S
Vi står inför att byta värmekälla i vårt hus, och det valet känns allt annat än enkelt. Vi har idag vedpanna (eldar mycket sällan, för tids- och arbetskrävande) med elpatron (som i princip står för hela uppvärmningen). Ca 150 m2 och 7 personer i hushållet, äldre (90-talet) varmvattenberedare på 100 liter där vattnet som går in först värmts av elpatronen. Ackumulatortankar på 1500 liter och vattenburen golvvärme på nedervåningen (torpargrund med upphöjt golv för isoleringens skull). Ingen vattenburen värme på övervåningen, men där kör vi istället elelement när det är som kallast. Huset är byggt i slutet av 1800-talet, och är tilläggsisolerat både i vägg, tak och golv. Fönstren är "halvgamla", vanliga kopplade med enkelglas i både inner- och ytterbåge. Vi har vedspis, äldre kamin (som behöver byta till ngt mer effektivt), två kakelugnar. Vi eldar just nu inte frekvent i alla, avsikten är såklart att stödelda så mycket vi kan när tid och möjlighet finns. Årsförbrukning för uppvärmningen är i runda slängar 25000 kWh (exklusive varmvatten).
DVUT på ett ungefär: -22 -21 -21 -20 -19 -19 -18 -18 -18 -18 -17 -17

Så. Det vi främst är intresserade av är en LVVP, utifrån att det är en förhållandevis enkel och snabb installation där vi har möjlighet att nyttja befintlig golvvärme i det nya systemet, plus att vi kan installera vattenburna fläktkonvektorer till att värma övervåningen. Utvecklingen hos dessa pumpar ser ut att ha gått framåt de senaste åren, och det ger även utrymme att använda vattensystemet vid tillbyggnad etc. Här verkar det dock vara otroligt viktigt att välja rätt pump istället för rätt installatör (helst både och, såklart :))? Jag hittar bara ett fåtal märken (Mitsubishi, Bosch, Daikin?) som ser ut att klara att leverera värme vid -25 grader (vilket känns tryggt att ha kapacitet för i Hälsingland, man vet aldrig)? Jag tar otroligt gärna del av era erfarenheter av nyare LVVP i Södra Norrland.

Ett alternativ är också att behålla elpatronen för den vattenburna värmen, och installera en LLVP på övervåningen. Utmaningen blir ju att få kidsen att ha dörrarna öppna tillräckligt mycket för att få in värmen. Men installationskostnaden blir ju betydligt lägre, plus att vi inte behöver fundera jättemycket på placering etc. Finns heller inte stora möjligheter att använda till utbyggnad etc.

Även jordvärme/bergvärme skulle fungera, men jag misstänker att installationskostnaden för jordvärme skulle bli extrem eftersom vi har otroligt mycket sten i marken och då kan man lika gärna borra.

Det enda vi egentligen vet är att 1) vedeldning är inte aktuellt som primär uppvärmning och 2) helst inte heller elpatron....

Så, efter ett långt inlägg med säkert en massa onödig info är väl egentligen min fråga: Vad skulle ni ha valt om ni var vi :)?
 
Jag vet att även NIBE har en utedel som klarar ner till -25°. F2120-12 har jag själv i mitt hus och är mycket nöjd. Verkar har blivit ersatt av S2125-12 nu.

Men jag vet att många tillverkare har långa leveranstider då min farmor och farfar kollade ny värmepump nyligen. Så är det akut så får du nog ta vad som finns tyvärr.

Effektmässigt bör du ligga ganska lika mig. Så S2125-12 eller motsvarande då av de andra märkena.
 
Bor man i Norrland är det en fördel att välja bergvärme även om det är något dyrare än luftvatten. I längden tjänar man på det. Be att få energiberäkning på både bergvärme och LVVP från t.ex. en NIBE-återförsäljare.
 
S
Tack för input! Nibes lvvp ser onekligen intressant ut! Och ja, bergvärme är ju ett säkert val (även om det är just installation/borrningskostnad som får oss att leta fler alternativ ). Bergvärme är absolut inte uteslutet, men jag är himla nyfiken på de lvvp som kommit på senare år, och som (på papperet) ser ut att kunna ge nästan likvärdig prestanda som bvp . Tack och lov är det inte akut, vi har nog ca 20 månaders framförhållning som det ser ut nu iaf .
 
Redigerat:
Om ni ändå ska ska elda så kan ni ju göra det i vedpannan och med nibes tillbehör axc 40 så blir det ju enkelt då den tar värmen från vedpannan då den är varm och då vedpannan är kall så går vp. Allt automatisk.. inga kulventiler som ska stängas å öppnas osv. Då kan man ju mer bara elda när det är " kul" Vid bergvärme så finns det ju möjligheten att om man vill göra frikyla på kåken. Kan ju vara bra att veta då klimatet verkar bara bli varmare å varmare
 
S
Intressant med axc 40! Klart att det är ”bra att ha” en vedpanna som, även om det är drygt, ändå funkar fint. Det jag glömde skriva är att vedpanna och tankar står i ett fristående pannrum där vi behöver ut (i snöyra ) på ca 100 m promenad t/r. Så ur det perspektivet blir det nog ändå mest eldning i eldstäderna inomhus. Vet såhär i efterhand inte riktigt hur vi tänkte när vi byggde pannrum där vi gjorde :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.