårt kök och jag är en mattokig hemmamamma så köket används mycket mer än andras kök. Det funkar utmärkt med lådkylar. Vår planlösning gjorde det nödvändigt om det inte skulle bli för lite arbetsyta. Så det är ett mkt bra alternativ om inte utrymmet/möjligheterna finns för en hög kyl.

Kanske kan du lägga in en bevakning och en sökes annons på blocket, det har ju sålts en del ikea lådkylar och de köken ska väl också renoveras.
 
Mitt favoritmärke Liebherr har lådkylar. En modell heter Kiue 1350. Kan du handla på t ex Elon. De tar hem åt dig. Liebherr lådkyl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JonasSun - varifrån kommer köket på bilden (köksleverantör)? Håller på att välja kök och måste säga att köket ser mkt snyggt ut.
 
Jag har använt en sådan köksinredning från IKEA lite till och från och IKEAs är helt felkonstruerad.
Handtagen sätter man i fingrarna uppifrån och utrymmet är trångt så det gör ont varje gång man ska dra ut en låda.

Har man det minsta lilla handikapp i händerna så kommer det inte att fungera.

Om du hittar köket på bild PROVA hur det är att dra ut en låda och tänk på vad jag skrivit.

Snyggt men praktiskt? (Den som ska vara fin får lida pin)

Protte
 
Sophie12 skrev:
JonasSun - varifrån kommer köket på bilden (köksleverantör)? Håller på att välja kök och måste säga att köket ser mkt snyggt ut.
Hej Sophie! Ledsen för sent svar. Det där är inte mitt kök. Googlade bara fram en bild på den lådkyl jag tipsade om. Finns ett antal leverantörer som har liknande luckor vad jag vet. Från billigt (IKEA) till dyrt...
 
JonasSun skrev:
Hej Sophie! Ledsen för sent svar. Det där är inte mitt kök. Googlade bara fram en bild på den lådkyl jag tipsade om. Finns ett antal leverantörer som har liknande luckor vad jag vet. Från billigt (IKEA) till dyrt...
Ok, tack för svar!
 
Tackar. Liebherr verkar ha kommit med en ny kyl som heter UIK 1550 Premium. Fortfarande dyrt, men man kanske kan importera från Polen eller nåt.
 
Nån som har ett aktuellt tips på lådkyl? Norcool verkar tafflig, men den är 80 cm bred vilket är en fördel.

Både liebherr och Miele verkar finnas fortfarande, och kostar uppåt 20 000.

Finns det några andra, helst bredare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.