Känns som större delen av branschen är röten och skulle behövas saneras rejält.
 
Redigerat:
ÄH har tagit tillbaka de svenska snickarna i deras bygglag, eftersom det blev för mycket fel i de hus som de billigare utomlandssnickarna tillverkade. Så kanske blir det mindre fel framöver?

Vi bor i ett Lodur byggt okt/nov -06 och stormtrivs. Huset, som byggdes i fabriken i Älvsbyn, sattes upp på vår tomt utanför Skellefteå av ett bygglag från Piteå. Hade tur och slapp regn eller snö. Tycker man får vad man betalat för. Ingen lyx, men ändå ett bra boende till bra kostnad. Det finns en del nackdelar med krypgrund, men en fördel är att det är lätt att inspektera!

Vi har hittills inte haft några problem med huset annat än att det kan vara svårt att fixa komplementbyggnader etc i samma stil eftersom ÄH har eget sågverk och således specialdimensioner på en del virke.

Jag tror tyvärr att det finns de med tur och otur hos alla husleverantörer. Känn efter vilket förtroende ni får för säljaren, lita på magkänslan och kolla upp företaget ni håller på att välja så gott det går. ÄH kommer självklart att ha fler klagomål än andra eftersom de är Nordens största hustillverkare, och de som det gått dåligt för hörs alltid tydligare än de som klarat sig bra.

Så gör en egen bedömning, och om ni tycker det känns OK så bygg det drömhus ni har råd med! Det är en resa som är jobbig men samtidigt urkul!
 
Allt handlar väl om hur husleverantören trotts allt hanterar de fel som uppstår? Att fel uppstår är naturligtvis inte unikt för Älvsbyhus.

Älvsbyhus tvingar konsumenten till upprepade påstötningar hos serviceavdelningen, erbjuder struntsummor för att konsumenten själv skall åtgärda fel, när fel inte åtgärdas måste jurist anlitas och drömhuset ligger tämligen långt bort.

Älvsbyhus odds är dåliga, attt aldrig VVS installatörer används och att bygglagen ibland drar elen själva känns inte speciellt lovande. Att Älvsbyhus sedan är totalt ointresserade av att kontrollera sina snickares arbeten på byggplatsen och tom saknar kvalitetsystem för dessa delar känns ännu värre.

Ser man sig om till de billigaste konkurenterna så är dessa t.ex. med i branschens etiska förbund vilket torde borga för att konsumenten blir behandlad på ett rättvist sätt. Älvsbyhus agerande skadar hela branschen. Reglerna skriver bl.a. annat om att säljen skall värna om att få ett avslut enligt kontraktet, lustigt att just Älvsbyhus säljare inte vill ha kontakt med konsumenten efter att huset anlänt till byggplatsen.

Avslutar med samma mening som inledningsvis - Allt handlar väl om hur husleverantören trotts allt hanterar de fel som uppstår?
 
Tror det inte spelar så stor roll vilken tillverkare man väljer. Alla verkar lika klantiga.

Här är en artikel i dagens Västerbottenskuriren om Myresjöhus.

http://vk.se/Article.jsp?article=283681

/Magnus
 
Byggherren är ansvarig för utsättning, avvikelsen borde ha noterats vid byggsamrådet.

Ingen husfabrikant i hela världen kan frigöra byggherren sitt ansvar, tyävrr är reglerna sådana.
 
Snailman
Nu är det väl så att de som bygger monteringsfärdiga hus i allmänhet inte är de som är mest intresserade/insatta i hur husbygge går till, det är naturligtvis husföretagen väl medvetna om, då har man två vägar att gå, antingen utnyttjar man detta faktum till max, och snarare stjälper än hjälper sin kund, eller så lotsar man sin kund igenom alla grynnor och skär... oavsett vem som bär det juridiska ansvaret...
 
http://vk.se/Article.jsp?article=283681

Beställaren i denna artikel verkar ha blivit kompenserad och fått till möten med husleverantören Myrsjöhus. Vi och vår jurist har upprepade gånger lönlöst försökt plannera in möten tillsammans med Älvsbyhus. Älvsbyhus vägrar och är totalt ointresserade!

(Älvsbyhus hänvisar dessutom till byggfelsförsäkringen när vi med bilderdokumentation påtalar byggfusk.)

Slutsats: Det är trots allt skillnad mellan husleverantör och husleverantör. Tänk efter innan.
 
Verkar vara en 'bra pöjk' den där Donald... eller inte.. vilken dåre.
Han framstod ju inte som raketforskare när han var med i PLUS tidigare i år heller men..
 
Känns ju ännu bättre att jag valde att inte köpa hus av Donald. Vilken dåre.
 
Tyvärr verkar Donalds mentalitet smittat av sig på Helsingborgskontoret.
Deras ultimatum var att "fick de inte fixa entrepenaden för grunden så var jag inte välkommen" De tog 330 000 för entrepenadem medans jag har frågat utomstående som gjorde det för 100 000:-
Nä, jag är också glad att jag valde en annan leverantör.
 
Byggherre skrev:
Tyvärr verkar Donalds mentalitet smittat av sig på Helsingborgskontoret.
Deras ultimatum var att "fick de inte fixa entrepenaden för grunden så var jag inte välkommen" De tog 330 000 för entrepenadem medans jag har frågat utomstående som gjorde det för 100 000:-
Nä, jag är också glad att jag valde en annan leverantör.
Jag har samma erfarenheter av Helsingborgskontoret, de verkar ganska oseriösa!
 
Älvsbyhus är det skabbigaste och tristaste huset som finns, mig veterligen på den svenska marknaden.
Billigt, Ja, men det finns skäl till varför det är billigt. För det är det enklaste skräpet som går att få tag
på, och vem vill ha det igentligen?

Jag trodde att Modulenthus gick i graven med den här typen av hus på 80-talet. Men det verkar som om
det finns folk som kan tänka sig vilket skit som helst, bara det är billigt. Sjlv skulle jag aldrig aldrig kunna
tänka mig deras hus, det är helt enkelt inte ett seriöst allternativ om du har några som helst krav på ditt boende.

//JaGus
 
Det där är väl ändå lite väl generaliserat. Vi har alla olika smak och prioriteringar här i livet. Och olika ekonomiska förutsättningar.

Jag har i min släkt i ena änden folk med klar låg lön, men som spenderar en (i mitt tycke) obehagligt stor del av den på att bo fint. I andra änden på släkträdet har jag en släkting som ingår i grundarskaran på ett bolag med mångmiljardomsättning (och lönsamt), har ingen aning om vad han tjänar men gissningsvis minst 2 siffrigt antal miljoner. Han bor i en rutten lgh i centrala London, med läckande avlopp (allt man spolar ned i ena toan kommer upp i den andra), köksfönster som är sprucket och inte går att stänga osv. Han är inte intresserad av högre standard, men däremot av läget.

(Iofs bor ingen av mina släktingar i ett Ä... hus).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.